Paloriskiasumisen valvontaprosessin kehittäminen Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymässä
Kinnunen, Mika (2022)
Kinnunen, Mika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021057
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin pelastuslain 379/2011 42 § pohjalta tulleisiin ilmoituksiin liittyvää paloriski asumisen käsitettä ja sen seurauksena toteutettavaa valvontaprosessia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille hyvinvointialueiden edelläkävijän roolissa toimivan Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymä Siun Soten hyödyt paloriskiasumiseen liittyvien valvontatoimien käsittelyssä sekä näiden ennaltaehkäisyssä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Pohjois-Karjalan pelastuslaitos. Tarve opinnäytetyölle tuli pelastuslaitoksen valvontasuunnitelmaan keskeiseksi kehittämishankkeeksi esitetystä viranomaisyhteistyön parantamisesta Siun Sotessa. Opinnäytetyön rajaus toteutettiin niin, että tutkimus käsittää ainoastaan Siun Soten toimialueen ja organisaatiosta löytyvät keskeiset yhteistyötahot.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena keräämällä tietoja keskeiseksi tunnistetuilta yhteistyöryhmiltä Webropol-kyselyllä. Kyselyn keskiössä oli saada organisaation muilta toimijoilta näkemyksiä pelastuslain 379/2011 42 § mukaiseen ilmoitusvelvollisuuteen ja sen seurauksena toteutettavaan valvontaprosessiin liittyen. Vastaajiksi valikoituivat ensihoitohenkilöstö, terveydensuojeluviranomainen, sosiaaliviranomainen sekä kotihoito. Kysely toteutettiin keväällä 2022, ja siihen vastasi kaikkiaan 58 henkilöä. Kyselyn vastauksista johdettiin kehittämisehdotuksia ennaltaehkäisyyn ja valvontatoimintaan liittyen.
Kuntayhtymämallissa saman työnantajan alaisuudessa työskentelee suuria henkilöstöryhmiä, nämä henkilöt tapaavat vuosittain määrällisesti paljon heikentyneellä toimintakyvyllä ja turvallisuudeltaan heikentyneessä ympäristössä asuvia asiakkaita, joista valtaosa ei tule lainkaan pelastusviranomaisen tietoisuuteen. Pelastuslain 379/2011 42 § mukaisesti pelastuslaitoksen tulee onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja turvallisuuden ylläpitämiseksi toimia yhteistyössä muiden viranomaisten sekä alueella olevien yhteisöjen ja asukkaisen kanssa sekä osallistua paikalliseen ja alueelliseen turvallisuussuunnittelutyöhön. Opinnäytetyön tuloksena saatuja kehittämisehdotuksia suositellaan otettavaksi käyttöön Siun Sotessa, mutta niitä voidaan hyödyntää myös tulevaisuuden hyvinvointialueilla.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena keräämällä tietoja keskeiseksi tunnistetuilta yhteistyöryhmiltä Webropol-kyselyllä. Kyselyn keskiössä oli saada organisaation muilta toimijoilta näkemyksiä pelastuslain 379/2011 42 § mukaiseen ilmoitusvelvollisuuteen ja sen seurauksena toteutettavaan valvontaprosessiin liittyen. Vastaajiksi valikoituivat ensihoitohenkilöstö, terveydensuojeluviranomainen, sosiaaliviranomainen sekä kotihoito. Kysely toteutettiin keväällä 2022, ja siihen vastasi kaikkiaan 58 henkilöä. Kyselyn vastauksista johdettiin kehittämisehdotuksia ennaltaehkäisyyn ja valvontatoimintaan liittyen.
Kuntayhtymämallissa saman työnantajan alaisuudessa työskentelee suuria henkilöstöryhmiä, nämä henkilöt tapaavat vuosittain määrällisesti paljon heikentyneellä toimintakyvyllä ja turvallisuudeltaan heikentyneessä ympäristössä asuvia asiakkaita, joista valtaosa ei tule lainkaan pelastusviranomaisen tietoisuuteen. Pelastuslain 379/2011 42 § mukaisesti pelastuslaitoksen tulee onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja turvallisuuden ylläpitämiseksi toimia yhteistyössä muiden viranomaisten sekä alueella olevien yhteisöjen ja asukkaisen kanssa sekä osallistua paikalliseen ja alueelliseen turvallisuussuunnittelutyöhön. Opinnäytetyön tuloksena saatuja kehittämisehdotuksia suositellaan otettavaksi käyttöön Siun Sotessa, mutta niitä voidaan hyödyntää myös tulevaisuuden hyvinvointialueilla.