"iPadin kanssa ei ole koskaan tylsää!" : iPad arjen ja ohjauksen apuvälineenä erityisopiskelijoilla
Koistinen, Katriina (2014)
Koistinen, Katriina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158052
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, kuinka hyvin iPad sopii erityisopiskelijoiden oppimisen ja kommunikaation tueksi työssä ja itsenäisessä elämässä. Tutkimus liittyy Opetushallituksen rahoittamaan projektiin ”Täpytin taipuu tehokkaaseen käyttöön – Tablet erityisopetuksen tukena”, joka toteutuu Ammattiopisto Luovin ja kolmen yleisen ammatillisen oppilaitoksen yhteistyönä. Tutkimuksessani keskityn selvittä-mään, kuinka tablet sopii valmentavan koulutuksen opiskelijoiden apuvälineeksi. Opinnäytetyöni on Ammattiopisto Luovin tilaama.
Opinnäytetyö on ajankohtainen, koska tietotekniikan käyttö yhteiskunnassa laajenee ja yleistyy nopeasti. Erityisopetuksen yhtenä tavoitteena on luoda uusia opetusmenetelmiä ja apuvälineitä erityisopiskelijoiden tarpeisiin ja tietotekniikka tarjoaa runsaasti uusia käyttömahdollisuuksia niin jokapäiväisessä elämässä kuin koulutuksessakin käytettäväksi. Tietotekniikan käyttäminen kuuluu perustaitoihin, joita ilman on vaikea selvitä nyky-yhteiskunnassa ja erityisopiskelijat tarvitsevat siinä paljon ohjausta ja tu-kea. Tietotekniikan käyttö lisää opiskelijoiden kokemusta vertaisuudesta ja itsenäisyydestä suhteessa ikätovereihin.
Työ on toteutettu toimintatutkimuksena. Tutkimus on ollut kaksiosainen: toisaalta olen selvittänyt iPadin käyttömahdollisuuksia ohjauksen apuvälineenä, toisaalta tabletin toimivuutta internetiin tallennettujen kuvallisten ohjeiden käyttöön. Aineistonkeruumenetelminä ovat olleet osallistava tarkkailu ja opiskelijoiden teemahaastattelu.
Tutkimusryhmänä on ollut Ammattiopisto Luovin Muhoksen yksikön työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen ja ohjauksen ryhmä. Ryhmässä valmentaudutaan lähinnä kaupan alan ja toimistoalan avustaviin työtehtäviin, joten sitä kutsutaan Kato-ryhmäksi. Ryhmä koostuu kymmenestä eri tavoin erityistä tukea tarvitsevista opiskelijasta. Mukana on kehitysvammaisia, autisteja ja henkilöitä, joilla on erilaisia kommunikoinnin häiriöitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että valmentavan koulutuksen erityisopiskelijat tarvitsevat runsaasti tukea ja ohjausta tabletin käyttöönotossa ja henkilökohtaisten asetusten määrittämisessä. Ohjauksen apuvälineenä iPad lisää saatujen kokemusten mukaan tukitoimien tehokkuutta erityisesti silloin, kun ohjaaja ja opiskelija ovat fyysisesti kaukana toisistaan. Internetiin tallennettujen kuvallisten ohjeiden käyttäminen tabletin avulla antoi opiskelijoille mahdollisuuksia toimia itsenäisemmin arkielämän tilanteissa.
Tässä tutkimuksessa saatuja kokemuksia voidaan hyödyntää Ammattiopisto Luovin muissa ryhmissä ja yksiköissä. Tutkimus jatkuu yllä mainitun projektin puitteissa. Yhtenä jatkotutkimuksen aiheena voisi olla kuvallisten ohjeiden ja ohjevideoiden internet-tallennuksen menetelmien edelleen kehittäminen.
Opinnäytetyö on ajankohtainen, koska tietotekniikan käyttö yhteiskunnassa laajenee ja yleistyy nopeasti. Erityisopetuksen yhtenä tavoitteena on luoda uusia opetusmenetelmiä ja apuvälineitä erityisopiskelijoiden tarpeisiin ja tietotekniikka tarjoaa runsaasti uusia käyttömahdollisuuksia niin jokapäiväisessä elämässä kuin koulutuksessakin käytettäväksi. Tietotekniikan käyttäminen kuuluu perustaitoihin, joita ilman on vaikea selvitä nyky-yhteiskunnassa ja erityisopiskelijat tarvitsevat siinä paljon ohjausta ja tu-kea. Tietotekniikan käyttö lisää opiskelijoiden kokemusta vertaisuudesta ja itsenäisyydestä suhteessa ikätovereihin.
Työ on toteutettu toimintatutkimuksena. Tutkimus on ollut kaksiosainen: toisaalta olen selvittänyt iPadin käyttömahdollisuuksia ohjauksen apuvälineenä, toisaalta tabletin toimivuutta internetiin tallennettujen kuvallisten ohjeiden käyttöön. Aineistonkeruumenetelminä ovat olleet osallistava tarkkailu ja opiskelijoiden teemahaastattelu.
Tutkimusryhmänä on ollut Ammattiopisto Luovin Muhoksen yksikön työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen ja ohjauksen ryhmä. Ryhmässä valmentaudutaan lähinnä kaupan alan ja toimistoalan avustaviin työtehtäviin, joten sitä kutsutaan Kato-ryhmäksi. Ryhmä koostuu kymmenestä eri tavoin erityistä tukea tarvitsevista opiskelijasta. Mukana on kehitysvammaisia, autisteja ja henkilöitä, joilla on erilaisia kommunikoinnin häiriöitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että valmentavan koulutuksen erityisopiskelijat tarvitsevat runsaasti tukea ja ohjausta tabletin käyttöönotossa ja henkilökohtaisten asetusten määrittämisessä. Ohjauksen apuvälineenä iPad lisää saatujen kokemusten mukaan tukitoimien tehokkuutta erityisesti silloin, kun ohjaaja ja opiskelija ovat fyysisesti kaukana toisistaan. Internetiin tallennettujen kuvallisten ohjeiden käyttäminen tabletin avulla antoi opiskelijoille mahdollisuuksia toimia itsenäisemmin arkielämän tilanteissa.
Tässä tutkimuksessa saatuja kokemuksia voidaan hyödyntää Ammattiopisto Luovin muissa ryhmissä ja yksiköissä. Tutkimus jatkuu yllä mainitun projektin puitteissa. Yhtenä jatkotutkimuksen aiheena voisi olla kuvallisten ohjeiden ja ohjevideoiden internet-tallennuksen menetelmien edelleen kehittäminen.