Vuosikello ammattiohjaajien työn tueksi
Turunen, Vilma (2022)
Turunen, Vilma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169506
Tiivistelmä
Opinäytetyön tarkoituksena oli luoda vuosikello ammattiohjaajille heidän työn tueksi. Ammattiohjaajat toimivat toisen asteen oppilaitoksessa opiskelijoiden tukena heidän opintopolun eri vaiheissa. Ensisijainen työtehtävä on tukea ja ohjata opiskelijoita Keudaattori-pajassa, mutta työnkuva on kuitenkin samalla monipuolinen ja paikkaan sitomaton. Vuosikellon tarkoitus on ohjata ammattiohjaajia ennakoimaan tulevia toimintoja sekä resurssoimaan niihin ohjaaja. Tilaajana tälle työlle oli Keski-uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda, joka toimii koulutuksen järjestäjänä kuudella eri paikkakunnalla. Vuosikello tehtiin Keravan Keskikadun toimipisteen ammattiohjaajille.
Viimeisen kahden vuoden aikana pandemia on lisännyt opiskelijoiden tuen tarvetta huomattavasti. Jatkuvat muutokset ovat aiheuttaneet enemmän opintojen keskeytyksiä sekä lisänneet opiskelijoilla muun muassa ahdistusta, joka vaikeuttaa opinnoissa etenemistä. Näiden muutosten vuoksi Keuda on lisännyt toimipisteissään opiskelijoiden tukipalveluita ja palkannut lisää ammattiohjaajia opiskelijoiden tueksi. Lisäresurssien myötä ammattiohjaajien työtiimi on laajentunut ja sen johdosta työn organisoinnin merkitys on kasvanut.
Vuosikelloa varten kerättiin aineistoa eri menetelmien avulla. Ammattiohjaajien työtiimille järjestettiin työpaja, jossa pohdittiin erilaisia paikkoja ja aikoja, joissa opiskelijoita kohdataan. Koska ammattiohjaajien työntekoon liittyvät myös muut oppilaitoksen työryhmät, teetettiin kyselyä koulutussuunnittelua koskien opettajien esimiehille. Vuosikellon toteutusta seurattiin alkuvuodesta parin kuukauden havainnointijaksolla, jonka aikana havainnointiin miten vuosikello otettiin käyttöön ja millaiset sen kehittymismahdollisuudet ovat. Havainnointeja tukemaan haastateltiin yhtä ammattiohjaajaa, jotta saatiin myös työtiimin muiden jäsenten näkökulmia vuosikellon toimivuudesta.
Kehittämistehtävästä syntyi ammattiohjaajille toimiva vuosikello, joka on osoittautunut jo nyt toimivaksi ja kehityskelpoiseksi. Vuosikellon avulla pystytään huomioimaan vuoden erilaiset tapahtumat ja opiskelijoiden erilaiset tarpeet opiskeluiden aloittamisesta valmistumiseen.
Viimeisen kahden vuoden aikana pandemia on lisännyt opiskelijoiden tuen tarvetta huomattavasti. Jatkuvat muutokset ovat aiheuttaneet enemmän opintojen keskeytyksiä sekä lisänneet opiskelijoilla muun muassa ahdistusta, joka vaikeuttaa opinnoissa etenemistä. Näiden muutosten vuoksi Keuda on lisännyt toimipisteissään opiskelijoiden tukipalveluita ja palkannut lisää ammattiohjaajia opiskelijoiden tueksi. Lisäresurssien myötä ammattiohjaajien työtiimi on laajentunut ja sen johdosta työn organisoinnin merkitys on kasvanut.
Vuosikelloa varten kerättiin aineistoa eri menetelmien avulla. Ammattiohjaajien työtiimille järjestettiin työpaja, jossa pohdittiin erilaisia paikkoja ja aikoja, joissa opiskelijoita kohdataan. Koska ammattiohjaajien työntekoon liittyvät myös muut oppilaitoksen työryhmät, teetettiin kyselyä koulutussuunnittelua koskien opettajien esimiehille. Vuosikellon toteutusta seurattiin alkuvuodesta parin kuukauden havainnointijaksolla, jonka aikana havainnointiin miten vuosikello otettiin käyttöön ja millaiset sen kehittymismahdollisuudet ovat. Havainnointeja tukemaan haastateltiin yhtä ammattiohjaajaa, jotta saatiin myös työtiimin muiden jäsenten näkökulmia vuosikellon toimivuudesta.
Kehittämistehtävästä syntyi ammattiohjaajille toimiva vuosikello, joka on osoittautunut jo nyt toimivaksi ja kehityskelpoiseksi. Vuosikellon avulla pystytään huomioimaan vuoden erilaiset tapahtumat ja opiskelijoiden erilaiset tarpeet opiskeluiden aloittamisesta valmistumiseen.