Perhekurssit Aivoliiton Suvituulessa: mistä onnistunut kurssitoiminta muodostuu?
Keinänen, Sanna (2022)
Keinänen, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää onnistuneen kuntoutuksen kannalta merkittäviä tekijöitä Kelan sopeutumisvalmennuksen perhekursseilla. Opinnäytetyössä tarkasteltiin opinnäytetyön tilaajan, Aivoliiton Erityisosaamiskeskus Suvituulen, järjestämiä adhd- ja autismiperhekursseja asiakas- ja työntekijäpalautteiden kautta.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää tilaajaorganisaation perhekurssien toiminnan toteutumista suhteessa niille asetettuihin tavoitteisiin ja päämääriin, jotta tilaaja voi vakiinnuttaa hyviksi koettuja käytäntöjä ja kehittää toimintaa ilmi tulevien kehittämistarpeiden pohjalta. Tutkimuskysymyksenä oli, miten asiakkaat ja työntekijät ovat kokeneet perhekurssien toiminnan, mitkä asiat on koettu toimiviksi, ja mitä tulisi kehittää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen aineistona tilaajaorganisaation aiemmin keräämiä palautteita.
Opinnäytetyö tuo esiin, että tilaajaorganisaatiossa on ensimmäinen vuosi Kelan sopeutumisvalmennuksen perhekurssien palveluntuottajana ollut onnistunut. Kursseille osallistuneet perheet ovat kokeneet kurssit hyödyllisiksi. Asiakaspalautteiden sanallisten vastausten avulla tuli esiin niitä kuntoutuksen osatekijöitä, jotka asiakkaat ovat kokeneet tärkeiksi ja toimiviksi, sekä mitä ovat nähneet kehittämiskohteina.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana ollut sosiaalipedagoginen ajattelu, jossa erityisesti toiminnan yhteisöllisyys ja ihmisten välisyys ovat kiinnostuksen kohteina, osoittautui tuloksia tukevaksi. Opinnäytetyö osoitti, että kokemukset osallisuudesta, toimijuudesta sekä pystyvyydestä ovat merkittäviä kurssien onnistumisen kannalta, ja vertaistuki on kurssien ammattilaisilta saadun tiedon ja keinojen ohella erittäin merkittävä tekijä asiakkaiden kokema hyöty. Opinnäytetyö toi esiin kurssityöntekijöiden sitoutumisen ja kehittämishalun, jonka pitkäkestoiseksi pysymisen kannalta työntekijöiden kokemukset toimijuuteensa ja pystyvyyteensä liittyen ovat tärkeitä tulla huomioiduiksi.
Opinnäytetyö tuo tilaajaorganisaatiolle tietoa vakiinnuttamis- ja kehittämiskohteista. Opinnäytetyön tuotoksia tilaajaorganisaation käyttöön tuli kaksi; ensimmäinen kokosi tutkimusanalyysivaiheessa esiin nousseita onnistuneen kurssitoiminnan osatekijöitä. Sitä tilaaja aikoo hyödyntää kurssien kehittämistyössä yhdessä työryhmän kanssa. Toinen tuotos oli onnistuneen ryhmätoiminnan elementtejä ja ryhmätoiminnan ideoita kokoava opas. Sitä tilaaja aikoo käyttää sekä uusien työntekijöiden perehdyttämisen tukena, että ideapankkina vakituisille työntekijöille.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää tilaajaorganisaation perhekurssien toiminnan toteutumista suhteessa niille asetettuihin tavoitteisiin ja päämääriin, jotta tilaaja voi vakiinnuttaa hyviksi koettuja käytäntöjä ja kehittää toimintaa ilmi tulevien kehittämistarpeiden pohjalta. Tutkimuskysymyksenä oli, miten asiakkaat ja työntekijät ovat kokeneet perhekurssien toiminnan, mitkä asiat on koettu toimiviksi, ja mitä tulisi kehittää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen aineistona tilaajaorganisaation aiemmin keräämiä palautteita.
Opinnäytetyö tuo esiin, että tilaajaorganisaatiossa on ensimmäinen vuosi Kelan sopeutumisvalmennuksen perhekurssien palveluntuottajana ollut onnistunut. Kursseille osallistuneet perheet ovat kokeneet kurssit hyödyllisiksi. Asiakaspalautteiden sanallisten vastausten avulla tuli esiin niitä kuntoutuksen osatekijöitä, jotka asiakkaat ovat kokeneet tärkeiksi ja toimiviksi, sekä mitä ovat nähneet kehittämiskohteina.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana ollut sosiaalipedagoginen ajattelu, jossa erityisesti toiminnan yhteisöllisyys ja ihmisten välisyys ovat kiinnostuksen kohteina, osoittautui tuloksia tukevaksi. Opinnäytetyö osoitti, että kokemukset osallisuudesta, toimijuudesta sekä pystyvyydestä ovat merkittäviä kurssien onnistumisen kannalta, ja vertaistuki on kurssien ammattilaisilta saadun tiedon ja keinojen ohella erittäin merkittävä tekijä asiakkaiden kokema hyöty. Opinnäytetyö toi esiin kurssityöntekijöiden sitoutumisen ja kehittämishalun, jonka pitkäkestoiseksi pysymisen kannalta työntekijöiden kokemukset toimijuuteensa ja pystyvyyteensä liittyen ovat tärkeitä tulla huomioiduiksi.
Opinnäytetyö tuo tilaajaorganisaatiolle tietoa vakiinnuttamis- ja kehittämiskohteista. Opinnäytetyön tuotoksia tilaajaorganisaation käyttöön tuli kaksi; ensimmäinen kokosi tutkimusanalyysivaiheessa esiin nousseita onnistuneen kurssitoiminnan osatekijöitä. Sitä tilaaja aikoo hyödyntää kurssien kehittämistyössä yhdessä työryhmän kanssa. Toinen tuotos oli onnistuneen ryhmätoiminnan elementtejä ja ryhmätoiminnan ideoita kokoava opas. Sitä tilaaja aikoo käyttää sekä uusien työntekijöiden perehdyttämisen tukena, että ideapankkina vakituisille työntekijöille.