Aikuinen, anna tilaa - nuori kiittää ja tekee! : Urheilun järjestötyönpolkuja
Kokkonen, Marita (2014)
Kokkonen, Marita
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229437
Tiivistelmä
Nuorten ja aikuisten urheilun järjestötyön elämismaailmat herättävät monenlaisia ajatuksia. Työssäni Judoliiton koulutus- ja nuorisopäällikkönä olen kohdannut väitteitä, ettei nuorisoa kiinnosta järjestötyö urheilun kontekstissa. Kuitenkin nuoret itse ovat valmiita tekemään hyvinkin erilaisia tehtäviä, kun heitä pyydetään mukaan. Nämä ristiriitaisuudet herättivät minussa mielenkiinnon tutkia asiaa tarkemmin – mikä on totta ja mikä on vain puhetta. Nuorten osallisuutta urheilun järjestötyössä on sivuttu nuorisotut-kimuksissa, silti aiheesta oli tutkittua tietoa hyvin niukasti.
Halusin selvittää mitä mieltä nuoret itse ovat urheilun järjestötyön mielekkyydestä ja tarjoaako urheilun toimintaympäristö osallisuuden mahdollisuuksia. Tutkimukseni kohdistui nuorten onnistuneisiin järjestö-työnpolkuihin. Tarvitsin tietoa, millaista tukea nuori kaipaa. Järjestötoiminnan kehittämiseksi etsin nuo-rilta mielipiteitä siihen, millainen tuki kannustaa ja innostaa heitä jatkamaan järjestötyössä.
Tutkimukseeni osallistui 485 nuorta 14 eri lajiliitosta. Aineiston kokosin yksilö- ja ryhmähaastatteluilla, työpajoissa kohdaten tai sähköisen Webropol-kyselyyn avulla. Vastaukset on kerätty huhti - joulukuus-sa 2013. Peilauspinnaksi hain tietoa myös aikuisilta. Järjestin kolmen lajiliiton seuratoimijoille pilottikou-lutuksen nuorten osallisuuden mahdollisuuksista. Tein urheilun lajiliittojen päättäjille kyselyn lajiliiton toimintatavoista nuorten osallisuuden lisäämiseksi. Kyselyyn vastasi 56 prosenttia lajiliitoista.
Pohdin tuloksia tutkivan oppimisen näkökulmasta. Refletio kokemuksellisuuden, osallisuuden ja voi-maatumisen teemoista virittivät ajatuksenjuoksuni kehittämään myönteisten yhteisöllisyyden kehämal-lin, jonka kautta perustelen tutkimustuloksia. Tutkimukseni tuotti tietoa nuorten onnistuneista, erilaisista urapoluista urheilun järjestötyössä. Järjestöosaajiksi kasvetaan. Ensimmäinen lähiyhteisö luo edelly-tykset. Valmentaja ja ohjaaja ovat keskiössä. Myönteinen kokemus auttaa jatkamaan. Nuoret osaavat ja uskaltavat ottaa vastuuta ja ideoida uutta, kun heille annetaan mahdollisuus toimia. Nuori tarvitsee kokeneempia tekijöitä tueksi. Lähtökohdat luodaan kannustamalla nuorta tekemään itse. Aikuisen tuki antaa nuorelle mahdollisuuden erehtyä.
Työni tilaajana on Valo, Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry. Kattojärjestössä tarvitaan tutkittua tietoa ja käytännön toimintamallien kokeilemista. Tutkimuksen ohessa kehitin toimintamalleja nuorten osallisuuden lisäämiseksi, testasin muissa toimintaympäristöissä käytettyjä malleja sekä sain tietoa lajiliittojen toimivista käytännöistä. Kokosin näistä esimerkkejä nuorten osallisuuden mahdollis-tamisesta kiinnostuneille sovellettavaksi omaan työkenttään.
Tutkimuksen tarkoitus on herättää urheilun järjestötyöntekijät pohtimaan oman toimintansa mahdolli-suuksia. Nuoret päivittävät tekemisen nykyaikaan ja helpottavat aikuisten työtaakkaa. Aikuiset antavat tukensa ja nuoret innostavat uusia nuoria järjestötyöhön. Urheilun toimintakentän dynaamisuus on taattu.
Halusin selvittää mitä mieltä nuoret itse ovat urheilun järjestötyön mielekkyydestä ja tarjoaako urheilun toimintaympäristö osallisuuden mahdollisuuksia. Tutkimukseni kohdistui nuorten onnistuneisiin järjestö-työnpolkuihin. Tarvitsin tietoa, millaista tukea nuori kaipaa. Järjestötoiminnan kehittämiseksi etsin nuo-rilta mielipiteitä siihen, millainen tuki kannustaa ja innostaa heitä jatkamaan järjestötyössä.
Tutkimukseeni osallistui 485 nuorta 14 eri lajiliitosta. Aineiston kokosin yksilö- ja ryhmähaastatteluilla, työpajoissa kohdaten tai sähköisen Webropol-kyselyyn avulla. Vastaukset on kerätty huhti - joulukuus-sa 2013. Peilauspinnaksi hain tietoa myös aikuisilta. Järjestin kolmen lajiliiton seuratoimijoille pilottikou-lutuksen nuorten osallisuuden mahdollisuuksista. Tein urheilun lajiliittojen päättäjille kyselyn lajiliiton toimintatavoista nuorten osallisuuden lisäämiseksi. Kyselyyn vastasi 56 prosenttia lajiliitoista.
Pohdin tuloksia tutkivan oppimisen näkökulmasta. Refletio kokemuksellisuuden, osallisuuden ja voi-maatumisen teemoista virittivät ajatuksenjuoksuni kehittämään myönteisten yhteisöllisyyden kehämal-lin, jonka kautta perustelen tutkimustuloksia. Tutkimukseni tuotti tietoa nuorten onnistuneista, erilaisista urapoluista urheilun järjestötyössä. Järjestöosaajiksi kasvetaan. Ensimmäinen lähiyhteisö luo edelly-tykset. Valmentaja ja ohjaaja ovat keskiössä. Myönteinen kokemus auttaa jatkamaan. Nuoret osaavat ja uskaltavat ottaa vastuuta ja ideoida uutta, kun heille annetaan mahdollisuus toimia. Nuori tarvitsee kokeneempia tekijöitä tueksi. Lähtökohdat luodaan kannustamalla nuorta tekemään itse. Aikuisen tuki antaa nuorelle mahdollisuuden erehtyä.
Työni tilaajana on Valo, Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry. Kattojärjestössä tarvitaan tutkittua tietoa ja käytännön toimintamallien kokeilemista. Tutkimuksen ohessa kehitin toimintamalleja nuorten osallisuuden lisäämiseksi, testasin muissa toimintaympäristöissä käytettyjä malleja sekä sain tietoa lajiliittojen toimivista käytännöistä. Kokosin näistä esimerkkejä nuorten osallisuuden mahdollis-tamisesta kiinnostuneille sovellettavaksi omaan työkenttään.
Tutkimuksen tarkoitus on herättää urheilun järjestötyöntekijät pohtimaan oman toimintansa mahdolli-suuksia. Nuoret päivittävät tekemisen nykyaikaan ja helpottavat aikuisten työtaakkaa. Aikuiset antavat tukensa ja nuoret innostavat uusia nuoria järjestötyöhön. Urheilun toimintakentän dynaamisuus on taattu.