"Toivotaan, että hän löytäisi oman juttunsa."
Jokela, Veera (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092620465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092620465
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Jyväskylän nuorisopalvelut. Opinnäytetyössä oli tarkoituksena tarkastella Jyväskylän kaupungin niveltiimin teettämää kyselytutkimusta nivelvaiheen ohjauksessa olleille nuorille ja heidän huoltajilleen. Kyselytutkimukseen osallistui myös kaksi ysiplussalla opiskelevaa nuorta. Kyselytutkimuksen nimi oli: Kokemuksia ohjauksesta ja tukitoimista – nuoren ääni kuuluviin. Kyselytutkimuksen pohjalta oli tarkoitus myös haastatella kyselyyn osallistuneita nuoria ja heidän huoltajiaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nivelvaiheen ohjauksessa olleiden nuorten ja heidän huoltajien kokemuksia saamastaan ohjauksesta, tuen tarpeesta ja sen riittävyydestä. Lisäksi tavoitteena oli hahmottaa tekijöitä, jotka olivat vaikeuttaneet nuorten siirtymistä koulutusasteelta toiselle ja syitä nivelvaiheen ohjauksen tarpeelle. Tarve nivelvaiheen ohjauksen kokemustarinoiden tarkastelusta tuli nuorisopalveluilta.
Opinnäytetyö niveltiimin keväällä 2022 teettämästä kyselytutkimuksesta sekä nuorten ja huoltajien teemahaastatteluista. Opinnäytetyö on tehty laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii nivelvaihe, oppivelvollisuus ja sen laajentaminen, koulupudokkuuden ehkäiseminen, nivelvaiheen ohjaus ja NEPSY-nuorten tuentarve.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että Jyväskylässä nivelvaiheen ohjaukseen osallistuneet ovat tyytyväisiä nivelvaiheen tukeen ja ohjaus koetaan onnistuneeksi. Nivelvaiheen työntekijä on onnistunut tukemaan tiiviillä yhteistyöllä nuoria ja huoltajia sekä kehittänyt ratkaisuja oppivelvollisuuden suorittamiseksi ja koulupudokkuuden ehkäisemiseksi. Tuloksista nousi myös esiin se, että opintojen aikaisemmassa vaiheessa annettu täsmällisempi apu olisi voinut estää nivelvaiheessa esiintyneet haasteet.
Kehittämisehdotuksina opinnäytetyön pohjalta syntyi muun muassa nivelvaiheen ohjauksessa olevien nuorten huoltajien vertaistoiminnan kehittäminen ja kiireettömien aikuisten lisääminen, eli koulunuorisotyön tarpeen tunnistaminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nivelvaiheen ohjauksessa olleiden nuorten ja heidän huoltajien kokemuksia saamastaan ohjauksesta, tuen tarpeesta ja sen riittävyydestä. Lisäksi tavoitteena oli hahmottaa tekijöitä, jotka olivat vaikeuttaneet nuorten siirtymistä koulutusasteelta toiselle ja syitä nivelvaiheen ohjauksen tarpeelle. Tarve nivelvaiheen ohjauksen kokemustarinoiden tarkastelusta tuli nuorisopalveluilta.
Opinnäytetyö niveltiimin keväällä 2022 teettämästä kyselytutkimuksesta sekä nuorten ja huoltajien teemahaastatteluista. Opinnäytetyö on tehty laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii nivelvaihe, oppivelvollisuus ja sen laajentaminen, koulupudokkuuden ehkäiseminen, nivelvaiheen ohjaus ja NEPSY-nuorten tuentarve.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että Jyväskylässä nivelvaiheen ohjaukseen osallistuneet ovat tyytyväisiä nivelvaiheen tukeen ja ohjaus koetaan onnistuneeksi. Nivelvaiheen työntekijä on onnistunut tukemaan tiiviillä yhteistyöllä nuoria ja huoltajia sekä kehittänyt ratkaisuja oppivelvollisuuden suorittamiseksi ja koulupudokkuuden ehkäisemiseksi. Tuloksista nousi myös esiin se, että opintojen aikaisemmassa vaiheessa annettu täsmällisempi apu olisi voinut estää nivelvaiheessa esiintyneet haasteet.
Kehittämisehdotuksina opinnäytetyön pohjalta syntyi muun muassa nivelvaiheen ohjauksessa olevien nuorten huoltajien vertaistoiminnan kehittäminen ja kiireettömien aikuisten lisääminen, eli koulunuorisotyön tarpeen tunnistaminen.