Sukupuolen ja väkivallan yhteys nuorten elämässä: työvälineitä sukupuolistuneen väkivallan tunnistamiseen
Saukkonen, Juulia (2022)
Saukkonen, Juulia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072519300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072519300
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kehittämisen kohteena on Erase GBV -hankkeen tuottaman verkkokoulutuksen tueksi tehty opas. Oppaan idea on kannustaa nuorten parissa toimivia ammattilaisia ja niiksi opiskelevia tarttumaan hankkeen tuottamaan sukupuolistuneen väkivallan kohtaaminen kouluissa -verkkokoulutukseen.
Työssä pohdittiin miten määritellä sukupuoli, mitä on väkivalta ja sukupuolistunut väkivalta, miten erilaiset normit ja moraalikäsitykset ohjaavat toimimaan, sekä minkälaisten kuvan media tuo tyttöjen ja poikien väkivallan käytöstä. Pohdinnat perustuvat tutkimuskirjallisuuteen ja medialähteisiin, sekä järjestöjen verkkosivuihin. Tämä osaltaan etsii vastausta yhteen tutkimuskysymyksistä; miksi on tärkeää että, nuorten parissa toimivat ammattilaiset ymmärtävät sukupuolen ja väkivallan ympärillä olevia kysymyksiä?
Oppaan rakentamista lähestyttiin palvelumuotoilun tekniikalla. Löydöksiä on tehty oppaan kohderyhmälle tehdyistä kyselytutkimuksista. Osana opinnäytetyötä on pidetty myös fokusryhmähaastattelut, joilla syvennetään hankkeen toimijoiden sekä kohderyhmäläisten toiveita ja tarpeita oppaan osalta. Löydökset on tiivistetty asiakasprofiileiksi, sekä visuaaliseksi ohjenuoraksi oppaan sisällöistä. Oppaasta löytyy koulutuksen kirjautumisen ohjeet, esittelyn koulutuksen teemoista sekä harjoiteitta yhteisössä tehtäväksi.
Löydökset on viety ideointityöpajaan, joissa haetaan vastauksia miten opas ja verkkokoulutus päätyy kohderyhmän käsiin. Näiden tietojen pohjalta rakennettu verkkokoulutuksen opas on sekä tilaajan, tekijän ja käyttäjätestaukseen osallistuneiden mukaan, käytännöllinen, innostava ja ammattimaisesti toteutettu tuotos, joka ohjaa käyttäjänsä verkkokoulutuksen pariin. The focus of the development work of the thesis was to create a guide to support the online training produced by the Erase GBV project. The purpose of the guide is to encourage professionals working with youth and those who study youth-related issues to participate in the online training on Encountering gender-based violence in schools.
The thesis considers how to define sex, what is violence and gender-based violence, how different standards and moral perceptions guide us to act, and what kind of an image the media gives about the use of violence by girls and boys. The reflections are based, among others, on research, media articles and NGO websites and help open up the relevance of the online training to a participant. This contribues one of the research questions: why professionals working with youth needs support to regonize gender-based violence?
The guide was approached by using the technique of service design. The Erase GBV project offered data which had previously been collected through its surveys from the target group. In the thesis project, two focus group interviews were carried out, one to explore the needs of the project and another for the target group of the online guide. The findings were summarized into fictional profiles of the target group and into a visual guideline for the contents of the guide. The guide includes instructions on how to log in for training, a demonstration of the themes of the training, and exercises.
The findings were discussed in a workshop with two project employees and one project partner where the main question was the implementation of the guide and the online training. According to the commissioner, the author and test user participants, the guide is practical, inspiring and professional.
Työssä pohdittiin miten määritellä sukupuoli, mitä on väkivalta ja sukupuolistunut väkivalta, miten erilaiset normit ja moraalikäsitykset ohjaavat toimimaan, sekä minkälaisten kuvan media tuo tyttöjen ja poikien väkivallan käytöstä. Pohdinnat perustuvat tutkimuskirjallisuuteen ja medialähteisiin, sekä järjestöjen verkkosivuihin. Tämä osaltaan etsii vastausta yhteen tutkimuskysymyksistä; miksi on tärkeää että, nuorten parissa toimivat ammattilaiset ymmärtävät sukupuolen ja väkivallan ympärillä olevia kysymyksiä?
Oppaan rakentamista lähestyttiin palvelumuotoilun tekniikalla. Löydöksiä on tehty oppaan kohderyhmälle tehdyistä kyselytutkimuksista. Osana opinnäytetyötä on pidetty myös fokusryhmähaastattelut, joilla syvennetään hankkeen toimijoiden sekä kohderyhmäläisten toiveita ja tarpeita oppaan osalta. Löydökset on tiivistetty asiakasprofiileiksi, sekä visuaaliseksi ohjenuoraksi oppaan sisällöistä. Oppaasta löytyy koulutuksen kirjautumisen ohjeet, esittelyn koulutuksen teemoista sekä harjoiteitta yhteisössä tehtäväksi.
Löydökset on viety ideointityöpajaan, joissa haetaan vastauksia miten opas ja verkkokoulutus päätyy kohderyhmän käsiin. Näiden tietojen pohjalta rakennettu verkkokoulutuksen opas on sekä tilaajan, tekijän ja käyttäjätestaukseen osallistuneiden mukaan, käytännöllinen, innostava ja ammattimaisesti toteutettu tuotos, joka ohjaa käyttäjänsä verkkokoulutuksen pariin.
The thesis considers how to define sex, what is violence and gender-based violence, how different standards and moral perceptions guide us to act, and what kind of an image the media gives about the use of violence by girls and boys. The reflections are based, among others, on research, media articles and NGO websites and help open up the relevance of the online training to a participant. This contribues one of the research questions: why professionals working with youth needs support to regonize gender-based violence?
The guide was approached by using the technique of service design. The Erase GBV project offered data which had previously been collected through its surveys from the target group. In the thesis project, two focus group interviews were carried out, one to explore the needs of the project and another for the target group of the online guide. The findings were summarized into fictional profiles of the target group and into a visual guideline for the contents of the guide. The guide includes instructions on how to log in for training, a demonstration of the themes of the training, and exercises.
The findings were discussed in a workshop with two project employees and one project partner where the main question was the implementation of the guide and the online training. According to the commissioner, the author and test user participants, the guide is practical, inspiring and professional.