Nuoret rakentavat mielipiteitään : onko aikuisista tukea sosiaalisessa mediassa?
Jokinen, Ilmo (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810659
Tiivistelmä
Olen viimeiset kymmenen vuotta työssäni saanut seurata eri rooleista käsin sosiaalisessa mediassa toteutettuja kansalaiskeskusteluita lasten ja nuorten parissa. Tämä toiminta ei suoraan pyri ratkaisemaan yksittäisten ihmisten yksittäisiä ongelmia, vaan enemmänkin ilmiötasolla tuomaan esiin erilaisia
lasten ja nuorten kasvuprosessissaan kohtaamia keskeisiä teemoja. Näissä kansalaiskeskusteluissa tarjoamme tietoa, pyrimme tuomaan esiin eri ajattelutapoja ja ennen kaikkea haastamme rakentamaan omaa käsitystään keskustelussa olevasta teemasta.
Nuoruuteen kuuluu perustavalla tavalla oman arvojärjestelmän luominen. Tässä prosessissa on keskeistä nuorten liittyminen erilaisiin ryhmiin ja yhteisöihin. Näissä rakenteissa nuoret rakentuvat aluksi suhteessa ulkopuoliseen ja sitten myös suhteessa toisiinsa. On erittäin tärkeää, että näillä ryhmillä on
erilaisia kontakteja aikuisten maailmaan, jotka yhtäällä osaavat olla tukena ja toisaalta ovat niitä uudelleenmäärittelyä kaipaavia edellisen sukupolven rakenteita, joita uusi sukupolvi pyrkii parantamaan.
Tutkin tässä opinnäytetyössäni nuoria sosiaalisen median verkkokeskusteluissa. Haen vastauksia siihen, ovatko siellä toteutettavat kansalaiskeskustelun kaltaiset tilaisuudet aikuisille ammattikasvattajille mielekkäitä paikkoja toteuttaa oman työtehtävän määrittämää tavoitteellista toimintaa. Ratkaisen kysymyksen kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa selvitän ovatko sosiaalisen median verkkokeskustelut ylipäätään paikkoja, joissa nuoret saavat uutta tietoa, uusia näkemyksiä ja rakentavat mielipiteitään. Toisessa vaiheessa hain vastauksia siihen, miten nuoret hyväksyvät aikuiset ammatikseen verkossa keskustelijat omiin verkkoyhteisöihinsä ja millaisia he toivovat näiden olevan.
Keräsin näytteen tutkimukseeni kuudesta eri sosiaalisen median toimintaympäristöstä. Kaikkiaan sain vastauksia yli 1800 kappaletta, vastaukset olivat melko tarkasti ympäri Suomea asukastiheyden mukaan jakautuneesti. Sitä vastoin tyttöjen osuus oli merkittävästi korostunut, ollen lähes 90 prosenttia.
Tähän oli monia syitä, keskeisempänä kahden vilkkaan sosiaalisen median tytöille suuntautuneina.
Tutkimuksessa tulee selvästi ilmi sosiaalisen median verkkokeskusteluiden olevan vastanneille nuorille niitä tilanteita, joiden kautta he ovat muuttaneet mielipiteitään. Mielipiteitä muutetaan sekä kaikissa ikäryhmissä, että eri sosiaalisen median ajankäyttöryhmissä.
Vain viisi prosenttia vastaajista suhtautui aikuisiin ammatikseen keskusteleviin kielteisesti. Tästä määrästä vain 17 % oli osallistunut aikuisvetoiseen keskusteluun. Lukumäärällisesti heitä oli vain 14. Kielteisesti suhtautuvien ryhmä oli muutenkin keskiarvoista poikkeava.
Nuoret toivoivat aikuisilta ammattilaisilta korostuneesti kiinnostuneisuutta, vakavasti otettavuutta ja lähestyttävyyttä.
lasten ja nuorten kasvuprosessissaan kohtaamia keskeisiä teemoja. Näissä kansalaiskeskusteluissa tarjoamme tietoa, pyrimme tuomaan esiin eri ajattelutapoja ja ennen kaikkea haastamme rakentamaan omaa käsitystään keskustelussa olevasta teemasta.
Nuoruuteen kuuluu perustavalla tavalla oman arvojärjestelmän luominen. Tässä prosessissa on keskeistä nuorten liittyminen erilaisiin ryhmiin ja yhteisöihin. Näissä rakenteissa nuoret rakentuvat aluksi suhteessa ulkopuoliseen ja sitten myös suhteessa toisiinsa. On erittäin tärkeää, että näillä ryhmillä on
erilaisia kontakteja aikuisten maailmaan, jotka yhtäällä osaavat olla tukena ja toisaalta ovat niitä uudelleenmäärittelyä kaipaavia edellisen sukupolven rakenteita, joita uusi sukupolvi pyrkii parantamaan.
Tutkin tässä opinnäytetyössäni nuoria sosiaalisen median verkkokeskusteluissa. Haen vastauksia siihen, ovatko siellä toteutettavat kansalaiskeskustelun kaltaiset tilaisuudet aikuisille ammattikasvattajille mielekkäitä paikkoja toteuttaa oman työtehtävän määrittämää tavoitteellista toimintaa. Ratkaisen kysymyksen kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa selvitän ovatko sosiaalisen median verkkokeskustelut ylipäätään paikkoja, joissa nuoret saavat uutta tietoa, uusia näkemyksiä ja rakentavat mielipiteitään. Toisessa vaiheessa hain vastauksia siihen, miten nuoret hyväksyvät aikuiset ammatikseen verkossa keskustelijat omiin verkkoyhteisöihinsä ja millaisia he toivovat näiden olevan.
Keräsin näytteen tutkimukseeni kuudesta eri sosiaalisen median toimintaympäristöstä. Kaikkiaan sain vastauksia yli 1800 kappaletta, vastaukset olivat melko tarkasti ympäri Suomea asukastiheyden mukaan jakautuneesti. Sitä vastoin tyttöjen osuus oli merkittävästi korostunut, ollen lähes 90 prosenttia.
Tähän oli monia syitä, keskeisempänä kahden vilkkaan sosiaalisen median tytöille suuntautuneina.
Tutkimuksessa tulee selvästi ilmi sosiaalisen median verkkokeskusteluiden olevan vastanneille nuorille niitä tilanteita, joiden kautta he ovat muuttaneet mielipiteitään. Mielipiteitä muutetaan sekä kaikissa ikäryhmissä, että eri sosiaalisen median ajankäyttöryhmissä.
Vain viisi prosenttia vastaajista suhtautui aikuisiin ammatikseen keskusteleviin kielteisesti. Tästä määrästä vain 17 % oli osallistunut aikuisvetoiseen keskusteluun. Lukumäärällisesti heitä oli vain 14. Kielteisesti suhtautuvien ryhmä oli muutenkin keskiarvoista poikkeava.
Nuoret toivoivat aikuisilta ammattilaisilta korostuneesti kiinnostuneisuutta, vakavasti otettavuutta ja lähestyttävyyttä.