Oppilaitos- ja yritysnäkökulmia opinnollistamiseen Länsi-Uudenmaan alueella
Vihervuori, Marjut (2014)
Vihervuori, Marjut
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147922
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena on etukäteistiedon kerääminen opinnollistamisen mahdollistamiseksi työpajaympäristössä / seinättömässä työpajassa Länsi-Uudenmaan alueella. Sen avulla tuodaan näkyväksi opinnollistamisen tarve ja toimenpiteet, joiden perusteella varsinaista toimintamallia opintojen tunnistamiseksi ja tunnustamiseksi lähdetään kehittämään. Tutkimuksessa on kartoitettu näkökulmia alueen ammatilliselta oppilaitokselta, paikallisilta yrityksiltä ja nuorten työpajalta. Kuvaan niitä toiveita, tarpeita ja hyötyjä, joita opinnollistamisesta aiheutuu. Selvitykseni on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka avulla pyritään luomaan opinnollistamisen malli alueellisen tasa-arvon toteutumisen edistämiseksi.
Opinnäyte on toimintatutkimus, jonka tavoitteena on ollut kehittää toimintaa, johon tutkija aktiivisesti itse on osallistunut. Samalla kun on kerätty tietoa ja luotu verkostoa, on kehitetty oman työtoiminnan sisältöä. Tutkimus sisältää myös fenomenologisia piirteitä, koska työn tarkoituksena on rakentaa yksilöiden kokemuksista yhteisiä merkityksiä. Pyrkimyksenä on käynnistää yhteinen reflektio kaikkien toimijatahojen kesken. Aineistonkeruumenetelmänä olen käyttänyt keskustelua ja avointa haastattelua sekä kyselylomaketta.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu kriittisen pedagogiikan ja työpajapedagogiikan suuntauksille. Taustateorioina toimivat humanistis-konstruktivistinen oppimiskäsitys, yhteisöllinen, yhteistoiminnallinen ja elinikäinen oppiminen sekä työssäoppiminen. Opinnollistamista tarkastellaan myös oppivan organisaation ja tutkivan opettajuuden lähtökohdista.
Selvitystyöni tärkein merkitys on alueellisen oppilaitos-yritys-työpaja -yhteistyön käynnistyminen. Selvitystyön tuloksena luotiin verkostoa opinnollistamisen mahdollistamiseksi ja konkreettisena tuotoksena haettiin opinnollistamiselle alueellista hankerahoitusta. Opinnollistamisen toimintamallia on tarkoitus jalkauttaa Länsi-Uudenmaan alueen muiden kuntien työpajoille ja myöhemmin yrityksiin.
Opinnollistaminen aloitetaan valikoitujen ammattialojen opintojen osatutkintojen tunnistamisella ja tunnustamisella. Opinnollistamisen kohderyhmänä ovat ne nuoret, joiden ammatillistumista ja tutkintojen suorittamista voitaisiin tukea työvaltaisilla menetelmillä. Yksittäisen nuoren voimaantumisen ja osallisuuden lisäksi opinnollistamisella haetaan laajempaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Opinnollistamalla on mahdollisuus lunastaa yhteiskuntatakuuseen sisältyvää opintotakuuta. Vaihtoehtoiset tavat suorittaa opintoja mahdollistavat koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämisen. Samalla opitaan tuntemaan työelämän tarpeita ja muutostekijöitä. Työpajoille avautuu mahdollisuus profiloitua oppimisympäristön tarjoajiksi ja räätälöityjen oppimispolkujen rakentajiksi.
Opinnäyte on toimintatutkimus, jonka tavoitteena on ollut kehittää toimintaa, johon tutkija aktiivisesti itse on osallistunut. Samalla kun on kerätty tietoa ja luotu verkostoa, on kehitetty oman työtoiminnan sisältöä. Tutkimus sisältää myös fenomenologisia piirteitä, koska työn tarkoituksena on rakentaa yksilöiden kokemuksista yhteisiä merkityksiä. Pyrkimyksenä on käynnistää yhteinen reflektio kaikkien toimijatahojen kesken. Aineistonkeruumenetelmänä olen käyttänyt keskustelua ja avointa haastattelua sekä kyselylomaketta.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu kriittisen pedagogiikan ja työpajapedagogiikan suuntauksille. Taustateorioina toimivat humanistis-konstruktivistinen oppimiskäsitys, yhteisöllinen, yhteistoiminnallinen ja elinikäinen oppiminen sekä työssäoppiminen. Opinnollistamista tarkastellaan myös oppivan organisaation ja tutkivan opettajuuden lähtökohdista.
Selvitystyöni tärkein merkitys on alueellisen oppilaitos-yritys-työpaja -yhteistyön käynnistyminen. Selvitystyön tuloksena luotiin verkostoa opinnollistamisen mahdollistamiseksi ja konkreettisena tuotoksena haettiin opinnollistamiselle alueellista hankerahoitusta. Opinnollistamisen toimintamallia on tarkoitus jalkauttaa Länsi-Uudenmaan alueen muiden kuntien työpajoille ja myöhemmin yrityksiin.
Opinnollistaminen aloitetaan valikoitujen ammattialojen opintojen osatutkintojen tunnistamisella ja tunnustamisella. Opinnollistamisen kohderyhmänä ovat ne nuoret, joiden ammatillistumista ja tutkintojen suorittamista voitaisiin tukea työvaltaisilla menetelmillä. Yksittäisen nuoren voimaantumisen ja osallisuuden lisäksi opinnollistamisella haetaan laajempaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Opinnollistamalla on mahdollisuus lunastaa yhteiskuntatakuuseen sisältyvää opintotakuuta. Vaihtoehtoiset tavat suorittaa opintoja mahdollistavat koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämisen. Samalla opitaan tuntemaan työelämän tarpeita ja muutostekijöitä. Työpajoille avautuu mahdollisuus profiloitua oppimisympäristön tarjoajiksi ja räätälöityjen oppimispolkujen rakentajiksi.