Vahvuustyökalu vapaaehtoisten leiriohjaajien ohjaajuuden tukena
Kudjoi, Karoliina (2022)
Kudjoi, Karoliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311306
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Parasta Lapsille -järjestö ja se on toteutettu Näe hyvä mussa -toimintaan. Opinnäytetyön keskeisenä ajatuksena oli luoda tilaajalle malli, jonka avulla tilaaja tukee vapaaehtoisten leiriohjaajien ohjaajuutta yksilöllisesti ja vahvuuslähtöisesti leiriympäristössä. Opinnäytetyön kautta tilaajalle syntyi vahvuus työkalu- malli.
Opinnäytetyön keskeiseksi tavoitteeksi muodostui tilaajalla käytössä olevan ohjaajamatriisin kehittäminen vahvemmin leiriarjesta ja yksilön tarpeista lähteväksi. Ohjaajamatriisin tarkoituksena oli ollut kartoittaa vapaaehtoisten leiriohjaajien ohjaustaitoja ja mahdollistaa niiden hyödyntäminen käytännön leirityössä. Matriisin käytön koettiin jääneen leiritoiminnassa kuitenkin vähäiseksi ja sitä kautta myös matriisin avulla saadun tiedon hyödynnettävyys oli heikkoa. Toisena opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa positiivisen pedagogiikan keinoja työtiimissä sekä tuoda suunnitelmallisesti vahvuuslähtöisyyttä osaksi työtiimin toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä käytettiin toimintatutkimusta, osallistavaa havainnointia sekä yhteisöllisiä ideointimenetelmiä. Opinnäytetyö toteutettiin prosessinomaisesti. Ensimmäisessä vaiheessa rakennettiin työtiimin kanssa uutta toimintamenetelmää vanhan matriisin tilalle. Tätä menetelmää kutsutaan vahvuustyökaluksi, ja se rakentuu viiden kysymyksen ympärille. Vahvuustyökalua käytettäessä pohditaan työtiimin kanssa yhdessä: ketä tiimiin kuuluu, mikä on kenenkin vahvuus leirillä toimittaessa, mitä jokainen arvostaa tiimityössä ja mitä taitoja kukin haluaisi omassa toiminnassaan kehittää, sekä mistä kukin kokee voimaantuvansa. Vastaukset kootaan tiimin yhteiseksi kuvaksi, jota kutsutaan vahvuustyökaluksi. Toisessa vaiheessa vahvuustyökalu otettiin käyttöön kokeilukaupungissa, jonka kokemuksen pohjalta vahvuustyökalua kehitettiin. Kolmannessa vaiheessa vahvuustyökalu asetettiin käyttöön kaikille Näe hyvä mussa -toiminnan työtiimeille neljässä toteutuskaupungissa. Näiden kolmen vaiheen jälkeen vahvuustyökalun käytöstä kerättiin palautetta ja kehittämisideoita yhteisöllisten ideointimenetelmien avulla.
Kerätyn palautteen kautta vahvuustyökalun koettiin tukevan yksilöllistä ohjaajuutta, vahvistavan työtiimin ryhmäytymistä sekä helpottavan leirityön suunnittelua ja vahvuuksista lähtevää vastuunjakoa. Vastaajien palautteen mukaan vahvuustyökalua olisi hyvä vielä kehittää ajankäytön, aikatauluttamisen ja työnjaon näkökulmasta käsin. Opinnäytetyön kautta tilaajalle rakentui vahvuustyökalu -malli, joka tarjoaa tilaajalle uudenlaisen tavan kohdata, tukea ja motivoida vapaaehtoisia leiriohjaajia. Vahvuustyökalun kautta tilaajalle tarjoutuu mahdollisuus toimia vapaaehtoisten kanssa vahvuuslähtöisesti ja vastata sen avulla vapaaehtoistyössä käynnissä olevaan muutokseen.
Opinnäytetyön keskeiseksi tavoitteeksi muodostui tilaajalla käytössä olevan ohjaajamatriisin kehittäminen vahvemmin leiriarjesta ja yksilön tarpeista lähteväksi. Ohjaajamatriisin tarkoituksena oli ollut kartoittaa vapaaehtoisten leiriohjaajien ohjaustaitoja ja mahdollistaa niiden hyödyntäminen käytännön leirityössä. Matriisin käytön koettiin jääneen leiritoiminnassa kuitenkin vähäiseksi ja sitä kautta myös matriisin avulla saadun tiedon hyödynnettävyys oli heikkoa. Toisena opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa positiivisen pedagogiikan keinoja työtiimissä sekä tuoda suunnitelmallisesti vahvuuslähtöisyyttä osaksi työtiimin toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä käytettiin toimintatutkimusta, osallistavaa havainnointia sekä yhteisöllisiä ideointimenetelmiä. Opinnäytetyö toteutettiin prosessinomaisesti. Ensimmäisessä vaiheessa rakennettiin työtiimin kanssa uutta toimintamenetelmää vanhan matriisin tilalle. Tätä menetelmää kutsutaan vahvuustyökaluksi, ja se rakentuu viiden kysymyksen ympärille. Vahvuustyökalua käytettäessä pohditaan työtiimin kanssa yhdessä: ketä tiimiin kuuluu, mikä on kenenkin vahvuus leirillä toimittaessa, mitä jokainen arvostaa tiimityössä ja mitä taitoja kukin haluaisi omassa toiminnassaan kehittää, sekä mistä kukin kokee voimaantuvansa. Vastaukset kootaan tiimin yhteiseksi kuvaksi, jota kutsutaan vahvuustyökaluksi. Toisessa vaiheessa vahvuustyökalu otettiin käyttöön kokeilukaupungissa, jonka kokemuksen pohjalta vahvuustyökalua kehitettiin. Kolmannessa vaiheessa vahvuustyökalu asetettiin käyttöön kaikille Näe hyvä mussa -toiminnan työtiimeille neljässä toteutuskaupungissa. Näiden kolmen vaiheen jälkeen vahvuustyökalun käytöstä kerättiin palautetta ja kehittämisideoita yhteisöllisten ideointimenetelmien avulla.
Kerätyn palautteen kautta vahvuustyökalun koettiin tukevan yksilöllistä ohjaajuutta, vahvistavan työtiimin ryhmäytymistä sekä helpottavan leirityön suunnittelua ja vahvuuksista lähtevää vastuunjakoa. Vastaajien palautteen mukaan vahvuustyökalua olisi hyvä vielä kehittää ajankäytön, aikatauluttamisen ja työnjaon näkökulmasta käsin. Opinnäytetyön kautta tilaajalle rakentui vahvuustyökalu -malli, joka tarjoaa tilaajalle uudenlaisen tavan kohdata, tukea ja motivoida vapaaehtoisia leiriohjaajia. Vahvuustyökalun kautta tilaajalle tarjoutuu mahdollisuus toimia vapaaehtoisten kanssa vahvuuslähtöisesti ja vastata sen avulla vapaaehtoistyössä käynnissä olevaan muutokseen.