Kestävän kehityksen viestintästrategia Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastulle
Tuovinen, Mirka (2022)
Tuovinen, Mirka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311238
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia kulttuurialan toimijoiden kestävän kehityksen viestinnän käytäntöjä ja toimintatapoja ja löytää sopiva malli Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastun kestävästä toiminnasta viestimiseen. Lastu on monipuolinen lastenkulttuurin, taidekasvatuksen, ympäristökasvatuksen sekä taiteen ja kulttuurin toimijaorganisaatio, jonka toiminta on pohjautunut kestävään kehitykseen jo lähes kolmekymmentä vuotta. Kehitystyön tarkoituksena oli tehdä Lastun kestävä arki ajankohtaisesti näkyväksi myös kaikessa organisaation viestinnässä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kestävän kehityksen, ympäristökasvatuksen, viestinnän ja viestinnän strategian määritelmiä kirjallisuuden pohjalta. Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin monimenetelmäisesti hyödyntäen dokumenttianalyysia, benchmarkinghaastatteluja sekä yhteisöllistä kehittämistä. Dokumenttianalyysin keinoin kerättiin tietoa muun muassa kestävän kehityksen viestinnässä käytetystä sanastosta, kohderyhmistä ja kanavista seitsemältä lastenkulttuurin, ympäristökasvatuksen, taiteen tai yhteisöllisyyden parissa työskentelevältä toimijalta, joista kahta benchmarkattiin tarkemmin myös haastatellen. Kehitystyötä syvennettiin ja jalkautettiin Lastun työyhteisön keskuuteen kaksiosaisella strategia- ja viestintästrategiatyöpajalla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kestävän viestinnän strategia Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastulle sekä kestävän arjen toiminnoista kertova internetsivuosio, joiden tarkoitus on Lastun oman kestävän viestinnän tehostamisen lisäksi toimia kannusteena myös muille toimijoille kehittää kestävää toimintaansa sekä kestävästä toiminnasta viestintää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kestävän kehityksen, ympäristökasvatuksen, viestinnän ja viestinnän strategian määritelmiä kirjallisuuden pohjalta. Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin monimenetelmäisesti hyödyntäen dokumenttianalyysia, benchmarkinghaastatteluja sekä yhteisöllistä kehittämistä. Dokumenttianalyysin keinoin kerättiin tietoa muun muassa kestävän kehityksen viestinnässä käytetystä sanastosta, kohderyhmistä ja kanavista seitsemältä lastenkulttuurin, ympäristökasvatuksen, taiteen tai yhteisöllisyyden parissa työskentelevältä toimijalta, joista kahta benchmarkattiin tarkemmin myös haastatellen. Kehitystyötä syvennettiin ja jalkautettiin Lastun työyhteisön keskuuteen kaksiosaisella strategia- ja viestintästrategiatyöpajalla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kestävän viestinnän strategia Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastulle sekä kestävän arjen toiminnoista kertova internetsivuosio, joiden tarkoitus on Lastun oman kestävän viestinnän tehostamisen lisäksi toimia kannusteena myös muille toimijoille kehittää kestävää toimintaansa sekä kestävästä toiminnasta viestintää.