Yrityskylä Itä-Suomen toiminnan kehittäminen: alakoulun vapaavuorot
Kääriäinen, Riikka; Ihalainen, Katja (2022)
Kääriäinen, Riikka
Ihalainen, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102321537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102321537
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimii Talous ja nuoret TAT Yrityskylä Itä-Suomi. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä on kehittää kuudesluokkalaisten Yrityskyläpäivien vapaavuorojen toimintaa. Vapaavuoroilla on ollut monipuolista tekemistä erilaisilla teemoilla. Tilaajalla on tarve kehittää tätä toimintaa monipuolistamalla vapaavuorojen toimintoja sekä tuoda sinne lisätehtäviä muun toiminnan ohelle.
Tietoperusta on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään ydinkäsitteitä, joita ovat arjen tasapaino, koululaisten hyvinvointi sekä palautuminen. Tässä tietoperustaosiossa keskitytään myös avaamaan käsitteitä liikunnallisesta näkökulmasta. Tietoperustaa on koottu laajasti asiantuntija lähteiden kautta ja lähteitä on käytetty monipuolisesti. Tietoperusta osio jatkuu analyysi osion jälkeen, ja tällöin käsitellään oppimiskokonaisuuksia, tanssillisuutta, kehotietoisuutta sekä saavutettavuutta ja verkostoitumista.
Menetelmänä kerätä aineistoa toiminnan kehittämiseen tässä opinnäytetyössä on käytetty sähköistä kyselyä. Kysely on toteutettu TAT Yrityskylän henkilökunnalle anonyymisti ja siihen on voinut vapaaehtoisesti vastata mistä päin Suomea tahansa. Kysely on jaettu organisaation sisäisissä tiedotuskanavoissa keväällä 2022.
Vastauksista on koottu laaja analyysi, jossa esiin on tuotu kohokohtia ja henkilöstön kautta tulleita tarpeita kyseisen vapaavuoron kehittämiselle. Suurimmiksi kehitysteemoiksi nousi liikunnallisuus, pelillisyys, leikkisyys ja rauhoittuminen.
Tuotoksena tilaajalle tämän opinnäytetyön kautta on kehitetty liikunnallinen toiminta Yrityskylä Itä-Suomen Alakoulun vapaavuoroille. Toiminnasta tilaaja saa muokattavissa olevan diasarjan, joka on tehty heidän organisaation mukaisin värein ja teemoin. Diasarja on valmis pilotointiin ja he voivat ottaa sen käyttöön sellaisenaan. Diasarjan kohdeyleisöä on kuudesluokkalaiset koululaiset, jotka vierailevat Yrityskylässä. This thesis is commissioned by Talous ja nuoret TAT Yrityskylä Eastern Finland. The aim of this thesis is to develop the activities of the Yrityskylä days for sixth-graders. The free shifts have had a variety of activities with different themes. The client has a need to develop this activity by diversifying the functions of free shifts and to bring goal-oriented activities there.
The knowledge base is divided into two parts. The first part deals with the core concepts, which are everyday balance, the well-being of schoolchildren, as well as recovery. This knowledge base section also focuses on opening up concepts from a physical perspective. The knowledge base has been extensively compiled through expert sources and the sources have been used in a diverse way. The knowledge base section continues after the analysis section, and it deals with learning entities, danceability, body awareness, as well as accessibility and networking.
An electronic survey has been used as a method of collecting material for the development of operations in this thesis. The survey has been carried out anonymously for the staff of TAT Yrityskylä and it has been possible to respond to it voluntarily from anywhere in Finland. The survey has been distributed in the organization's internal information channels in spring 2022.
An extensive analysis has been compiled from the responses, highlights and needs that have come through the staff for the development of the free shift in question. The biggest development themes were physical activity, gamification, playfulness and calmness.
As an output for the client, this thesis has developed a sporting activity for the free shifts of Yrityskylä Eastern Finland Primary School. From the activities, the subscriber receives a customizable series of slides made with the colors and themes of their organization. The slide set is ready for piloting and they can implement it as it is. The target audience of the slide series is sixth-graders who visit in the Yrityskylä.
Tietoperusta on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään ydinkäsitteitä, joita ovat arjen tasapaino, koululaisten hyvinvointi sekä palautuminen. Tässä tietoperustaosiossa keskitytään myös avaamaan käsitteitä liikunnallisesta näkökulmasta. Tietoperustaa on koottu laajasti asiantuntija lähteiden kautta ja lähteitä on käytetty monipuolisesti. Tietoperusta osio jatkuu analyysi osion jälkeen, ja tällöin käsitellään oppimiskokonaisuuksia, tanssillisuutta, kehotietoisuutta sekä saavutettavuutta ja verkostoitumista.
Menetelmänä kerätä aineistoa toiminnan kehittämiseen tässä opinnäytetyössä on käytetty sähköistä kyselyä. Kysely on toteutettu TAT Yrityskylän henkilökunnalle anonyymisti ja siihen on voinut vapaaehtoisesti vastata mistä päin Suomea tahansa. Kysely on jaettu organisaation sisäisissä tiedotuskanavoissa keväällä 2022.
Vastauksista on koottu laaja analyysi, jossa esiin on tuotu kohokohtia ja henkilöstön kautta tulleita tarpeita kyseisen vapaavuoron kehittämiselle. Suurimmiksi kehitysteemoiksi nousi liikunnallisuus, pelillisyys, leikkisyys ja rauhoittuminen.
Tuotoksena tilaajalle tämän opinnäytetyön kautta on kehitetty liikunnallinen toiminta Yrityskylä Itä-Suomen Alakoulun vapaavuoroille. Toiminnasta tilaaja saa muokattavissa olevan diasarjan, joka on tehty heidän organisaation mukaisin värein ja teemoin. Diasarja on valmis pilotointiin ja he voivat ottaa sen käyttöön sellaisenaan. Diasarjan kohdeyleisöä on kuudesluokkalaiset koululaiset, jotka vierailevat Yrityskylässä.
The knowledge base is divided into two parts. The first part deals with the core concepts, which are everyday balance, the well-being of schoolchildren, as well as recovery. This knowledge base section also focuses on opening up concepts from a physical perspective. The knowledge base has been extensively compiled through expert sources and the sources have been used in a diverse way. The knowledge base section continues after the analysis section, and it deals with learning entities, danceability, body awareness, as well as accessibility and networking.
An electronic survey has been used as a method of collecting material for the development of operations in this thesis. The survey has been carried out anonymously for the staff of TAT Yrityskylä and it has been possible to respond to it voluntarily from anywhere in Finland. The survey has been distributed in the organization's internal information channels in spring 2022.
An extensive analysis has been compiled from the responses, highlights and needs that have come through the staff for the development of the free shift in question. The biggest development themes were physical activity, gamification, playfulness and calmness.
As an output for the client, this thesis has developed a sporting activity for the free shifts of Yrityskylä Eastern Finland Primary School. From the activities, the subscriber receives a customizable series of slides made with the colors and themes of their organization. The slide set is ready for piloting and they can implement it as it is. The target audience of the slide series is sixth-graders who visit in the Yrityskylä.