Suomi-Syyria Ystävyysseuran etäläksyhelppitoiminnan kehittäminen: luottamuksen merkitys kotoutumisen onnistumisessa
Takkula, Jasmin (2022)
Takkula, Jasmin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091420171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091420171
Tiivistelmä
Työssäni kehitin etäläksyhelppitoimintaa Suomi Syyria Ystävyysseuran (SSYS) Siltoja Vanhemmille -hankkeeseen. Toiminta on tarkoitettu arabiankielisille perheille, joilla on peruskouluikäisiä lapsia. Toiminta toteutetaan yhdessä Suomen Punaisen Ristin (SPR) kanssa siten, että SPR etsii vapaaehtoiset opettajat ja SSYS etsii oppilaat. Toiminta vaatii kehitystä, sillä arabiankielisten perheiden osallistuminen on ollut lukumäärältään vähäistä ja SPR:llä olisi tarjota lisää opettajia.
Tuotin pienimuotoisen kyselyn kotoutumisen haasteista koulututtautumiseen liittyen. Tuotin kyselyn kohderyhmälle, jolla kartoitin kokemusta tilanteesta ja huolta lasten koulun tukemisessa. Lisäksi haastattelin toiminnanjohtajaa Mania Al Khbitia ja toin havainnoinnillani esille tietoa käsiteltäväksi. Laajensin yhteistyötä ja markkinointia, ja kokeilin tiivistää yhteistyötä koulujen kanssa.
Toiminnan tarve selittyy yhteiskunnallisesti, sillä Suomeen muualta muuttaneiden perheillä koulumenestys ei ole yhtä korkea kuin kantasuomalaisilla. Työssäni perehdyin toiminnan sosiaaliseen ja yhteiskunnalliseen ympäristöön ja sen ymmärtämiseen, sekä kokeilin ja kehitin toimintamuotoja, joilla tavotettaisiin kohderyhmää kattavammin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vastata kysymykseen siitä, miten etäläksyhelppi koettiin sen käyttäjien keskuudessa, ja mitkä ovat syyt, ettei etäläksyhelppiin ollut osallistujia niin paljon kuin tavoiteltiin. Keskeisiksi syiksi osottautui epäluottamus SPR:n toimintaa kohtaan aiempien kokemuksien perusteella sekä yleinen pelko viranomaistahoja kohtaan, joka viittasi laajempaan kototumisen epäonnistumiseen.
Tuotin pienimuotoisen kyselyn kotoutumisen haasteista koulututtautumiseen liittyen. Tuotin kyselyn kohderyhmälle, jolla kartoitin kokemusta tilanteesta ja huolta lasten koulun tukemisessa. Lisäksi haastattelin toiminnanjohtajaa Mania Al Khbitia ja toin havainnoinnillani esille tietoa käsiteltäväksi. Laajensin yhteistyötä ja markkinointia, ja kokeilin tiivistää yhteistyötä koulujen kanssa.
Toiminnan tarve selittyy yhteiskunnallisesti, sillä Suomeen muualta muuttaneiden perheillä koulumenestys ei ole yhtä korkea kuin kantasuomalaisilla. Työssäni perehdyin toiminnan sosiaaliseen ja yhteiskunnalliseen ympäristöön ja sen ymmärtämiseen, sekä kokeilin ja kehitin toimintamuotoja, joilla tavotettaisiin kohderyhmää kattavammin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vastata kysymykseen siitä, miten etäläksyhelppi koettiin sen käyttäjien keskuudessa, ja mitkä ovat syyt, ettei etäläksyhelppiin ollut osallistujia niin paljon kuin tavoiteltiin. Keskeisiksi syiksi osottautui epäluottamus SPR:n toimintaa kohtaan aiempien kokemuksien perusteella sekä yleinen pelko viranomaistahoja kohtaan, joka viittasi laajempaan kototumisen epäonnistumiseen.