Kielitietoisuuden kehittäminen varhaiskasvatuksessa - kielitietoisuuskortit Kuopion kaupungin varhaiskasvatukselle
Reijonen, Sari; Sirviö, Meeri (2022)
Reijonen, Sari
Sirviö, Meeri
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053012972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053012972
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kielitietoista varhaiskasvatusta Kuopion alueen päiväkodeissa. Tarkoituksena oli tuottaa materiaalia varhaiskasvatuksen henkilöstön oman kielitietoisen toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Opinnäytetyön idea lähti toimeksiantajan huomaamasta tarpeesta. Toimeksiantajana opinnäytetyössämme toimi Kuopion kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. He hyödyntävät KieliPeda-työvälinettä kielitietoisten toimintatapojen arvioinnissa, mutta kokivat sen sisältävän liian vähän henkilöstön toiminnan arviointiin liittyviä kysymyksiä. Kysymykset koettiin myös liian laajoiksi ja tilaaja toivoi helppokäyttöistä ja selkeää materiaalia kielitietoisten toimintatapojen arviointiin ja kehittämiseen. Tuotimme KieliPeda-työvälineen käytön tueksi kielitietoisuuskortit varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön.
Aloitimme työn tekemisen keräämällä pohjatietoa keskustelemalla tilaajan edustajan kanssa kielitietoisuudesta sekä KieliPeda työvälineestä. Virallisen aineiston keräsimme verkkokyselyllä. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa viiden eri päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilökunnan ajatuksia ja kokemuksia KieliPeda-välineen käytöstä päiväkodin arjessa. Tekemäämme kyselyyn saimme 4 vastausta. Hyödynsimme kyselystä saatuja vastauksia, KieliPedan ensimmäistä osiota sekä muuta lähdetietoa kielitietoisuuskorttien luomisessa.
Kyselyyn saamiemme vastausten perusteella varhaiskasvatuksen henkilökunta ymmärtää hyvin kielitietoisuuden käsitteenä, mutta työntekijät kokivat, että heidän päiväkodeissaan on tarve kehittää kielitietoista ympäristöä. Vastaajat toivoivat KieliPeda-työvälineen käytön tueksi helposti mukaan otettavaa materiaalia, konkreettisia vinkkejä arkeen, vinkkejä lapsen kielitietoisuuden vahvistamiseen sekä lapsen osallistamiseksi kielitietoisuuteen, esimerkiksi esittämällä lapselle avoimia kysymyksiä suljettujen sijasta.
Loimme A5-kokoiset kaksipuoleiset kielitietoisuuskortit, jotka ovat sähköisessä muodossa kaikkien käytettävissä. Tuottamamme kielitietoisuuskortit pohjautuvat KieliPeda-työvälineen ensimmäiseen osioon, jossa käsitellään henkilöstön tavoitteellista ja suunnitelmallista itsearviointia sekä toiminnan kehittämistä. Opinnäytetyömme ideaa voisi jatkaa esimerkiksi luomalla lisää kielitietoisuuskortteja, jotka pohjautuisivat KieliPeda-työvälineen osioihin kaksi ja kolme.
Aloitimme työn tekemisen keräämällä pohjatietoa keskustelemalla tilaajan edustajan kanssa kielitietoisuudesta sekä KieliPeda työvälineestä. Virallisen aineiston keräsimme verkkokyselyllä. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa viiden eri päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilökunnan ajatuksia ja kokemuksia KieliPeda-välineen käytöstä päiväkodin arjessa. Tekemäämme kyselyyn saimme 4 vastausta. Hyödynsimme kyselystä saatuja vastauksia, KieliPedan ensimmäistä osiota sekä muuta lähdetietoa kielitietoisuuskorttien luomisessa.
Kyselyyn saamiemme vastausten perusteella varhaiskasvatuksen henkilökunta ymmärtää hyvin kielitietoisuuden käsitteenä, mutta työntekijät kokivat, että heidän päiväkodeissaan on tarve kehittää kielitietoista ympäristöä. Vastaajat toivoivat KieliPeda-työvälineen käytön tueksi helposti mukaan otettavaa materiaalia, konkreettisia vinkkejä arkeen, vinkkejä lapsen kielitietoisuuden vahvistamiseen sekä lapsen osallistamiseksi kielitietoisuuteen, esimerkiksi esittämällä lapselle avoimia kysymyksiä suljettujen sijasta.
Loimme A5-kokoiset kaksipuoleiset kielitietoisuuskortit, jotka ovat sähköisessä muodossa kaikkien käytettävissä. Tuottamamme kielitietoisuuskortit pohjautuvat KieliPeda-työvälineen ensimmäiseen osioon, jossa käsitellään henkilöstön tavoitteellista ja suunnitelmallista itsearviointia sekä toiminnan kehittämistä. Opinnäytetyömme ideaa voisi jatkaa esimerkiksi luomalla lisää kielitietoisuuskortteja, jotka pohjautuisivat KieliPeda-työvälineen osioihin kaksi ja kolme.
