Järjestöalan koulutuksen kehittäminen : Osallistava suunnittelu järjestötyön täydennyskoulutuksessa
Suuronen, Marja (2014)
Suuronen, Marja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810623
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee järjestöalan koulutuksen kehittämistä sekä osallistavaa suunnitteluprosessia järjestötyön täydennyskoulutuksen opetussuunnitelmatyössä. Opinnäytetyön tarkoituksena on a) kartoittaa millaisen täydennyskoulutuksen tarve järjestöalalla on, b) tehdä se osallistavan suunnitteluprosessin kautta ja kuvata suunnitteluprosessin malli sekä c) tuottaa 10 opintopisteen järjestötyön täyden-nyskoulutuksen opetussuunnitelma. Työelämälähtöisen opinnäytetyön tilaajana on Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa on käytetty laadullisia menetelmiä. Teoreettisena viitekehyksenä ja tutkimussuuntauksena on myös tulevaisuudentutkimus. Osallistavan suunnittelun menetelmänä opetussuunnitelman teossa on käytetty tulevaisuusverstasta. Opetussuunnitelmatyöhön osallistui viisi liittotason järjestöä.
Järjestösektori on merkittävä ja kasvava työllistäjä. Järjestöalan koulutuksen tarjonnan ja työelämän tarpeiden tulee kohdata. Se on yhteiskunnallinen kasvutekijä. Tulevaisuuden järjestöalalla tarvitaan entistä enemmän viestintä- ja vaikuttamisosaamista, tiedon tehokasta hakua ja tuottamista, laatuajattelua ja muutososaamista. Tarvitaan osaamista myös vapaaehtoistoiminnassa, johtamisessa, oman työn johtamisessa sekä markkinoinnissa. Osallistumismuodot muuttuvat ja järjestöissä tulee osaa käsitellä niitä. Pitkäaikaisen järjestötyöhön sitoutumisen rinnalle on tullut kevytjäsenyyksiä ja pop-up-yhteisöjä. Tämä voidaan kokea uhkana tai ilmiö voidaan käyttää hyväksi. Järjestöt etsivät tulevaisuudessa entistä enemmän synergiaetuja toisistaan ja tarvitaan verkostotyötaitoja.
Osallistava suunnitteluprosessi on yksi keino, jolla voidaan paremmin vastata koulutuksen sekä työelämän tarjonnan ja kysynnän kohtaamisen tarpeeseen. Suunnitteluprosessissa on tuotettu järjestötyön täydennyskoulutuksen opetussuunnitelma, jonka pedagoginen tausta rakentuu humanistisesta ihmis- ja oppimiskäsityksestä, pragmaattisesta tietokäsityksestä sekä T-mallin osaamiskäsityksestä. Koulutus on aikuiskasvatusta sekä ammattikasvatusta ja sen taustalla on elinikäisen oppimisen ajatus. Taustalla on ajatus myös valmennuspedagogiikasta. Koulutuksen opintojaksoiksi on valittu neljä teemaa, joita ovat järjestöjen perustyön päivitys ja tulevaisuudennäkymät, vapaaehtoisuus järjestöissä, järjestöjen viestintä ja vaikuttaminen sekä järjestöjen arviointi ja kehittäminen. Koulutus on tarkoitettu järjestöjen työntekijöille sekä luottamushenkilöille.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa on käytetty laadullisia menetelmiä. Teoreettisena viitekehyksenä ja tutkimussuuntauksena on myös tulevaisuudentutkimus. Osallistavan suunnittelun menetelmänä opetussuunnitelman teossa on käytetty tulevaisuusverstasta. Opetussuunnitelmatyöhön osallistui viisi liittotason järjestöä.
Järjestösektori on merkittävä ja kasvava työllistäjä. Järjestöalan koulutuksen tarjonnan ja työelämän tarpeiden tulee kohdata. Se on yhteiskunnallinen kasvutekijä. Tulevaisuuden järjestöalalla tarvitaan entistä enemmän viestintä- ja vaikuttamisosaamista, tiedon tehokasta hakua ja tuottamista, laatuajattelua ja muutososaamista. Tarvitaan osaamista myös vapaaehtoistoiminnassa, johtamisessa, oman työn johtamisessa sekä markkinoinnissa. Osallistumismuodot muuttuvat ja järjestöissä tulee osaa käsitellä niitä. Pitkäaikaisen järjestötyöhön sitoutumisen rinnalle on tullut kevytjäsenyyksiä ja pop-up-yhteisöjä. Tämä voidaan kokea uhkana tai ilmiö voidaan käyttää hyväksi. Järjestöt etsivät tulevaisuudessa entistä enemmän synergiaetuja toisistaan ja tarvitaan verkostotyötaitoja.
Osallistava suunnitteluprosessi on yksi keino, jolla voidaan paremmin vastata koulutuksen sekä työelämän tarjonnan ja kysynnän kohtaamisen tarpeeseen. Suunnitteluprosessissa on tuotettu järjestötyön täydennyskoulutuksen opetussuunnitelma, jonka pedagoginen tausta rakentuu humanistisesta ihmis- ja oppimiskäsityksestä, pragmaattisesta tietokäsityksestä sekä T-mallin osaamiskäsityksestä. Koulutus on aikuiskasvatusta sekä ammattikasvatusta ja sen taustalla on elinikäisen oppimisen ajatus. Taustalla on ajatus myös valmennuspedagogiikasta. Koulutuksen opintojaksoiksi on valittu neljä teemaa, joita ovat järjestöjen perustyön päivitys ja tulevaisuudennäkymät, vapaaehtoisuus järjestöissä, järjestöjen viestintä ja vaikuttaminen sekä järjestöjen arviointi ja kehittäminen. Koulutus on tarkoitettu järjestöjen työntekijöille sekä luottamushenkilöille.