Maahanmuuttajien suomen kielen haasteiden yleisyys ja vaikutus työllistymiseen
Markkanen, Helena (2022)
Markkanen, Helena
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013027
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee maahanmuuttajien suomen kielen oppimista ja sen mukanaan tuomaa kotoutumista ja suomalaiseen yhteiskuntaan asettumista.
Suomeen tulee maahanmuuttajia, koska maailmalla ilmastonmuutos, nälänhätä, luonnonmullistukset sekä levottomuudet aiheuttavat pakolaisuutta. Lisäksi on paljon ihmisiä, joilla on mahdollisuus ja halua lähteä etsimään sosioekonomisesti parempia elinolosuhteita tai uusia työ haasteita.
Suomessa on myös selkeä tarve näille maahamme tuleville uusille asukkaille, koska suomalainen väestö vanhenee ja eläköityy. Joka vuosi syntyy vähemmän vauvoja kuin kuolee ihmisiä, tämän seurauksena väestörakenteemme menee päälaelleen kantasuomalaisten keskuudessa.
Tässä työssä tutkitaan maahanmuuttajien sijoittumista Suomessa ja myös sijoittumista työelämään ja muutenkin yhteiskuntaan. Tutkitaan myös maahanmuuttajien oppimisen vaikeuksia ja kielen vaikutusta työllisyyteen. Osittain tarkastellaan myös tarvetta lisätä työnantajien monikulttuurisuusosaamista.
Analyysiosiossa analysoidaan saatuja tuloksia ja tuodaan esille kehittämisehdotuksia. Analysointi osuuden jälkeen tuodaan esille ja avataan omaa kokemusta ja näkökulmaa aiheeseen liittyen.
Tuloksista aukesi kahdeksan kohtaa, joihin on kohdistettu kehittämisehdotuksia. Benchmarkkauksen tulokset antoivat ideoita kehittää näkyvyyttä ja löydettävyyttä. Lopussa kerrotaan vielä koko prosessin etenemiseen liittyvistä vaiheista. The purpose of the thesis was to collect information on how immigrants find their place in world of work or in community in Finland.
The study was comissioned by City of Jyväskylä, Employment Service. There works Expertise Centre for Immigrants in close cooperation with the comissioner. The number of immigrants has increased in Finland since 2015. Same situation was in Jyväskylä. After year 2015 the require of integration work and teaching of finnish language increased tremendously. There was many reasons for immigration and part of immigrants came as refugee without education at all.
The data were collected from interviews of professionals in immigrant work. Another method was benchmarking other bigger Finnish towns with their integration work and other facilities for immigrants. The data was analysed with qualitative methods.
According to interviews of five persons there is not enough places for learning Finnish language. The main reason for remaining unemployed was in low Finnish language skills. It was found out in 0-level studies of Finnish that the immigrants might have learningdisabilities in language learning. The another result was in employers ability to take multicultural employee to work in their firm, because of their own insufficient language skills or skills to support the immigrants.
The findings indicate that there is need for more contacts of opportunities to speak Finnish for immigrants. The employers should be trained in accessability. Learning dissabilities should be tested more widly or the tests should be included in the integration prosess. In the end there is feedback from the subscriber and authors thoughts and experiences of the thesis.
Suomeen tulee maahanmuuttajia, koska maailmalla ilmastonmuutos, nälänhätä, luonnonmullistukset sekä levottomuudet aiheuttavat pakolaisuutta. Lisäksi on paljon ihmisiä, joilla on mahdollisuus ja halua lähteä etsimään sosioekonomisesti parempia elinolosuhteita tai uusia työ haasteita.
Suomessa on myös selkeä tarve näille maahamme tuleville uusille asukkaille, koska suomalainen väestö vanhenee ja eläköityy. Joka vuosi syntyy vähemmän vauvoja kuin kuolee ihmisiä, tämän seurauksena väestörakenteemme menee päälaelleen kantasuomalaisten keskuudessa.
Tässä työssä tutkitaan maahanmuuttajien sijoittumista Suomessa ja myös sijoittumista työelämään ja muutenkin yhteiskuntaan. Tutkitaan myös maahanmuuttajien oppimisen vaikeuksia ja kielen vaikutusta työllisyyteen. Osittain tarkastellaan myös tarvetta lisätä työnantajien monikulttuurisuusosaamista.
Analyysiosiossa analysoidaan saatuja tuloksia ja tuodaan esille kehittämisehdotuksia. Analysointi osuuden jälkeen tuodaan esille ja avataan omaa kokemusta ja näkökulmaa aiheeseen liittyen.
Tuloksista aukesi kahdeksan kohtaa, joihin on kohdistettu kehittämisehdotuksia. Benchmarkkauksen tulokset antoivat ideoita kehittää näkyvyyttä ja löydettävyyttä. Lopussa kerrotaan vielä koko prosessin etenemiseen liittyvistä vaiheista.
The study was comissioned by City of Jyväskylä, Employment Service. There works Expertise Centre for Immigrants in close cooperation with the comissioner. The number of immigrants has increased in Finland since 2015. Same situation was in Jyväskylä. After year 2015 the require of integration work and teaching of finnish language increased tremendously. There was many reasons for immigration and part of immigrants came as refugee without education at all.
The data were collected from interviews of professionals in immigrant work. Another method was benchmarking other bigger Finnish towns with their integration work and other facilities for immigrants. The data was analysed with qualitative methods.
According to interviews of five persons there is not enough places for learning Finnish language. The main reason for remaining unemployed was in low Finnish language skills. It was found out in 0-level studies of Finnish that the immigrants might have learningdisabilities in language learning. The another result was in employers ability to take multicultural employee to work in their firm, because of their own insufficient language skills or skills to support the immigrants.
The findings indicate that there is need for more contacts of opportunities to speak Finnish for immigrants. The employers should be trained in accessability. Learning dissabilities should be tested more widly or the tests should be included in the integration prosess. In the end there is feedback from the subscriber and authors thoughts and experiences of the thesis.