Verkossa tapahtuva kohtaaminen lukiolaisten osallisuuden ja yhteisöllisyyden lisääjänä
Blomberg, Mirella (2022)
Blomberg, Mirella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013356
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen verkossa tapahtuvan kohtaamisen mahdollisuuksia lukiolaisten yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääjänä. Lukioissa monet toimintamuodot on jo viety verkkoon, ja kohtaamista tapahtuu niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin kesken. Työskennellessäni nuorten parissa lukiolla, heräsi ajatus verkon hyödyntämisestä myös opiskelijoiden ja henkilökunnan yhteisöllisyyden ja osallisuuden kehittämiseen. Erilaisten verkkoalustojen valjastaminen tähän käyttötarkoitukseen kuitenkin tuo omat haasteensa. Opinnäytetyössä perehdytään siihen, kuinka viestiä verkossa siten, että se tukee suuressa lukiossa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyötäni varten haastattelin verkkonuorisotyön ammattilaista puolistrukturoidulla haastattelulla, sekä laadin Forms -kyselyn aikaisempiin koulun ylläpitämien verkossa toimineisiin yhteisöihin osallistuneille opiskelijoille. Haastattelujen lisäksi käytin omaa kokemuspohjaani, jota verkossa toimivasta lukiolaisten kohtaamisesta on kertynyt jo kahden vuoden ajan, sekä teoriapohjaa liittyen esimerkiksi verkossa kohtaamiseen, osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen.
Jotta lukiolaisten verkossa kohtaamista voitaisiin kehittää, kerätyn aineiston pohjalta tein manuaalin, jonka tavoitteena on antaa lukion henkilökunnalle taitoa ja tietoa erilaisista verkkoalustoista ja niiden ominaisuuksista. Tämän manuaalin tavoitteena on antaa tietoa, jolla voidaan kehittää osaamista yhteisöllisyyden ja osallisuuden kehittämiseen, sekä tehokkaampaan kommunikointiin verkon välityksellä. Se antaa myös tietoa verkossa kohtaamisen hyödyistä ja haasteita.
Opinnäytetyön tilaajat – Gradia-lukiot, ovat suuria lukioita, joiden opiskelijamäärä nousee yli tuhanteen. Yhteisöllisen luominen näin suuriin tiloihin voi tuottaa omat haasteensa, eivätkä kaikki koulun aktiviteetit ja palvelut tavoita läheskään kaikkia opiskelijoita. Verkko ja siellä toimiminen voivat avata uusia mahdollisuuksia kehittää yhteisöllisyyden tunnetta, ja tavoittaa yhä useampia opiskelijoita, jotta heidät saataisiin mukaan yhteisöön. Manuaali voi auttaa myös niitä, joille verkon eri alustat eivät ole niin tuttuja, tavoittamaan ja yhdistämään lukion opiskelijoita entistä tehokkaammin. Sitä voivat hyödyntää opettajat ja opiskeluhuollon henkilökunta, niin lukion, mutta miksei myös peruskoulun tasolla. Jokainen manuaalia tarvitseva pystyy sen halutessaan itselleen tulostamaan tai lukemaan verkosta, ja toimia sen pohjalta itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla, esimerkiksi kehittäen palvelua tukemaan kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista tai siirtää jotkin palvelut kokonaisuudessa verkkoon.
Toisille opinnäytetyö voi tuoda yksinkertaisesti vain lisää ymmärrystä nuorten verkkokulttuurista. Enemmän tarkastelua olisi voinut tehdä myöskin henkilökunnan nykyisistä taidoista verkossa toimimisessa, sillä se on kokemukseni mukaan hyvin eri tasolla eri ihmisillä. Manuaali voi kuitenkin tuoda myös uutta tietoa heille, joille verkko on jo tuttu ympäristö kohdata.
Opinnäytetyötäni varten haastattelin verkkonuorisotyön ammattilaista puolistrukturoidulla haastattelulla, sekä laadin Forms -kyselyn aikaisempiin koulun ylläpitämien verkossa toimineisiin yhteisöihin osallistuneille opiskelijoille. Haastattelujen lisäksi käytin omaa kokemuspohjaani, jota verkossa toimivasta lukiolaisten kohtaamisesta on kertynyt jo kahden vuoden ajan, sekä teoriapohjaa liittyen esimerkiksi verkossa kohtaamiseen, osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen.
Jotta lukiolaisten verkossa kohtaamista voitaisiin kehittää, kerätyn aineiston pohjalta tein manuaalin, jonka tavoitteena on antaa lukion henkilökunnalle taitoa ja tietoa erilaisista verkkoalustoista ja niiden ominaisuuksista. Tämän manuaalin tavoitteena on antaa tietoa, jolla voidaan kehittää osaamista yhteisöllisyyden ja osallisuuden kehittämiseen, sekä tehokkaampaan kommunikointiin verkon välityksellä. Se antaa myös tietoa verkossa kohtaamisen hyödyistä ja haasteita.
Opinnäytetyön tilaajat – Gradia-lukiot, ovat suuria lukioita, joiden opiskelijamäärä nousee yli tuhanteen. Yhteisöllisen luominen näin suuriin tiloihin voi tuottaa omat haasteensa, eivätkä kaikki koulun aktiviteetit ja palvelut tavoita läheskään kaikkia opiskelijoita. Verkko ja siellä toimiminen voivat avata uusia mahdollisuuksia kehittää yhteisöllisyyden tunnetta, ja tavoittaa yhä useampia opiskelijoita, jotta heidät saataisiin mukaan yhteisöön. Manuaali voi auttaa myös niitä, joille verkon eri alustat eivät ole niin tuttuja, tavoittamaan ja yhdistämään lukion opiskelijoita entistä tehokkaammin. Sitä voivat hyödyntää opettajat ja opiskeluhuollon henkilökunta, niin lukion, mutta miksei myös peruskoulun tasolla. Jokainen manuaalia tarvitseva pystyy sen halutessaan itselleen tulostamaan tai lukemaan verkosta, ja toimia sen pohjalta itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla, esimerkiksi kehittäen palvelua tukemaan kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista tai siirtää jotkin palvelut kokonaisuudessa verkkoon.
Toisille opinnäytetyö voi tuoda yksinkertaisesti vain lisää ymmärrystä nuorten verkkokulttuurista. Enemmän tarkastelua olisi voinut tehdä myöskin henkilökunnan nykyisistä taidoista verkossa toimimisessa, sillä se on kokemukseni mukaan hyvin eri tasolla eri ihmisillä. Manuaali voi kuitenkin tuoda myös uutta tietoa heille, joille verkko on jo tuttu ympäristö kohdata.