Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ihmisen paras esiin – opiskelussaan esteitä tai saavutettavuuden haasteita kokeneiden henkilöiden toivon ja hyvinvoinnin vahvistaminen

Kosonen, Suvi (2022)

 
Avaa tiedosto
Kosonen_Suvi.pdf (2.986Mt)
Lataukset: 


Kosonen, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090920021
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on vahvistaa opiskelussaan esteitä tai saavutettavuuden haasteita kokeneiden henkilöiden toivoa ja hyvinvointia. Pyrkimyksenä on saada ”ihmisen paras esiin” eli tukea kohderyhmän omaa subjektiivista hyvinvoinnin kokemusta. Tarkoitus on myös lisätä ymmärrystä hyvinvoinnista, toivosta ja tulevaisuusohjauksesta. Opinnäytetyössä kuvataan toivon, kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisen, hyvinvoinnin ohjaamisen sekä positiivisten tulevaisuuskuvien vahvistamisen käsitteistöä.

Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisilla menetelmillä ja siinä on toimintatutkimuksellisia piirteitä. Päämenetelmänä käytettiin tulevaisuustyöpajoja, jotka toteutettiin Howspace-verkkoympäristössä ja Nuorisotakuutalolla, ja joissa oleellista oli osallistujien toivon ja hyvinvoinnin vahvistaminen erilaisten harjoitusten kautta. Tulevaisuustyöpajojen teemat olivat unelmat, tulevaisuus, voimavarat ja vahvuudet. Lisäksi opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin käsikirjoittamisen työpajoja, joissa osallistujat saivat tukea oman tarinan kirjoittamisen aloitukseen. Yhtenä oleellisena menetelmänä työssä käytettiin myös ohjaushenkilöstön teemahaastatteluja. Palautetta osallistujilta kerättiin Padlet-työkalulla sekä keskusteluilla.

Opinnäytetyön tuloksena on syntynyt työkirja toivon ja hyvinvoinnin vahvistamisesta ohjauksella. Työkirjassa on esitelty erilaisia tehtäviä, joita voi hyödyntää ohjauksessa, keinoja toivon ja hyvinvoinnin vahvistamiseen ja ohjauksen muistilista. Lisäksi työkirjassa on kuvattu ohjattavien ajatuksia tehtävistä, joita opinnäytetyössä toteutettiin. Opinnäytetyön tuloksena kuvattiin myös kohderyhmän kokemuksia tulevaisuus- ja käsikirjoittamisen työpajoista sekä ohjaushenkilöstön käsityksiä ohjauksesta, toivosta ja hyvinvoinnista.
 
The objective of this thesis is to strengthen the hope and well-being of those who have experienced obstacles or accessibility challenges in their studies. The aim is to ”bring out one’s best”, that is, to support the target group´s own subjective experience of well-being. The aim is also to increase understanding of well-being, hope and future counselling. The thesis describes the concepts of hope, support for holistic well-being, well-being guidance and strengthening positive future images.

The thesis was carried out using activity-based methods and has action research features. The main method used was future workshops conducted in the Howspace online environment and the Helsinki Youth guarantee house, where it was essential to strengthen the hope and well-being of participants through various exercises. The themes of the future workshops were dreams, future, resources and strengths. An additional method used was screenwriting workshops, where participants received support to start writing their own story. Semi-structured interviews with instructors were also used as one of the essential methods in the work. Feedback from participants was collected using the Padlet tool as well as discussions.

The result of this thesis is a workbook on strengthening hope and well-being through guidance, counselling and instruction. The workbook presents various tasks that can be utilized by instructors, ways to strengthen hope and well-being and a counselling check list. In addition, the workbook describes the ideas of the counselled about the tasks that were carried out in the thesis. As a result of the thesis, the target group’s experiences of future and screenwriting workshops were also described, as well as the instructors’ perceptions of guidance, counselling, hope and well-being.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste