Nuorisotyö hyvinvoinnin lisääjänä oppilaitoksissa : kartoittava esiselvitys digitaalisista tukitoimista Ammattiopisto Livessä
Liinamaa, Niina (2022)
Liinamaa, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315250
Tiivistelmä
Nuorten hyvinvointi on entistä heikommalla pohjalla COVID-19-pandemian jäljiltä. Etäyhteyksien avulla opinnot saatiin jatkumaan myös pandemian aikana, mutta digitaitojen kehittämiseen ei ehditty antamaan aina tarvittavaa tukea. Taloudelliset, sosiaaliset ja henkiset epävarmuudet ovat lisääntyneet nuorten aikuisten keskuudessa ja elämän nivelkohdissa tuen tarve on suurta. Koulunuorisotyöllä on nähty olevan merkittävä vaikutus peruskouluympäristössä, mutta toisen asteen oppilaitoksissa nuorisotyö on vielä melko vähäistä. Oppilaitosnuorisotyöllä on silti saavutettu jo paljon, joten tukitoimia on kohdistettu selvästi oikeaan paikkaan.
Digisti-Digitaidot haltuun toisella asteella on hanke, joka toimii työn tilaajana. Hanke on aloittanut toimintansa syksyllä 2021 ja kaipasi taustaselvitystä heille vieraamman oppilaitoksen, ammattiopisto Liven, digitaalisista käytänteistä. Oppilaitoksen kanssa on tarkoitus aloittaa digitaitoja vahvistavaa toimintaa syksyllä 2022. Opiskelijoille tarjolla olevista tukitoimista haluttiin etukäteen tietoa, jotta toimintaa voitaisiin kehittää heidän tarpeet huomioiden. Tärkeä tavoite oli myös kuunnella opiskelijoiden toiveita, sillä juurikin heidän hyvinvointiaan pyritään tukemaan tulevalla toiminnalla.
Toteutin tutkimuksen laadullisena puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Ohjaushenkilöstöä haastattelin yksitellen ja pienryhmähaastattelussa pääsivät nuoret ääneen. Ohjaushenkilöstö koostui nuorten kanssa työskentelevistä henkilöistä, jotka eivät olleet opetushenkilöstöä. Näkemykset tulivat siis oikealta suunnalta, läheltä nuoria. Aineiston analysoin temaattisen analyysin keinoin, johon sisällytin käsitekartat.
Kehittämistyön tuloksena tilaaja sai konkreettisen toimintasuunnitelman sekä alun yhteistyölle yhteyshenkilön kautta. Haastattelu mahdollisti yhteyshenkilön informoinnin toiminnasta etukäteen, jolloin tuleva yhteistyö on saanut hyvän pohjan. Opinnäytetyöni kautta on mahdollista saada ideoita yhteistyön aloittamiseen oppilaitoksissa. Haastattelujen kautta onnistuin saamaan monipuolisesti tietoa tilaajalle, mutta myös oppilaitokselle nousi ideoita omaan toimintaansa. Tilaaja piti työtä merkityksellisenä ja hyvin ajankohtaisena tietona. Työ sisältää myös tilaajalle hyödyllisen muokattavan viestintäsuunnitelman, sillä informoinnin tärkeyttä ei kannata sivuuttaa.
Digisti-Digitaidot haltuun toisella asteella on hanke, joka toimii työn tilaajana. Hanke on aloittanut toimintansa syksyllä 2021 ja kaipasi taustaselvitystä heille vieraamman oppilaitoksen, ammattiopisto Liven, digitaalisista käytänteistä. Oppilaitoksen kanssa on tarkoitus aloittaa digitaitoja vahvistavaa toimintaa syksyllä 2022. Opiskelijoille tarjolla olevista tukitoimista haluttiin etukäteen tietoa, jotta toimintaa voitaisiin kehittää heidän tarpeet huomioiden. Tärkeä tavoite oli myös kuunnella opiskelijoiden toiveita, sillä juurikin heidän hyvinvointiaan pyritään tukemaan tulevalla toiminnalla.
Toteutin tutkimuksen laadullisena puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Ohjaushenkilöstöä haastattelin yksitellen ja pienryhmähaastattelussa pääsivät nuoret ääneen. Ohjaushenkilöstö koostui nuorten kanssa työskentelevistä henkilöistä, jotka eivät olleet opetushenkilöstöä. Näkemykset tulivat siis oikealta suunnalta, läheltä nuoria. Aineiston analysoin temaattisen analyysin keinoin, johon sisällytin käsitekartat.
Kehittämistyön tuloksena tilaaja sai konkreettisen toimintasuunnitelman sekä alun yhteistyölle yhteyshenkilön kautta. Haastattelu mahdollisti yhteyshenkilön informoinnin toiminnasta etukäteen, jolloin tuleva yhteistyö on saanut hyvän pohjan. Opinnäytetyöni kautta on mahdollista saada ideoita yhteistyön aloittamiseen oppilaitoksissa. Haastattelujen kautta onnistuin saamaan monipuolisesti tietoa tilaajalle, mutta myös oppilaitokselle nousi ideoita omaan toimintaansa. Tilaaja piti työtä merkityksellisenä ja hyvin ajankohtaisena tietona. Työ sisältää myös tilaajalle hyödyllisen muokattavan viestintäsuunnitelman, sillä informoinnin tärkeyttä ei kannata sivuuttaa.