Itsereflektio perhehoitajan hyvinvoinnin tukena
Väänänen, Tiina (2022)
Väänänen, Tiina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718190
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella perhehoitajille itsereflektiomalli, jonka avulla perhehoitaja voi vaikuttaa hyvinvointiinsa reflektoimalla omia tunteitaan sekä ajatus- ja käytösmallejaan. Itsereflektion kaltaista itsetuntemusta lisäämällä perhehoitaja kykenee toimivammin reagoimaan erilaisiin kasvatustehtävän tuomiin haasteisiin ja ennaltaehkäisemään ylikuormitusta, myötätuntouupumista ja sijaistraumatisoitumista.
Opinnäytetyö on Perhehoitokumppanit Suomessa Oy:n (PKS) toimeksianto, jonka tarkoitus on tuottaa hyvinvointia PKS:n perhehoitajille. Perhehoitajien tehtävä on monimuotoista hoiva- ja kasvatustyötä lastensuojelun sosiaalityön omaisessa toimintaympäristössä. Perhehoitaja tekee vaativaa työtä välillä vaikeastikin traumatisoituneiden lasten ja heidän perheidensä kanssa. Perhehoitaja toimii tehtävässään omalla persoonallaan, siksi perhehoitajalle on tärkeää olla tietoinen omasta menneisyydestä, toimintatavoista sekä kyvystä tunnistaa ja säädellä tunteita.
Tulosten mukaan perhehoitajat tarkastelivat vaikeita asioita ja tilanteita enemmän perhehoitajan toimintaympäristöstä käsin, eli itsensä ulkopuolelta, kuin olisi tutkiskeltu omaa sisäistä kokemusmaailmaa. Perhehoitajalla tulee olla ensin näkyväksi tulemisen kokemus ulkopuolelta tulevien haasteiden kanssa, ennen kuin on mahdollista keskittyä itsensä reflektointiin. Tämä saattaa selittää sen, miksi perhehoitajat eivät halunneet tai onnistuneet tulkitsemaan syvällisesti omaa toimintaa tai tunnetasolla tapahtuvia ratkaisuja vaikeiden tilanteiden helpottamiseksi. Tulosten perusteella ensisijaisina tukimuotoina tunnistettiin nähdyksi ja kuulluksi tuleminen sekä dialoginen yhteistyö jo olemassa olevien palveluiden kautta.
Itsereflektiomallin suunnittelu oli opinnäytetyön päätavoite. Suunnitteluun osallistui asiantuntijoita, malli on testattu ja sille on tunnistettu jatkokehittämistarpeita. Itsereflektiomallia on helppo muokata ja kehittää vastaamaan perhehoitajien erilaisia tarpeita. Se on myös edullinen, vaivaton toteuttaa ja helposti toistettavissa, kun malli on vakioitu. Opinnäytetyön pohjalta on mahdollista kehittää itsereflektioon perustuva työnohjauksen malli, jossa keskustelevan vuorovaikutuksen lisäksi hyödynnetään itsereflektioon pohjautuvia menetelmiä. Perhehoitajan tehtävän luonteen vuoksi on tärkeää, että heillä on käytössään useita tukimenetelmiä. Eri tukimuodot ja monipuoliset kehittymisen mahdollisuudet lisäävät myös perhehoitajan tehtävän houkuttelevuutta. The purpose of the thesis was to design a self-reflection model for foster parents, which allows the foster parents to influence their well-being by reflecting on their feelings and patterns of thought and behavior. By increasing self-awareness such as self-reflection, the foster parent is able to respond more effectively to various challenges posed by the educational task and to prevent burnout, compassion fatigue and substitution trauma.
The thesis is conducted on behalf of Perhehoitokumppanit Suomessa Oy (PKS), and its purpose is to provide well-being for PKS's foster parents. The role of the foster parents is to carry out various nursing and educational tasks in a child welfare social work environment. The foster parents sometimes performs demanding work with severely traumatized children and their families. The foster parent acts in the role according to their own persona, so it is important for them to be aware of own past, ways of working, and ability to recognize and regulate emotions.
According to the results, foster parents evaluated the difficult issues and situations more from the foster parent's operating environment, from outside themselves, than from exploring their own internal world of experience. The foster parent need first have the experience of becoming visible with challenges from outside before it is possible to focus on self-reflection. This may explain why foster parents were unwilling or unable to deeply interpret their own actions or emotional solutions to alleviate difficult situations. Based on the results, seeing and hearing as well as dialogue through existing services were identified as the primary forms of support.
