Lapsen osallisuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa : kuvallinen tuotos edistämässä osallisuuden toteutumista kotiinlähtötilanteissa
Auvinen, Amanda; Tarvainen, Emma (2022)
Auvinen, Amanda
Tarvainen, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712582
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kuvallinen tuotos parantamaan lasten osallisuutta kotiinlähtötilanteissa. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt tuotos on nimeltään Kerro se kuvin – mitä tänään tehtiin?
Kuvat ovat yksi puhetta tukevista kommunikointimenetelmistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä kuvien käyttöä kotiinlähtötilanteissa, jotta jokaisella lapsella olisi mahdollisuus osallistua kuulumisten kertomiseen. Toimeksiantajana toimi eräs Pohjois-Savon päiväkodeista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä käytettiin myös havainnointia, jotta päästiin tutustumaan lasten osallisuuteen päiväkodin muissakin tilanteissa kuin kotiin lähtiessä. Näin saatiin kokonaisvaltaisempaa sisältöä osallisuudesta. Kuvallinen tuotos luotiin pääosin päiväkodin henkilökunnan toiveiden pohjalta, mutta siinä hyödynnettiin myös havaintoja, jotka helpottivat kuvien valitsemisessa.
Opinnäytetyö antaa tietoa lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa sekä mahdollisuuksista kommunikoida. Havaintojen perusteella voidaan tarkastella osallisuuden ja kommunikoinnin toteutumista. Havainnoinnin pohjalta saatiin tietoa esimerkiksi lasten kommunikointikeinoista ja ilmaisutavoista. Kuvallisen tuotoksen on tarkoitus puolestaan parantaa lasten mahdollisuuksia näillä osa-alueilla, erityisesti kotiinlähtötilanteissa.
Kuvat ovat yksi puhetta tukevista kommunikointimenetelmistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä kuvien käyttöä kotiinlähtötilanteissa, jotta jokaisella lapsella olisi mahdollisuus osallistua kuulumisten kertomiseen. Toimeksiantajana toimi eräs Pohjois-Savon päiväkodeista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä käytettiin myös havainnointia, jotta päästiin tutustumaan lasten osallisuuteen päiväkodin muissakin tilanteissa kuin kotiin lähtiessä. Näin saatiin kokonaisvaltaisempaa sisältöä osallisuudesta. Kuvallinen tuotos luotiin pääosin päiväkodin henkilökunnan toiveiden pohjalta, mutta siinä hyödynnettiin myös havaintoja, jotka helpottivat kuvien valitsemisessa.
Opinnäytetyö antaa tietoa lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa sekä mahdollisuuksista kommunikoida. Havaintojen perusteella voidaan tarkastella osallisuuden ja kommunikoinnin toteutumista. Havainnoinnin pohjalta saatiin tietoa esimerkiksi lasten kommunikointikeinoista ja ilmaisutavoista. Kuvallisen tuotoksen on tarkoitus puolestaan parantaa lasten mahdollisuuksia näillä osa-alueilla, erityisesti kotiinlähtötilanteissa.