Yhdessä eteenpäin: kouluttajien työhyvinvoinnin kehittämisohjelma
Vuorinen, Saana-Maria (2022)
Vuorinen, Saana-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020301
Tiivistelmä
Kahden vuoden sisällä tapahtuneet koronapandemia, lomautukset, Ukrainan sota, organisaatiomuutokset ja työehtosopimusneuvottelut ovat kuormittaneet kaikkia ilmailualalla. Miten nämä ovat vaikuttaneet matkustamohenkilökunnan kouluttajien hyvinvointiin?
Kouluttajat työskentelevät samanaikaisesti asiantuntijatehtävässä kouluttajina Finnair Flight Academyssä ja matkustamohenkilökunnan jäseninä Finnair Oyj:ssä. Finnair Flight Academyn kouluttajat ovat pieni työyhteisö suuressa pörssiyhtiössä, jotka tuntevat välillä olevansa unohdettuja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Finnairin Flight Academyssä toimivien matkustamohenkilökunnan kouluttajien työhyvinvointia ja löytää konkreettisia toimenpiteitä sen parantamiseksi. Menestyneet yritykset panostavat strategisesti henkilöstönsä hyvinvointiin. Työhyvinvoinnin kehittämistä ei voi tehdä yksin vaan kehittäminen kuuluu työntekijälle, työyhteisölle ja työnantajalle.
Opinnäytetyössä pyrittiin osallistamaan mahdollisimman monta kouluttajaa. Kouluttajat osoittivat sitoutumista työhyvinvoinnin kehittämistä varten.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta eri menetelmää. Lähtökartoituksena kaikille kouluttajille teetettiin työhyvinvointikysely, jonka tarkoituksena oli saada mahdollisimman laaja kuva kouluttajien tämänhetkisen työhyvinvoinnin tilasta. Työhyvinvointikyselystä saatujen vastauksien perusteella valittiin neljä kantavaa teemaa osallistavaan työpajaan. Työpajaan osallistuneet vapaaehtoiset kouluttajat loivat apukysymyksien avulla konkreettisia toimenpiteitä työhyvinvoinnin kehittämisohjelmaan.
Opinnätetyön lopputuotoksena syntyi työhyvinvoinnin kehittämisohjelma Finnair Flight Academyn matkustamohenkilökunnan kouluttajien esihenkilön käyttöön. Työhyvinvoinnin kehittämisohjelma on suunniteltu opinnäytetyön julkistamisesta seuraavaksi vuodeksi eteenpäin. Vuosi on jaettu neljään osaan ja jokaiselle kvartaalille valikoitui oma teema. Teemat ovat yhteistyön lisääminen, arvostus, työhyvinvoinnin seuranta ja kouluttajien koulutus. Kehittämisohjelma suunniteltiin vaatimaan vain vähän resursseja.
Opinnäytetyö tuotti uutta tietoa kouluttajien työhyvinvoinnintilasta. Kouluttajat olivat huomanneet viime aikoina omassa asenteessaan muutosta ja moni oli kokenut uupumuksen tunnetta.
Kouluttajat työskentelevät samanaikaisesti asiantuntijatehtävässä kouluttajina Finnair Flight Academyssä ja matkustamohenkilökunnan jäseninä Finnair Oyj:ssä. Finnair Flight Academyn kouluttajat ovat pieni työyhteisö suuressa pörssiyhtiössä, jotka tuntevat välillä olevansa unohdettuja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Finnairin Flight Academyssä toimivien matkustamohenkilökunnan kouluttajien työhyvinvointia ja löytää konkreettisia toimenpiteitä sen parantamiseksi. Menestyneet yritykset panostavat strategisesti henkilöstönsä hyvinvointiin. Työhyvinvoinnin kehittämistä ei voi tehdä yksin vaan kehittäminen kuuluu työntekijälle, työyhteisölle ja työnantajalle.
Opinnäytetyössä pyrittiin osallistamaan mahdollisimman monta kouluttajaa. Kouluttajat osoittivat sitoutumista työhyvinvoinnin kehittämistä varten.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta eri menetelmää. Lähtökartoituksena kaikille kouluttajille teetettiin työhyvinvointikysely, jonka tarkoituksena oli saada mahdollisimman laaja kuva kouluttajien tämänhetkisen työhyvinvoinnin tilasta. Työhyvinvointikyselystä saatujen vastauksien perusteella valittiin neljä kantavaa teemaa osallistavaan työpajaan. Työpajaan osallistuneet vapaaehtoiset kouluttajat loivat apukysymyksien avulla konkreettisia toimenpiteitä työhyvinvoinnin kehittämisohjelmaan.
Opinnätetyön lopputuotoksena syntyi työhyvinvoinnin kehittämisohjelma Finnair Flight Academyn matkustamohenkilökunnan kouluttajien esihenkilön käyttöön. Työhyvinvoinnin kehittämisohjelma on suunniteltu opinnäytetyön julkistamisesta seuraavaksi vuodeksi eteenpäin. Vuosi on jaettu neljään osaan ja jokaiselle kvartaalille valikoitui oma teema. Teemat ovat yhteistyön lisääminen, arvostus, työhyvinvoinnin seuranta ja kouluttajien koulutus. Kehittämisohjelma suunniteltiin vaatimaan vain vähän resursseja.
Opinnäytetyö tuotti uutta tietoa kouluttajien työhyvinvoinnintilasta. Kouluttajat olivat huomanneet viime aikoina omassa asenteessaan muutosta ja moni oli kokenut uupumuksen tunnetta.