Helsinki Fresh Amsterdamissa 2014 : Muotivientitapahtuman kehitys ja konsepti
Toivakka, Hanna (2014)
Toivakka, Hanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158006
Tiivistelmä
Helsinki Fresh –kulttuurivientinäyttely järjestettiin ensimmäisen kerran Berliinissä vuonna 2012. Hankkeen työryhmä ja sen sidosryhmät kokivat, että tapahtuman konsepti oli mielenkiintoinen ja mahdollisesti monistettavissa. Helsinki Fresh –hankkeen missio suomalaisen muodin kansainvälistymisen edistämisestä saa jatkoa, kun suunnitelmissa on järjestää sama tapahtuma Amsterdamissa vuonna 2014 tai 2015. Opinnäytetyöni tavoite oli tunnistaa Berliinissä tuotetun tapahtuman kehitystarpeet ja löytää niihin mahdollisimman tehokkaita ratkaisuja Amsterdamin toimintaympäristöstä.
Opinnäytetyön aineisto koostuu muodin alan toimijoiden haastatteluista Suomessa ja Hollannissa, Berliinissä toimineen työ- ja sidosryhmien kokemuksista ja mielipiteistä sekä viennin, tapahtumatuotannon ja markkinoinnin kirjallisuudesta. Aineistosta tulee esille hankkeen tarve, edellisen tapahtuman kehityskohdat ja kulttuurivientihankkeiden edellytykset.
Kansainvälistymisstrategian osa-alueiden kautta pohdin muotivientihankkeen tarvittavia vaiheita Hel- sinki Fresh -hankkeen kehittämisnäkökulmasta. Selvitysvaiheeseen kuuluu kohdemarkkinoiden analysointi. Käynnistysvaiheeseen sisältyy hankkeen tavoitteiden kirkastaminen ja suunnittelijoiden tarpeiden huomioon ottaminen. Vakiinnuttamisvaiheeseen kuuluu uuden projektin käynnistys kohdemaassa, mikä piti sisällään segmentoinnin, verkostoitumisen ja paikallisten verkostojen kartoittamisen sekä markkinoinnin ja viestinnän.
Aihe oli ennestään suhteellisen tuntematon, joten opinnäytetyön kautta saatiin esille paljon uutta tietoa muotivientihankkeiden käytännön edellytyksistä. Tilaaja ja monet haastateltavat kokivat opinnäytetyön arvokkaaksi, suomalaisen muodin alan kehitykselle ja erityisesti viennille.
Opinnäytetyön aineisto koostuu muodin alan toimijoiden haastatteluista Suomessa ja Hollannissa, Berliinissä toimineen työ- ja sidosryhmien kokemuksista ja mielipiteistä sekä viennin, tapahtumatuotannon ja markkinoinnin kirjallisuudesta. Aineistosta tulee esille hankkeen tarve, edellisen tapahtuman kehityskohdat ja kulttuurivientihankkeiden edellytykset.
Kansainvälistymisstrategian osa-alueiden kautta pohdin muotivientihankkeen tarvittavia vaiheita Hel- sinki Fresh -hankkeen kehittämisnäkökulmasta. Selvitysvaiheeseen kuuluu kohdemarkkinoiden analysointi. Käynnistysvaiheeseen sisältyy hankkeen tavoitteiden kirkastaminen ja suunnittelijoiden tarpeiden huomioon ottaminen. Vakiinnuttamisvaiheeseen kuuluu uuden projektin käynnistys kohdemaassa, mikä piti sisällään segmentoinnin, verkostoitumisen ja paikallisten verkostojen kartoittamisen sekä markkinoinnin ja viestinnän.
Aihe oli ennestään suhteellisen tuntematon, joten opinnäytetyön kautta saatiin esille paljon uutta tietoa muotivientihankkeiden käytännön edellytyksistä. Tilaaja ja monet haastateltavat kokivat opinnäytetyön arvokkaaksi, suomalaisen muodin alan kehitykselle ja erityisesti viennille.