Yngre konstaplars förutsättningar att agera i utmanande interaktionssituationer : en fenomenografisk undersökning om hur yngre konstaplar uppfattar sina egna färdigheter i att bemöta personer som har en psykisk störning eller riskerar att begå självmord
Nylund, Annalina (2022)
Nylund, Annalina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214795
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov har delvis varit ett beställningsarbete på begäran av Polisyrkeshögskolans forskningsenhet. Till beställningsarbetet hörde översättningen av ett frågeformulär samt tillhörande dokument för HAAVA-projektet. HAAVA-projektet är ett projekt som genomförs som samarbete mellan Institutet för hälsa och välfärd (THL) och Polisyrkeshögskolan. Syftet med projektet är att skapa utbildningsmaterial till grundutbildningen och fortutbildningen för poliser.
Utöver beställningsarbetet har syftet med detta lärdomsprov varit att skapa en helhetsbild över yngre konstaplars kunskap i att bemöta personer som har psykiska störningar eller befinner sig i självmordsrisk. Undersökningen har genomförts genom att analysera och sammanställa svaren på några utvalda frågor från HAAVA-projektets frågeformulär av studerande från YH2020 klassen.
I undersökningen framkom det att de yngre konstaplar som besvarat frågorna ansåg att de åtminstone har en baskunskap i att bemöta och agera i situationer där de möter en person som har en psykisk störning, är deprimerad eller befinner sig i risk att agera självdestruktivt. Dessa yngre konstaplar efterlyste dock mera erfarenhet samt färdigheter i att kommunicera i dessa situationer.
Utöver beställningsarbetet har syftet med detta lärdomsprov varit att skapa en helhetsbild över yngre konstaplars kunskap i att bemöta personer som har psykiska störningar eller befinner sig i självmordsrisk. Undersökningen har genomförts genom att analysera och sammanställa svaren på några utvalda frågor från HAAVA-projektets frågeformulär av studerande från YH2020 klassen.
I undersökningen framkom det att de yngre konstaplar som besvarat frågorna ansåg att de åtminstone har en baskunskap i att bemöta och agera i situationer där de möter en person som har en psykisk störning, är deprimerad eller befinner sig i risk att agera självdestruktivt. Dessa yngre konstaplar efterlyste dock mera erfarenhet samt färdigheter i att kommunicera i dessa situationer.