Häirintä- ja konfliktitilanteiden ratkaisuohjeistus Bookers Groupille
Valkama, Lassi (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021018
Tiivistelmä
Bookers Groupin häirintä- ja konfliktitilanteiden ratkaisuohjeistus on osa yrityksen tavoitetta kehittyä hyvänä ja turvallisena työpaikkana. Henkilöstön ohjeistuksia ja esihenkilöiden työkaluja pyritään kehittämään aktiivisesti tasapuolisuuden ja paremman työntekijäkokemuksen tuottamiseksi. Työn tavoitteena oli tuottaa tilaajalle selkeät ohjeet häirintätilanteisiin. Esihenkilöille oma kattava ohje, joka sisältää myös toimintaohjeet ja prosessin, joiden avulla kukin tietää miten häirintätilanteissa kuuluu toimia ja miten niitä pyritään ratkaisemaan. Työntekijöille oma ohjeensa, jotta kaikille on selvää, miten saa apua, jos joutuu itse häirityksi tai huomaa jotakuta toista häirittävän. Alkuperäisen tavoitteen täyttämisen lisäksi kokonaisuutta tukemaan syntyi ratkaisuohje konfliktitilanteisiin. Vaikka häirintä ja konfliktit joskus liittyvät toisiinsa, toisin kuin häirintää, konflikteja esiintyy usein, ja saakin esiintyä, työyhteisössä. Parempi ymmärrys konflikteista, niiden kuulumisesta ihmisten väliseen interaktioon ja sen hyväksyminen, että niin on, helpottaa yksittäisen esihenkilön päivittäisjohtamistyötä. Joskus konflikteissa on kyse siitä, että ihmiset ovat innostuneita työstään ja työyhteisöstään, haluavat vaikuttaa niihin ja yrittävät ajaa omasta näkökulmastaan parasta lopputulosta, joten he ovat siksi myös valmiita asettumaan joskus poikkiteloin toisten tielle. Kattava perehtyminen aiheesta aiemmin tuotettuun tietoon kirjallisuuden ja internetlähtei-den kautta johti hyvän tietoperustan omaksumiseen. Sen pohjalta tein tilaajan henkilöstölle kyselytutkimuksen, vastaavien ohjeistusten vertailututkimuksen ja lopuksi syntyi yhdistelmä yllä mainituista ratkaisukokonaisuuksista. Konkreettisimpana tuotoksena tilaaja sai yksityiskohtaisen ratkaisuohjeistuksen niin häirintä- kuin konfliktitilanteidenkin käsittelyyn. Lisätuotteena heille syntyi myös vastuullisemman tilan ohjeistus, jolla voidaan vaikuttaa positiivisesti myös tilaajan sidosryhmiin tapahtumissa ja tilaisuuksissa. Ohjeet on mahdollista adaptoida myös muihin yrityksiin tai yhteisöihin, joten kehittämistyön tuotos on laajemminkin hyödynnettävissä. Bookers Group's harassment and conflict resolution guidelines are a part of the company's goal to develop as a good and safe workplace. The aim is to actively develop personnel guidelines and supervisor tools in order to produce fairness and a better employee experience. The aim was to provide the client with clear instructions for harassment situations. For supervisors, a comprehensive guide that also includes step-by-step instructions and a process to help everyone in dealing with harassment situations. There’s also a set of instructions for employees so that everyone is clear on how to get help if they get harassed or notice some-one else being harassed. In addition to fulfilling the original goal, the final product includes resolution guidelines to conflict situations. Although harassment and conflict are sometimes related, unlike harassment, conflicts often occur, and may occur, in the work community. A better understanding of conflicts, how they relate to human interaction, and the acceptance that it is perfectly normal, will help facilitate the day-to-day management for all supervisors. Sometimes conflicts are about the fact that people are enthusiastic about their work and their work com-munity, want to influence them and try to achieve the best outcome from their own point of view, so they are therefore also ready to put themselves in the way of others. Extensive research of literature and reading into online materials of the subjects led to a solid understanding on the matters of harassment and conflicts. I conducted a survey of the client's personnel, built a comparative study of similar sets of instructions and a fusion of the aforementioned guidelines was formed in cooperation with the client. As the most concrete result, the client received detailed solution-oriented instructions for handling both harassment and conflict situations, but as an additional side product, ac-countable space guidelines that can also have a positive influence on the client's stakeholders at events and other occasions. The guidelines can also be adjusted and adapted to other companies or communities so the output of the work can be utilized more widely.