Tietopaketti työllisyyspalveluiden brändäykseen
Vanninen-Vaattovaara, Janne (2022)
Vanninen-Vaattovaara, Janne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081519470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081519470
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Utajärven kunnan työllisyyspalveluiden brändäystä. Miten luodaan kunnan työllisyyspalveluille sellainen brändi, joka lisää työllistämispalveluiden tarjoamien palveluiden yleistä tunnettavuutta ja niiden vetovoimaisuutta kohderyhmän ja työllisyyspalveluiden potentiaalisten asiakkaiden kanssa? Opinnäytetyön toimeksiantajana on Utajärven kunta.
Brändi on yhteisö, tuote tai palvelu, jolle pyritään saamaan lisäarvoa brändäyksen keinoin. Hyvin rakennettu brändi on tunnettu, arvostettu ja se herättää asiakkaissa luottamusta ja antaa positiivisen mielikuvan palvelusta.
Brändin rakentaminen on moninainen projekti. Se on tiiviisti yhteydessä kunnan strategiaan. Sitä tukee monipuolinen viestintä. Brändityön tekeminen on suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa, jossa on hyvä olla koko työyhteisö mukana.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sitä, millä keinoilla rakentaa positiivinen brändi-identiteetti työllisyyspalveluille. Lisäksi millä tavoin brändi-imagoa voitaisiin kehittää, jotta sen positiivinen brändi-imago kohtaisi asiakasryhmän kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa työllisyyspalveluiden käyttöön aineistoa, jota he jatkossa voivat hyödyntää kehitettäessä omaa brändiä eteenpäin. Haastattelin viiden kunnan työllisyyspalveluiden vastuuhenkilöä.
Tutkimustuloksena nähdään, että brändityön avulla voidaan edistää kunnan työllisyyspalveluiden näkyvyyttä ja vahvistaa positiivista mielikuvaa asiakkaiden keskuudessa. Opinnäytetyö on myös tuottanut tietoa brändityön tueksi.
This thesis deals with the branding of Utajärvi municipality's employment services. How do you create a brand for the municipality's employment services that increases the general awareness of the services offered by the employment services and their appeal to the target group and potential customers of the employment services? The client of the thesis is the municipality of Utajärvi.
Brand is a community, a product or service for which the aim is to gain added value by means of branding. A well-built brand is well-known, respected and it inspires trust in customers and gives a positive image of the service.
Building a brand is a multifaceted project. It is closely connected to the municipality's strategy. It is supported by versatile communication. Doing brand work is a planned and goal-oriented activity, in which it is good to have the entire working community involved.
The thesis was carried out as a quantitative study. The purpose of this thesis was to find out which means to build a positive brand identity for employment services. In addition, how could the brand image be developed so that its positive brand image would meet with the customer group. The aim of the thesis was to produce material for use by employment services, which they can use in the future when developing their own brand. I interviewed the person in charge of employment services in five municipalities.
As a result of the research, it can be seen, that brand work can be used to promote the visibility of the municipality's employment services and strengthen a positive image among customers. The thesis has also produced information to support brand work.
Brändi on yhteisö, tuote tai palvelu, jolle pyritään saamaan lisäarvoa brändäyksen keinoin. Hyvin rakennettu brändi on tunnettu, arvostettu ja se herättää asiakkaissa luottamusta ja antaa positiivisen mielikuvan palvelusta.
Brändin rakentaminen on moninainen projekti. Se on tiiviisti yhteydessä kunnan strategiaan. Sitä tukee monipuolinen viestintä. Brändityön tekeminen on suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa, jossa on hyvä olla koko työyhteisö mukana.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sitä, millä keinoilla rakentaa positiivinen brändi-identiteetti työllisyyspalveluille. Lisäksi millä tavoin brändi-imagoa voitaisiin kehittää, jotta sen positiivinen brändi-imago kohtaisi asiakasryhmän kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa työllisyyspalveluiden käyttöön aineistoa, jota he jatkossa voivat hyödyntää kehitettäessä omaa brändiä eteenpäin. Haastattelin viiden kunnan työllisyyspalveluiden vastuuhenkilöä.
Tutkimustuloksena nähdään, että brändityön avulla voidaan edistää kunnan työllisyyspalveluiden näkyvyyttä ja vahvistaa positiivista mielikuvaa asiakkaiden keskuudessa. Opinnäytetyö on myös tuottanut tietoa brändityön tueksi.
This thesis deals with the branding of Utajärvi municipality's employment services. How do you create a brand for the municipality's employment services that increases the general awareness of the services offered by the employment services and their appeal to the target group and potential customers of the employment services? The client of the thesis is the municipality of Utajärvi.
Brand is a community, a product or service for which the aim is to gain added value by means of branding. A well-built brand is well-known, respected and it inspires trust in customers and gives a positive image of the service.
Building a brand is a multifaceted project. It is closely connected to the municipality's strategy. It is supported by versatile communication. Doing brand work is a planned and goal-oriented activity, in which it is good to have the entire working community involved.
The thesis was carried out as a quantitative study. The purpose of this thesis was to find out which means to build a positive brand identity for employment services. In addition, how could the brand image be developed so that its positive brand image would meet with the customer group. The aim of the thesis was to produce material for use by employment services, which they can use in the future when developing their own brand. I interviewed the person in charge of employment services in five municipalities.
As a result of the research, it can be seen, that brand work can be used to promote the visibility of the municipality's employment services and strengthen a positive image among customers. The thesis has also produced information to support brand work.