Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opettajalla ja perheellä ei ole yhteistä kieltä : Kommunikaatio-opettajan ja asioimistulkin yhteistyö perheopetustilanteessa

Koljonen, Jatta (2014)

Avaa tiedosto
Koljonen_Jatta.pdf (858.0Kt)
Lataukset: 


Koljonen, Jatta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137541
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä viittomien opettajien ja asioimistulkkien kokemuksia heidän yhteistyöstään perheopetustilanteissa. Tämän lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin kuvaamaan kommunikaation perheopetuksen tulkkauksen käytäntöjä ja tulkkauksen vaikutusta opetustilanteeseen ja opettajan työskentelyyn. Opinnäytetyö on suunnattu kommunikaatio-opetuksen ammattilaisille, mistä johtuen tietoperusta painottuu puhuttujen kielten asioimistulkkauspalvelun toteutumisen kuvaukseen. Tietoperustaa varten haastattelin Helsingin seudun asioimistulkkikeskuksen ja Helsingin kaupungin sosiaalitoimen vammaispalveluiden edustajia.

Evantia Oy toimi opinnäytetyöni tilaajana, ja työelämäohjaajina toimivat Sanna Hämäläinen ja Karoliina Varsio Evantia Oy:n alaisesta Opetustilaus.fi-palvelusta. Opinnäytetyössä oli tarkoitus kerätä Evantialle tietoa, jota he voivat hyödyntää alihankkijoidensa koulutuksessa ja tukemisessa uudessa ja ajankohtaisessa kommunikaatio-opettajia askarruttavassa asiassa. Evantia voi mahdollisesti hyödyntää opinnäytetyön tuloksia myös yhteistyössään Helsingin seudun asioimistulkkikeskuksen ja heidän kauttaan tilattavien asioimistulkkien kanssa. Lisäksi opinnäytetyöstä voi hyötyä suoraan myös kommunikaatio-opettajat sekä alan opiskelijat, esimerkiksi Humanistisen ammattikorkeakoulun viittomakielentulkin koulutusohjelman pedagogiikan suuntautumisvaihtoehdon valinneet alan tulevat ammattilaiset.

Aineistonkeruun toteutin havainnoimalla kolmea viittomien perheopetustilannetta ja tämän jälkeen toteutetuilla teemahaastatteluilla. Haastattelut tein havainnointitilanteissa työskennelleiden kolmen kommunikaatio-opettajan ja kahden asioimistulkin kanssa. Haastatelluilla opettajilla ja asioimistulkeilla oli kokemusta useassa tulkatussa perheopetustilanteessa työskentelystä. Havainnoinnin ja haastattelujen avulla kerätty tieto on teemoiteltu opinnäytetyölle asetettujen tutkimuskysymysten ja aineistosta esiin nousseiden teemojen mukaisesti.

Tulosten mukaan kommunikaation perheopetukset asioimistulkin välityksellä ovat yleensä sujuvia opetustilanteita. Asioimistulkkien ja opettajien välinen yhteistyö sujuu opetustilanteissa hyvin, vaikkei yhteistyötä tapahdukaan tilanteiden ulkopuolella. Asioimistulkin huomioimista helpottaa opettajien oma kokemus vammaisten henkilöiden tulkkauksen alalla toimimisesta. Asioimistulkin välityksellä toteutetut perheopetustilanteen muuttuvat kerta kerralta luonnollisemmaksi kaikkien osapuolien näkökulmasta, ja opettaja ja asioimistulkki löytävät usein nopeasti toimivan tavan yhteistyölle. Haastavat tilanteet yhteistyössä ovat poikkeuksia, ja johtuvat yleensä yksittäisten ammattilaisten toimintatavoista tai opetusympäristöstä. Opettajien mukaan niin vieraskielisissä kuin yksikielisissäkin opetustilanteissa on tärkeää asiakaslähtöisyys ja opetuksen mukauttaminen perheen tarpeiden ja kykyjen mukaisesti.

Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettäviä, sillä kyseessä on vain kolme yksittäistä opetustapausta ja niissä osallisina olleet ammattilaiset. Työstä voi kuitenkin saada eväitä tulkin välityksellä tapahtuvissa opetustilanteissa työskentelyyn ja työhön valmistautumiseen. Työn tarkoituksena ei ole antaa yleispäteviä ohjeita opetustilanteissa toimimiseen, vaan kuvata uutta ilmiötä sekä jakaa maahanmuuttajataustaisissa perheissä opettaneiden viittomien opettajien ja opetustilanteissa tulkanneiden asioimistulkkien kokemuksia. Työn liitteinä löytyy tilaajalle kootut vinkkilistat niin kommunikaatio-opettajille kuin asioimistulkeille. Vinkkilistojen on tarkoitus helpottaa yhteistyön aloittamista vieraskielisissä perheopetuksissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste