Tunnista stressireaktio : itseopiskelumateriaali
Ekholm, Henri (2022)
Ekholm, Henri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615575
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tukea poliisi (AMK) koulutuksessa saatavaa, akuuttiin stressitilanteeseen valmentavaa PREP-koulutusta. Tein SWOT-analyysin aihepiiriä lähestyvistä aiemmista opinnäytetöistä, mikä osoitti opiskelijoiden kokevan lisäkoulutuksen aiheesta olevan tarpeen. Varsinaisen koulutuksen lisääminen ei kuitenkaan ollut mahdollista, joten päätin tuottaa itseopiskelumateriaalia. Visioin ohjeen, jonka avulla opiskelija voisi oppia tunnistamaan omia stressireaktioitaan. Rajasin itseopiskeluohjeen käsittelemään stressireaktion tunnistamista ja tiedostamista.
Halusin asiakaslähtöistä näkökulmaa ohjeen kehittämiseen. Järjestin kehityspalaverin, jossa esittelin ideoimani ohjeen prototyypin Poliisiammattikorkeakoulun työharjoittelujaksolla oleville opiskelijoille. Laadin keskustelusta Business Model Canvas -taulun pohjaksi kehitysprojektille. Rakensin itseopiskeluohjeen tietoperustan koostamalla tietoa kirjallisista lähteistä, dokumenteista ja poliisiammattikorkeakoulun koulutuksesta. Testasin itseopiskeluohjeen valmistuttua sitä testiryhmällä keräten siitä vapaaehtoisen palautteen. Palaute oli pääosin hyvää, eritoten ohjeen sisältämät esimerkit olivat toivottuja. Näin ollen toiminnallisen opinnäytetyöni tuotoksena syntyi toimiva itseopiskeluohje PREP-koulutuksen tueksi.
Vaikka innovaatio ei suoraan vastaa opiskelijoiden toiveeseen PREP-koulutuksen lisäämisestä, niin vapaaehtoinen ohje tuottaa lisäarvoa itseopiskeluun ja saattaa herättää opiskelijan mielenkiinnon aihepiirin pariin. Lisäksi julkisesta ohjeesta hyötyvät kaikki, jotka pyrkivät kehittämään itseään stressinhallinnan saralla.
Halusin asiakaslähtöistä näkökulmaa ohjeen kehittämiseen. Järjestin kehityspalaverin, jossa esittelin ideoimani ohjeen prototyypin Poliisiammattikorkeakoulun työharjoittelujaksolla oleville opiskelijoille. Laadin keskustelusta Business Model Canvas -taulun pohjaksi kehitysprojektille. Rakensin itseopiskeluohjeen tietoperustan koostamalla tietoa kirjallisista lähteistä, dokumenteista ja poliisiammattikorkeakoulun koulutuksesta. Testasin itseopiskeluohjeen valmistuttua sitä testiryhmällä keräten siitä vapaaehtoisen palautteen. Palaute oli pääosin hyvää, eritoten ohjeen sisältämät esimerkit olivat toivottuja. Näin ollen toiminnallisen opinnäytetyöni tuotoksena syntyi toimiva itseopiskeluohje PREP-koulutuksen tueksi.
Vaikka innovaatio ei suoraan vastaa opiskelijoiden toiveeseen PREP-koulutuksen lisäämisestä, niin vapaaehtoinen ohje tuottaa lisäarvoa itseopiskeluun ja saattaa herättää opiskelijan mielenkiinnon aihepiirin pariin. Lisäksi julkisesta ohjeesta hyötyvät kaikki, jotka pyrkivät kehittämään itseään stressinhallinnan saralla.