Vapaa-ajan palvelut kunnassa: kyselytutkimus Kannuksen kaupungin vapaa-ajan palveluista
Nivala, Marianne (2020)
Nivala, Marianne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320102
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee asiakaskyselyn toteuttamista Kannuksen kaupungin vapaa-ajan palveluille. Tässä työssä vapaa-ajan palvelut tarkoittavat liikunta-, nuoriso-, kirjasto- ja kulttuuripalveluita sekä kansalaisopistoa. Opinnäytetyö on tehty Kannuksen kaupungille tilaustyönä ja kysely on l uotu yhdessä kaikkien vapaa-ajan palveluiden työntekijöiden kanssa heidän tarpeitaan kuunnellen.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuinka Kannuksen vapaa-ajan palvelut ovat onnistuneet palvelemaan. Kuinka tyytyväisiä tarjontaan käyttäjät olivat, kuinka hyvin palvelut tunnetaan ja miten viestintä on onnistunut? Lisäksi haluttiin saada kehitysideoita ja toiveita kuntalaisilta koskien käyttämiään vapaa-ajan palveluita.
Opinnäytetyö on määrällinen tutkimus ja tiedonkeruu menetelmänä toimi sähköinen kysely Webropol-ohjelmalla. Mittauksen kohteena eli havaintoyksiköinä olivat Kannuksen vapaa-ajan palveluita käyttävät asiakkaat, pääosin kannuslaiset. Vastaaminen kyselyyn tapahtui vapaaehtoisesti ja anonyyminä. Vastausprosentti oli 10 %.
Tutkimus osoitti, että Kannuksen vapaa-ajan palveluihin ollaan hyvin tyytyväisiä kaikilta osin. Kyselyn perusteella eniten kehittämistoiveita tuli aukioloaikoihin sekä tapahtumien ja kurssien ajankohdille. Viestinnässä on onnistuttu hyvin, mutta palveluviestintää tulee tehdä tarpeeksi usein toistettuna, jotta tieto saavuttaa varmimmin käyttäjät.
Kyselyn kautta vapaa-ajan palvelut saivat paljon kehitysideoita. Tutkimuksen kautta pystyttiin vahvistaa kannuslaisten mahdollisuuksia osallistua palveluiden kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuinka Kannuksen vapaa-ajan palvelut ovat onnistuneet palvelemaan. Kuinka tyytyväisiä tarjontaan käyttäjät olivat, kuinka hyvin palvelut tunnetaan ja miten viestintä on onnistunut? Lisäksi haluttiin saada kehitysideoita ja toiveita kuntalaisilta koskien käyttämiään vapaa-ajan palveluita.
Opinnäytetyö on määrällinen tutkimus ja tiedonkeruu menetelmänä toimi sähköinen kysely Webropol-ohjelmalla. Mittauksen kohteena eli havaintoyksiköinä olivat Kannuksen vapaa-ajan palveluita käyttävät asiakkaat, pääosin kannuslaiset. Vastaaminen kyselyyn tapahtui vapaaehtoisesti ja anonyyminä. Vastausprosentti oli 10 %.
Tutkimus osoitti, että Kannuksen vapaa-ajan palveluihin ollaan hyvin tyytyväisiä kaikilta osin. Kyselyn perusteella eniten kehittämistoiveita tuli aukioloaikoihin sekä tapahtumien ja kurssien ajankohdille. Viestinnässä on onnistuttu hyvin, mutta palveluviestintää tulee tehdä tarpeeksi usein toistettuna, jotta tieto saavuttaa varmimmin käyttäjät.
Kyselyn kautta vapaa-ajan palvelut saivat paljon kehitysideoita. Tutkimuksen kautta pystyttiin vahvistaa kannuslaisten mahdollisuuksia osallistua palveluiden kehittämiseen.