Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Paikka, aika, porukka ja tekeminen : Pajanuoren tarpeet matalan kynnyksen työpajatoiminnan kehittämisen lähtökohtina

Tamminen, Terhi (2014)

 
Avaa tiedosto
Tamminen_Terhi.pdf (977.9Kt)
Lataukset: 


Tamminen, Terhi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405249749
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kehittämistyö Sovinto ry:n työpajatoiminnassa. Kehittämisen lähtökohtana oli uuden työpajan kahden kuukauden pilottijakso, jossa nuorille annettiin mahdollisuus suunnitella ja ideoida pajan toimintaa. Työn tavoitteena on tuoda näkyväksi työpajanuorten toiveita ja ajatuksia omasta elä-mäntilanteestaan ja siitä, mikä merkitys työpajalla oli heille. Tutkimuksellisena lähestymistapana on tapaustutkimus. Konkreettisesti elin paja-arkea nuorten kanssa ja havainnoin sitä. Nuoret kertoivat, piirsivät ja kirjoittivat ajatuksiaan osana pajatoimintoja. Lisäksi haastattelin nuoria.
Pajalta nuoret halusivat paikan, aikaa, porukan ja tekemistä. Nuorille paja oli paikka, jossa he pääsivät pois negatiivisesta sosiaalisesta ympäristöstä: kotoa, kadulta, päihteistä, masennuksesta, väkivallasta tai sen uhasta ja toimettomuudesta. Pajalla oli aikaa ja rauhaa yhteiskunnan, ympäristön ja omalta paineelta ja selittelyltä, jolloin vapautui aikaa ajatella, vahvistaa minäpystyvyyttä sekä tulevaisuuden suunnitelmia. Nuorille oli tärkeää porukka, hyvä meininki, keskustelut ja uusiin ihmisiin tutustuminen. Pajaryhmä oli myös uudenlainen ryhmä tehdä asioita. Nuoret halusivat selkeää toisen antamaa teke-mistä. Pilottijaksolla nuoret halusivat, että ohjaajat suunnittelevat toimintaa, kuitenkin tehtäviin tarttumi-nen oli ajoittain hyvin haasteellista.
Kehittämistyössäni paikka on saanut parikseen hyvinvoinninteorioita, aika vahvistaa minuutta ja uskoa itseensä, porukka tukee sosiaalisten taitojen vahvistumista sekä yhteistoiminnallinen oppiminen on tekemisen menetelmä.
Kehittämistyöni tarkoitus on tuoda esille nuorten tarpeita ja luoda pohjaa matalan kynnyksen työpaja-toiminnan kehittämiselle. Osa tämän päivän nuorista elää niin haastavassa elämäntilanteessa, että heidän kohdallaan on tarkoituksenmukaista tukea aivan perustarpeiden täyttymistä. Täyttyminen taas tuottaa voimavaroja ja resursseja keskittyä esimerkiksi tulevaisuuden tavoitteisiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste