Läheisten tuen lisääminen nuoren valmennukseen : oman elämän omistajuus
Hirvensalo-Mattila, Auli (2022)
Hirvensalo-Mattila, Auli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169347
Tiivistelmä
Vamoksen toiminnassa ja useissa muissa nuorten tukipalveluissa on havaittu, että kaikkia tuen tarpeessa olevia nuoria ei pystytä tukemaan riittävästi nykyisillä keinoilla. On kehitettävä uudenlaisia menetelmiä tukemaan nuoria. Joidenkin nuorten kohdalla läheisen mukanaolo valmennusprosessissa saattaa olla ratkaiseva tekijä. Läheinen voi osallistua nuoren tukemiseen ohjaamalla nuoren tuen piiriin, olemalle nuoren tukena ammatillisen tuen rinnalla ja jatkamalla tukemista palvelun päättyä. Työn tilaajana toimii Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos-nuortenpalvelut ja kehittämistyö on osa VamosSampo- hankkeen toimintaa.
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, miten tukea lähipiiriä mukaan täysi-ikäisen nuoren valmennukseen etsimällä vastauksia kysymyksiin 1. Mitä pitää huomioida, kun tuetaan lähipiiriä mukaan nuoren valmennukseen? 2. Mitä tukea nuori tarvitsee läheisiltään? 3. Mitä läheiset tarvitsevat voidakseen tukea nuorta? Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat valmentaminen, sosiokulttuurinen innostaminen, sosiaalinen vahvistaminen, osallisuus, toimijuus, voimaantuminen sekä nuoret ja heidän läheisensä.
Kehittämistyö perustui konstruktiiviseen lähestymistapaan. Aineisto kerättiin valmentajien ryhmähaastattelujen, nuorten ja läheisten yksilöhaastattelujen ja yhteistyöverkoston asiantuntijoiden Delfoi-paneelin avulla. Haastattelut toteutuivat teemahaastattelun periaatteiden mukaisesti ja Delfoi-paneeli digitaalisen e-Delfoi verkko-ohjelmiston välityksellä. Aineiston analysointi tehtiin aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin perustuen. Aineiston perusteella, lähipiiriä mukaan nuoren valmennukseen tuettaessa, merkityksellistä on jaetun asiantuntijuuden toteutuminen. Keskeiseksi nousi havainto siitä, että läheisiltään nuori tarvitsee tukea itsenäistymiseen. Kehittämistyön tuloksena muodostetussa uudessa valmennuksen menetelmässä nuoren itsenäistymistä tukeva ja asiantuntijuudet yhdistävä työote perustuu dialogisuuteen ja tutkivan oppimisen ajatukseen. Työn tuotoksena syntyi valmennuksen tavoitteita ja toimintatapaa tukeva Oman elämän omistajuus –opas yhteisen työskentelyn tueksi.
Huomio kiinnittyi myös siihen, ettei kaikilla nuorilla ole läheisiä, jotka voisivat osallistua nuoren tukemiseen. Tulokset herättivät kysymyksen siitä, onko näille nuorille mahdollista tarjota tukea, joka tarjoaa heille samanlaisen tuen, mitä saavat ne nuoret, joiden läheiset osallistuvat nuoren tukemiseen?
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, miten tukea lähipiiriä mukaan täysi-ikäisen nuoren valmennukseen etsimällä vastauksia kysymyksiin 1. Mitä pitää huomioida, kun tuetaan lähipiiriä mukaan nuoren valmennukseen? 2. Mitä tukea nuori tarvitsee läheisiltään? 3. Mitä läheiset tarvitsevat voidakseen tukea nuorta? Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat valmentaminen, sosiokulttuurinen innostaminen, sosiaalinen vahvistaminen, osallisuus, toimijuus, voimaantuminen sekä nuoret ja heidän läheisensä.
Kehittämistyö perustui konstruktiiviseen lähestymistapaan. Aineisto kerättiin valmentajien ryhmähaastattelujen, nuorten ja läheisten yksilöhaastattelujen ja yhteistyöverkoston asiantuntijoiden Delfoi-paneelin avulla. Haastattelut toteutuivat teemahaastattelun periaatteiden mukaisesti ja Delfoi-paneeli digitaalisen e-Delfoi verkko-ohjelmiston välityksellä. Aineiston analysointi tehtiin aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin perustuen. Aineiston perusteella, lähipiiriä mukaan nuoren valmennukseen tuettaessa, merkityksellistä on jaetun asiantuntijuuden toteutuminen. Keskeiseksi nousi havainto siitä, että läheisiltään nuori tarvitsee tukea itsenäistymiseen. Kehittämistyön tuloksena muodostetussa uudessa valmennuksen menetelmässä nuoren itsenäistymistä tukeva ja asiantuntijuudet yhdistävä työote perustuu dialogisuuteen ja tutkivan oppimisen ajatukseen. Työn tuotoksena syntyi valmennuksen tavoitteita ja toimintatapaa tukeva Oman elämän omistajuus –opas yhteisen työskentelyn tueksi.
Huomio kiinnittyi myös siihen, ettei kaikilla nuorilla ole läheisiä, jotka voisivat osallistua nuoren tukemiseen. Tulokset herättivät kysymyksen siitä, onko näille nuorille mahdollista tarjota tukea, joka tarjoaa heille samanlaisen tuen, mitä saavat ne nuoret, joiden läheiset osallistuvat nuoren tukemiseen?