The design of the self-reflection model was the main goal of the thesis. Experts participated in the design, the model has been tested and further development needs have been identified. The self-reflection model is easy to modify and develop to meet the different needs of foster parents. It is also inexpensive, effortless to implement and easy to reproduce once the model is standardized. On the basis of the thesis, it is possible to develop a model of work supervision based on self-reflection, in which, in addition to the interaction that is discussed, methods based on self-reflection are utilized. Due to the nature of the foster parent's task, it is important that they have access to a number of support methods. Different forms of support and diverse development opportunities also increase the attractiveness of the foster parent's task.
Opinnäytetyö on Perhehoitokumppanit Suomessa Oy:n (PKS) toimeksianto, jonka tarkoitus on tuottaa hyvinvointia PKS:n perhehoitajille. Perhehoitajien tehtävä on monimuotoista hoiva- ja kasvatustyötä lastensuojelun sosiaalityön omaisessa toimintaympäristössä. Perhehoitaja tekee vaativaa työtä välillä vaikeastikin traumatisoituneiden lasten ja heidän perheidensä kanssa. Perhehoitaja toimii tehtävässään omalla persoonallaan, siksi perhehoitajalle on tärkeää olla tietoinen omasta menneisyydestä, toimintatavoista sekä kyvystä tunnistaa ja säädellä tunteita.
Tulosten mukaan perhehoitajat tarkastelivat vaikeita asioita ja tilanteita enemmän perhehoitajan toimintaympäristöstä käsin, eli itsensä ulkopuolelta, kuin olisi tutkiskeltu omaa sisäistä kokemusmaailmaa. Perhehoitajalla tulee olla ensin näkyväksi tulemisen kokemus ulkopuolelta tulevien haasteiden kanssa, ennen kuin on mahdollista keskittyä itsensä reflektointiin. Tämä saattaa selittää sen, miksi perhehoitajat eivät halunneet tai onnistuneet tulkitsemaan syvällisesti omaa toimintaa tai tunnetasolla tapahtuvia ratkaisuja vaikeiden tilanteiden helpottamiseksi. Tulosten perusteella ensisijaisina tukimuotoina tunnistettiin nähdyksi ja kuulluksi tuleminen sekä dialoginen yhteistyö jo olemassa olevien palveluiden kautta.
Itsereflektiomallin suunnittelu oli opinnäytetyön päätavoite. Suunnitteluun osallistui asiantuntijoita, malli on testattu ja sille on tunnistettu jatkokehittämistarpeita. Itsereflektiomallia on helppo muokata ja kehittää vastaamaan perhehoitajien erilaisia tarpeita. Se on myös edullinen, vaivaton toteuttaa ja helposti toistettavissa, kun malli on vakioitu. Opinnäytetyön pohjalta on mahdollista kehittää itsereflektioon perustuva työnohjauksen malli, jossa keskustelevan vuorovaikutuksen lisäksi hyödynnetään itsereflektioon pohjautuvia menetelmiä. Perhehoitajan tehtävän luonteen vuoksi on tärkeää, että heillä on käytössään useita tukimenetelmiä. Eri tukimuodot ja monipuoliset kehittymisen mahdollisuudet lisäävät myös perhehoitajan tehtävän houkuttelevuutta.
The thesis is conducted on behalf of Perhehoitokumppanit Suomessa Oy (PKS), and its purpose is to provide well-being for PKS's foster parents. The role of the foster parents is to carry out various nursing and educational tasks in a child welfare social work environment. The foster parents sometimes performs demanding work with severely traumatized children and their families. The foster parent acts in the role according to their own persona, so it is important for them to be aware of own past, ways of working, and ability to recognize and regulate emotions.
According to the results, foster parents evaluated the difficult issues and situations more from the foster parent's operating environment, from outside themselves, than from exploring their own internal world of experience. The foster parent need first have the experience of becoming visible with challenges from outside before it is possible to focus on self-reflection. This may explain why foster parents were unwilling or unable to deeply interpret their own actions or emotional solutions to alleviate difficult situations. Based on the results, seeing and hearing as well as dialogue through existing services were identified as the primary forms of support.
The design of the self-reflection model was the main goal of the thesis. Experts participated in the design, the model has been tested and further development needs have been identified. The self-reflection model is easy to modify and develop to meet the different needs of foster parents. It is also inexpensive, effortless to implement and easy to reproduce once the model is standardized. On the basis of the thesis, it is possible to develop a model of work supervision based on self-reflection, in which, in addition to the interaction that is discussed, methods based on self-reflection are utilized. Due to the nature of the foster parent's task, it is important that they have access to a number of support methods. Different forms of support and diverse development opportunities also increase the attractiveness of the foster parent's task.