Minä lähden Etelä-Karjalaan: uuden Kulttuuripassi-konseptin kehittäminen Etelä-Karjalan kulttuurimatkailun edistämiseen
Andreeva, Velemira (2022)
Andreeva, Velemira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716009
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö syntyi tarpeesta edistää Etelä-Karjalan kulttuurimatkailua ja tuoda lisäarvoa Etelä-Karjalan kulttuurisille ja historiallisille luontonähtävyyksille. Usein pienemmät kulttuurikohteet jäävät näkemättä tai pois matkasuunnitelmasta, koska niistä on vähemmän tietoa tai tieto on suuntautunut vain tietylle asiakasryhmälle. Opinnäytetyössä pyritään selvittämään, voiko uudella Kulttuuripassi-konseptilla edistää Etelä-Karjalan kulttuurimatkailua ja voiko tämä toimia motivaattorina, jotta matkailija viipyisi alueella pidempään. Kulttuurimatkailu tarvitsee innovatiivisuutta, yhteisöllisyyttä ja yhteistyön lisäämistä eri toimijoiden välillä.
Työn toimeksiantajana on goSaimaa Oy. Se on Etelä-Karjalan matkailumarkkinointiyhtiö, jossa on mukana laaja joukko alueen yrityksiä. goSaimaa kokoaa alueen palvelutarjontaa yhteen ja tiedottaa olemassa olevista mahdollisuuksista matkailijoille. Yritys toimii kattomarkkinoinnin parissa auttaen alueen matkailutuotteiden löydettävyyttä.
Opinnäytetyö on tehty toiminnallisena kehittämistyönä, jossa opinnäytetyön tuloksena syntyy uuden konseptin strategia ja visuaalinen tuotos, jonka goSaimaa Oy voi kytkeä omaan digialustaansa ja hyödyntää sitä kulttuurimatkailun kehittämiseen. Kyseessä on Etelä-Karjalan oma Kulttuuripassi-työkalu, jonka tavoitteena on kytkeä yrityksiä ja toimijoita kulttuuri- ja matkailualoilta päämääränään yhteismarkkinointi, yhdessä tekeminen, sekä motivoida ja rohkaista matkailijoita tutustumaan Etelä-Karjalan kulttuuriin.
Tiedonkeruunmenetelminä on käytetty benchmarkingia ja asiantuntijahaastatteluita. Työssä pyritään selvittämään, mitkä ovat Etelä-Karjalan kulttuurimatkailun kehittämistarpeet ja miten uudella Kulttuuripassi-konseptilla voidaan niitä toteuttaa. Konseptin rakenne, tavoite ja kehittämisehdotukset pohjautuvat käytettyihin menetelmiin sekä omaan ideointiin.
Työn toimeksiantajana on goSaimaa Oy. Se on Etelä-Karjalan matkailumarkkinointiyhtiö, jossa on mukana laaja joukko alueen yrityksiä. goSaimaa kokoaa alueen palvelutarjontaa yhteen ja tiedottaa olemassa olevista mahdollisuuksista matkailijoille. Yritys toimii kattomarkkinoinnin parissa auttaen alueen matkailutuotteiden löydettävyyttä.
Opinnäytetyö on tehty toiminnallisena kehittämistyönä, jossa opinnäytetyön tuloksena syntyy uuden konseptin strategia ja visuaalinen tuotos, jonka goSaimaa Oy voi kytkeä omaan digialustaansa ja hyödyntää sitä kulttuurimatkailun kehittämiseen. Kyseessä on Etelä-Karjalan oma Kulttuuripassi-työkalu, jonka tavoitteena on kytkeä yrityksiä ja toimijoita kulttuuri- ja matkailualoilta päämääränään yhteismarkkinointi, yhdessä tekeminen, sekä motivoida ja rohkaista matkailijoita tutustumaan Etelä-Karjalan kulttuuriin.
Tiedonkeruunmenetelminä on käytetty benchmarkingia ja asiantuntijahaastatteluita. Työssä pyritään selvittämään, mitkä ovat Etelä-Karjalan kulttuurimatkailun kehittämistarpeet ja miten uudella Kulttuuripassi-konseptilla voidaan niitä toteuttaa. Konseptin rakenne, tavoite ja kehittämisehdotukset pohjautuvat käytettyihin menetelmiin sekä omaan ideointiin.