Monialaisen palvelurakenteen tarpeet : Yhteisöllinen oppiminen avainasemassa
Arola, Maikki (2014)
Arola, Maikki
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168205
Tiivistelmä
Monialaisten palvelukokonaisuuksien määrä on kasvanut Suomessa 2000-luvun aikana. Kunnat kokoavat palveluita saman katon alle yhden luukun periaatteella. Palveluiden yhdistämiseen ja muotoiluun kannustavat kuntaliitokset ja asiakkaiden entistä kompleksisemmat palvelutarpeet. Lohjalle suunnitellaan nuorten erityispalvelut yhteen kokoavaa keskusta. Keskus on merkitty kaupungin strategisiin tavoitteisiin vuodelle 2017. Monialaisten palvelukokonaisuuksien tarpeet-tutkimus tuotettiin Humanistisen ammattikorkeakoulun Järjestö- ja nuorisotyön ylemmän korkeakoulututkinnon ja Lohjan kaupungin yhteishankkeena. Tutkimus toimii esiselvityksenä Lohjan palvelukokonaisuuden suunnittelulle. Tutkimuksessa oli mukana nuorten monialaisia palvelukokonaisuuksia Espoosta, Järvenpäästä, Lahdesta, Mikkelistä, Seinäjoelta ja Oulusta. Tapaustutkimukseen osallistui viisi esimiestä, kuusi työntekijää ja viisikymmentäneljä asiakasta. Lisäksi hyödynnettiin monialaisissa palveluissa koottuja työryhmätyös-kentelyn tuloksia.
Monialaisten palvelukokonaisuuksien rakentamisen lähtökohtana on pidetty asiakkaiden tarpeita ja palvelukentän muotoilemista asiakasystävällisemmäksi. Todellisuudessa monialainen yhteistyö ja monialaiset palvelukokonaisuudet ovat saaneet aikaan herkkyyttä ammattialan tarpeiden tulkitsemisessa, yhteisöllistä oppimista ja uusia palveluita. Palvelukentän puutteiden tilkitseminen ja uusien tukipalveluiden kehittäminen on helpottunut ilman erillisiä resursseja. Yhteistyö vahvistaa ammattialaa.
Monialaisissa palvelukokonaisuuksissa eri sektorirajat ylittävä yhteistyö tarjoaa mahdollisuuden tarkastella asiakkaiden tarpeita ottamalla huomioon heidän elämänsä kokonaisuus. Apua tarjotaan nopeasti. Monialainen yhteistyö mahdollistaa osaamisen ja hiljaisen tiedon leviämisen ja yhteisöllisen oppimisen.
Monialaisia palvelukokonaisuuksia rakennettaessa organisaatiorakenteen muotoileminen on yhtä tärkeää kuin palvelun kokonaissuunnittelu. Monialaisen palvelukokonaisuuden johto tulee koota monialaisesti, jotta strateginen johtaminen mahdollistuu. Yhdeltä sektorilta johdetut kokonaisuudet eivät tarjoa riittävän avointa kenttää monialaiselle kehittämiselle ja keskustelulle. Yhteisöllisyyden tulisi toteutua jokaisella tasolla. Monialaiset palvelukokonaisuudet eivät sellaisenaan istu perinteiseen kuntaorganisaatioon. Monialaisiin keskuksiin koottavilla palveluilla on usein pirstaleiset ikärajat ja käytänteet. Parhaiten asiakkaita palvelevat yksiselitteisesti kootut kokonaisuudet. Asiakkaat kokevat hyötyneensä monialaisista palveluista ja 100% tutkimukseen osallistuneista asiakkaista koki voivansa suositella palvelua ystävilleen tarvittaessa. Palvelut olivat toimineet joustavasti ja asiakkaiden muuttuneisiin palvelutarpeisiin oli reagoitu.
Monialaisten palvelukokonaisuuksien rakentamisen lähtökohtana on pidetty asiakkaiden tarpeita ja palvelukentän muotoilemista asiakasystävällisemmäksi. Todellisuudessa monialainen yhteistyö ja monialaiset palvelukokonaisuudet ovat saaneet aikaan herkkyyttä ammattialan tarpeiden tulkitsemisessa, yhteisöllistä oppimista ja uusia palveluita. Palvelukentän puutteiden tilkitseminen ja uusien tukipalveluiden kehittäminen on helpottunut ilman erillisiä resursseja. Yhteistyö vahvistaa ammattialaa.
Monialaisissa palvelukokonaisuuksissa eri sektorirajat ylittävä yhteistyö tarjoaa mahdollisuuden tarkastella asiakkaiden tarpeita ottamalla huomioon heidän elämänsä kokonaisuus. Apua tarjotaan nopeasti. Monialainen yhteistyö mahdollistaa osaamisen ja hiljaisen tiedon leviämisen ja yhteisöllisen oppimisen.
Monialaisia palvelukokonaisuuksia rakennettaessa organisaatiorakenteen muotoileminen on yhtä tärkeää kuin palvelun kokonaissuunnittelu. Monialaisen palvelukokonaisuuden johto tulee koota monialaisesti, jotta strateginen johtaminen mahdollistuu. Yhdeltä sektorilta johdetut kokonaisuudet eivät tarjoa riittävän avointa kenttää monialaiselle kehittämiselle ja keskustelulle. Yhteisöllisyyden tulisi toteutua jokaisella tasolla. Monialaiset palvelukokonaisuudet eivät sellaisenaan istu perinteiseen kuntaorganisaatioon. Monialaisiin keskuksiin koottavilla palveluilla on usein pirstaleiset ikärajat ja käytänteet. Parhaiten asiakkaita palvelevat yksiselitteisesti kootut kokonaisuudet. Asiakkaat kokevat hyötyneensä monialaisista palveluista ja 100% tutkimukseen osallistuneista asiakkaista koki voivansa suositella palvelua ystävilleen tarvittaessa. Palvelut olivat toimineet joustavasti ja asiakkaiden muuttuneisiin palvelutarpeisiin oli reagoitu.