Lähiötalon toiminnan arviointi asiakkaiden ja lähiasukkaiden näkökulmasta
Holappa, Susanna (2014)
Holappa, Susanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168260
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaajana toimi vuonna 2012 toimintansa aloittanut ViaDia Joensuu ry:n hanke Lähiötalo. Lähiötalo on kaikille avoin matalankynnyksen kohtaamispaikka Joensuun Rantakylässä. Toiminta on suunnattu etenkin lapsille ja heidän perheilleen. Toiminnan tavoitteena on tukea ja vahvistaa lapsiper-heiden hyvinvointia sekä ehkäistä syrjäytymistä. Toiminnan tarkoituksena on myös lisätä yhteisöllisyyttä ja sosiaalista pääomaa.
Lähiötalo sai vuoden 2014 alusta ensimmäistä kertaa rahoituksen toiminnalleen Raha-automaattiyhdistykseltä. Nyt koettiin, että oli aika arvioida mennyttä toimintaa ja kehittää toimintaa uu-den hankkeen tavoitteita vastaaviksi.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Lähiötalon kävijöiden ja lähiasukkaiden mielipiteitä sekä ke-hittämisideoita toiminnasta kyselyn avulla. Tarkoituksena oli selvittää myös syitä, miksi potentiaaliset asiakkaat eivät käy Lähiötalolla. Kyselyn avulla pyrittiin myös selvittämään toiminnan vaikutuksia.
Toteutin opinnäytetyöni kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Kysely vietiin 110 lähiasukkaalle sekä kyselyyn oli mahdollisuus vastata niin internetissä kuin paperin avulla Lähiötalolla. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 55, joista 31 saatiin paperiversiona ja 24 webropolin kautta.
Tulokset vastasivat melko hyvin tutkimuskysymyksiin. Konkreettiset kehitysideat jäivät vähiin, mutta tulokset auttavat kuitenkin toiminnan kehittämisessä. Kyselyn avulla saatiin selville syitä miksi henkilöt eivät käy Lähiötalolla ja millainen vaikutus Lähiötalolla on sen kävijöihin.
Kyselyn tulokset ja opinnäytetyöni auttavat Lähiötaloa kehittämään toimintaansa. Tuloksia käytetään hyväksi myös Raha-automaattiyhdistykselle suoritettavassa arvioinnissa.
Lähiötalo sai vuoden 2014 alusta ensimmäistä kertaa rahoituksen toiminnalleen Raha-automaattiyhdistykseltä. Nyt koettiin, että oli aika arvioida mennyttä toimintaa ja kehittää toimintaa uu-den hankkeen tavoitteita vastaaviksi.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Lähiötalon kävijöiden ja lähiasukkaiden mielipiteitä sekä ke-hittämisideoita toiminnasta kyselyn avulla. Tarkoituksena oli selvittää myös syitä, miksi potentiaaliset asiakkaat eivät käy Lähiötalolla. Kyselyn avulla pyrittiin myös selvittämään toiminnan vaikutuksia.
Toteutin opinnäytetyöni kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Kysely vietiin 110 lähiasukkaalle sekä kyselyyn oli mahdollisuus vastata niin internetissä kuin paperin avulla Lähiötalolla. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 55, joista 31 saatiin paperiversiona ja 24 webropolin kautta.
Tulokset vastasivat melko hyvin tutkimuskysymyksiin. Konkreettiset kehitysideat jäivät vähiin, mutta tulokset auttavat kuitenkin toiminnan kehittämisessä. Kyselyn avulla saatiin selville syitä miksi henkilöt eivät käy Lähiötalolla ja millainen vaikutus Lähiötalolla on sen kävijöihin.
Kyselyn tulokset ja opinnäytetyöni auttavat Lähiötaloa kehittämään toimintaansa. Tuloksia käytetään hyväksi myös Raha-automaattiyhdistykselle suoritettavassa arvioinnissa.