Koulunuorisotyön tavoitteet Lyseon peruskoululla : Toiminta- ja kehittämissuunnitelma Joensuun nuorisopalveluille
Heikura, Henna-Riina (2014)
Heikura, Henna-Riina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147729
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää moniammatilliselta toimijoiden joukolta, mitkä ovat koulunuorisotyön tavoitteet Lyseon peruskoululla tehtävälle työlle. Tuotoksena syntyi toiminta- ja kehittämissuunnitelma, johon on kirjattu yleiset koulunuorisotyötä ohjaavat tavoitteet sekä lukuvuotta 2014-2015 koskevat tavoitteet, joiden pohjalta toimintaa pyritään kehittämään sellaiseksi, että tavoitteiden saavuttaminen on mahdollista. Lisäksi tavoitteiden rinnalle on kirjattu toimintamalleja, joiden avulla tavoitteet voidaan saavuttaa.
Työn tilaajaorganisaatio, Joensuun nuorisopalvelut, on yksi Joensuun Lyseon peruskoululla koulunuorisotyötä tekevistä tahoista. Opinnäytetyöni tilattiin siksi, että Sinkkolan nuoriso- ja asukastalon kevään 2014 tavoitteisiin on kirjattu, että Lyseon peruskoululla tehtävälle koulunuorisotyölle on luotava tavoitteet. Tavoitteet on luotu yhdessä moniammatillisen työyhteisön kanssa, johon kuuluu nuorisopalveluiden toimijoiden lisäksi Lyseon peruskoulun toimijat sekä Joensuun evankelis-luterilaisen seurakunnan toimijat.
Keräsin tietoa nuorisopalveluiden toteuttaman koulunuorisotyön tilanteesta sekä toimijoiden näkemyksistä pari- ja yksilöhaastatteluilla. Haastatteluissa käsiteltiin teemoja nykyhetki, tulevaisuus, moniammatillisuus ja tavoitteet kartoittaen sitä, kuinka toimijat kokevat koulunuorisotyön toteutuksen onnistuneen, mitä pitäisi kehittää ja mitkä olisivat koulunuorisotyön tavoitteet. Haastatteluiden jälkeen kutsuin toimijat yhteiseen tilaisuuteen, jossa keskusteltiin yhdessä tarkemmin tavoitteista sekä toimintamalleista, joilla tavoitteet voisi saavuttaa. Pääteemoiksi tavoitteissa muotoutuivat muun muassa kouluviihtyvyyden parantaminen, syrjäytymisen ehkäiseminen ja varhaisessa vaiheessa puuttuminen, mielekkään tekemisen tarjoaminen sekä nuorten osallistaminen, näkyvyyden lisääminen, uusien nuorien tavoittaminen mukaan toimintaan ja moniammatillisen yhteistyön vahvistaminen.
Opinnäytetyöni tuotos on hyödynnettävissä varsinkin lukuvuonna 2014-2015, kun toimijat pyrkivät kehittämään koulunuorisotyötä siihen suuntaan, että se vastaa paremmin sille asetettuihin tavoitteisiin. Lisäksi se on hyödynnettävissä valmiina pohjana, johon nuorisopalvelut voi tulevaisuudessa päivittää työn muuttuneita tavoitteita sekä uusia toimintamalleja, joilla tavoitteet voidaan saavuttaa. Toiminta- ja kehittämissuunnitelma toimii myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä, koska siitä käy selkeästi ilmi työtä ohjaavat periaatteet ja tavoitteet. Lisäksi opinnäytetyöni auttaa vakiinnuttamaan nuorisopalveluiden toteuttaman koulunuorisotyön asemaa Lyseon peruskoululla, koska työn tavoitteet on kirjattu selkeästi ylös ja tuotoksen voi jalkauttaa myös koulun henkilöstön luettavaksi.
Työn tilaajaorganisaatio, Joensuun nuorisopalvelut, on yksi Joensuun Lyseon peruskoululla koulunuorisotyötä tekevistä tahoista. Opinnäytetyöni tilattiin siksi, että Sinkkolan nuoriso- ja asukastalon kevään 2014 tavoitteisiin on kirjattu, että Lyseon peruskoululla tehtävälle koulunuorisotyölle on luotava tavoitteet. Tavoitteet on luotu yhdessä moniammatillisen työyhteisön kanssa, johon kuuluu nuorisopalveluiden toimijoiden lisäksi Lyseon peruskoulun toimijat sekä Joensuun evankelis-luterilaisen seurakunnan toimijat.
Keräsin tietoa nuorisopalveluiden toteuttaman koulunuorisotyön tilanteesta sekä toimijoiden näkemyksistä pari- ja yksilöhaastatteluilla. Haastatteluissa käsiteltiin teemoja nykyhetki, tulevaisuus, moniammatillisuus ja tavoitteet kartoittaen sitä, kuinka toimijat kokevat koulunuorisotyön toteutuksen onnistuneen, mitä pitäisi kehittää ja mitkä olisivat koulunuorisotyön tavoitteet. Haastatteluiden jälkeen kutsuin toimijat yhteiseen tilaisuuteen, jossa keskusteltiin yhdessä tarkemmin tavoitteista sekä toimintamalleista, joilla tavoitteet voisi saavuttaa. Pääteemoiksi tavoitteissa muotoutuivat muun muassa kouluviihtyvyyden parantaminen, syrjäytymisen ehkäiseminen ja varhaisessa vaiheessa puuttuminen, mielekkään tekemisen tarjoaminen sekä nuorten osallistaminen, näkyvyyden lisääminen, uusien nuorien tavoittaminen mukaan toimintaan ja moniammatillisen yhteistyön vahvistaminen.
Opinnäytetyöni tuotos on hyödynnettävissä varsinkin lukuvuonna 2014-2015, kun toimijat pyrkivät kehittämään koulunuorisotyötä siihen suuntaan, että se vastaa paremmin sille asetettuihin tavoitteisiin. Lisäksi se on hyödynnettävissä valmiina pohjana, johon nuorisopalvelut voi tulevaisuudessa päivittää työn muuttuneita tavoitteita sekä uusia toimintamalleja, joilla tavoitteet voidaan saavuttaa. Toiminta- ja kehittämissuunnitelma toimii myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä, koska siitä käy selkeästi ilmi työtä ohjaavat periaatteet ja tavoitteet. Lisäksi opinnäytetyöni auttaa vakiinnuttamaan nuorisopalveluiden toteuttaman koulunuorisotyön asemaa Lyseon peruskoululla, koska työn tavoitteet on kirjattu selkeästi ylös ja tuotoksen voi jalkauttaa myös koulun henkilöstön luettavaksi.