Nuorten yhdenvertainen koulutuspolku - Liikuntarajoitteiden huomioiminen edistettäessä saavutettavampaa korkeakoulua
Ihander, Henri (2022)
Ihander, Henri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810335
Tiivistelmä
Liikuntarajoitteisten ihmisten oikeudet ja mahdollisuudet osallistua, kokea osallisuutta ja tehdä omaan elämään vaikuttavia valintoja eivät toteudu yhteiskunnassamme kovinkaan hyvin. Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena on selvittää haasteita, jotka aiheuttavat yhdenvertaisuuden toteutumattomuutta koulutuspolulla sekä korkeakouluopinnoissa ja pyrkiä tuomaan esiin näkökulmia ratkaisuiksi kehittäen samalla korkeakoulujen saavutettavuutta.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Invalidiliitto ry. Opinnäytetyöni linkittyy myös merkittävästi Humak:n Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia, Saako oppia (ESR) hankkeeseen, jonka palvelumuotoiluprosessiin tämä opinnäytetyö antaa näkökulmaa liikuntarajoitteisten huomioimisesta. Aihe opinnäytetyöhön muodostui opintoihini kuuluvan kehittävän harjoittelun aikana, jonka tein Invalidiliitossa. Työstin harjoittelussa yhdessä Invalidiliiton nuorten vaikuttajien -ryhmään kuuluvien nuorten kanssa selvityksen yhdenvertaisesta opinto-ohjauksesta. Selvitys toimii merkittävänä tausta-aineistona tässä opinnäytetyössä, jossa tarkoitus on laajentaa näkökulmaa opinto-ohjauksesta yleisesti koulutukseen. Opinnäytetyöni tuloksissa korostuu kokemuksellinen näkökulma sekä nuorten, että omien kokemusteni myötä, sillä olen itsekin kohderyhmään kuuluva liikuntarajoitteinen nuori.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen toteutuksessa on käytetty laadulliselle tutkimukselle tyypillisiä menetelmiä, kuten haastattelua, osallistuvaa havainnointia sekä työpajoissa toteutettua osallistavaa yhteiskehittämistä. Osallistavaan tutkimukseen liittyen opinnäytetyössä on hyödynnetty monimenetelmällisyyttä, johon on kuulunut myös kyselyn käyttäminen laadullisen aineiston syventämiseksi. Yhtenä merkittävänä tavoitteena on ollut aiemman teoriatiedon kokoaminen yhteen. Tähän teoriatietoon liittyvässä kirjallisuusosiossa käsittelen saavutettavuuden, esteettömyyden, yhdenvertaisuuden ja osallisuuden käsitteitä sekä koulutuksen merkitystä. Tutkimuksessani olen hyödyntänyt dokumenttianalyysia runsaan kirjallisen materiaalin vuoksi, ja tehnyt vertailua kerätyn aineiston, teoriatiedon sekä omakohtaisten kokemusten välillä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että koulutuspolun haasteisiin ja opiskelun yhdenvertaisuutta rajoittaviin tekijöihin liittyvät erityisesti esteettömien ja saavutettavien ratkaisujen puuttuminen, tiedotuksen heikkoudet, negatiiviset asenteet sekä tietämyksen puuttuminen liikuntarajoitteisten elämään ja tarpeisiin liittyen. Liikuntarajoitteen omaavana henkilönä on automaattisesti asemassa, jossa omaa kyvykkyyttä on todisteltava muille. Yksilöllisyys tulisi huomioida paremmin ohjauksessa, esteettömissä ja saavutettavissa ratkaisuissa sekä opiskelun monipuolisemmissa vaihtoehdoissa, jotta yhdenvertaisuus voi toteutua.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Invalidiliitto ry. Opinnäytetyöni linkittyy myös merkittävästi Humak:n Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia, Saako oppia (ESR) hankkeeseen, jonka palvelumuotoiluprosessiin tämä opinnäytetyö antaa näkökulmaa liikuntarajoitteisten huomioimisesta. Aihe opinnäytetyöhön muodostui opintoihini kuuluvan kehittävän harjoittelun aikana, jonka tein Invalidiliitossa. Työstin harjoittelussa yhdessä Invalidiliiton nuorten vaikuttajien -ryhmään kuuluvien nuorten kanssa selvityksen yhdenvertaisesta opinto-ohjauksesta. Selvitys toimii merkittävänä tausta-aineistona tässä opinnäytetyössä, jossa tarkoitus on laajentaa näkökulmaa opinto-ohjauksesta yleisesti koulutukseen. Opinnäytetyöni tuloksissa korostuu kokemuksellinen näkökulma sekä nuorten, että omien kokemusteni myötä, sillä olen itsekin kohderyhmään kuuluva liikuntarajoitteinen nuori.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen toteutuksessa on käytetty laadulliselle tutkimukselle tyypillisiä menetelmiä, kuten haastattelua, osallistuvaa havainnointia sekä työpajoissa toteutettua osallistavaa yhteiskehittämistä. Osallistavaan tutkimukseen liittyen opinnäytetyössä on hyödynnetty monimenetelmällisyyttä, johon on kuulunut myös kyselyn käyttäminen laadullisen aineiston syventämiseksi. Yhtenä merkittävänä tavoitteena on ollut aiemman teoriatiedon kokoaminen yhteen. Tähän teoriatietoon liittyvässä kirjallisuusosiossa käsittelen saavutettavuuden, esteettömyyden, yhdenvertaisuuden ja osallisuuden käsitteitä sekä koulutuksen merkitystä. Tutkimuksessani olen hyödyntänyt dokumenttianalyysia runsaan kirjallisen materiaalin vuoksi, ja tehnyt vertailua kerätyn aineiston, teoriatiedon sekä omakohtaisten kokemusten välillä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että koulutuspolun haasteisiin ja opiskelun yhdenvertaisuutta rajoittaviin tekijöihin liittyvät erityisesti esteettömien ja saavutettavien ratkaisujen puuttuminen, tiedotuksen heikkoudet, negatiiviset asenteet sekä tietämyksen puuttuminen liikuntarajoitteisten elämään ja tarpeisiin liittyen. Liikuntarajoitteen omaavana henkilönä on automaattisesti asemassa, jossa omaa kyvykkyyttä on todisteltava muille. Yksilöllisyys tulisi huomioida paremmin ohjauksessa, esteettömissä ja saavutettavissa ratkaisuissa sekä opiskelun monipuolisemmissa vaihtoehdoissa, jotta yhdenvertaisuus voi toteutua.