”Kaukana monimuoto-opiskelijoiden arjesta, etäällä omasta elämästä” : monimuoto- ja verkko-opiskelijoiden kokemuksia opiskelijakunta HUMAKOn jäsenpalveluista
Niemelä, Veera (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102421549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102421549
Tiivistelmä
Opiskelijakunta HUMAKO on ammattikorkeakoululain määrittämä opiskelijakunta Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Opiskelijakunta HUMAKOn tehtävänä on huolehtia opiskelijoiden oikeuksista sekä eduista. Opiskelijakunta HUMAKO koostuu työntekijöistä, aktiivitoimijoista sekä jäsenistä. Jäsenyyden saadakseen opiskelija maksaa opiskelijakunnalle jäsenmaksun. Jäsenenä opiskelija saa käyttöönsä HUMAKOn palvelut, opiskelijaedut ja mahdollisuuden hakea aktiivitoimijaksi HUMAKOon. Kuitenkin 2017 tapahtuneen opintorekisteriä koskevan lakiuudistuksen jälkeen opiskelijakunnat ovat olleet vaikeassa tilanteessa jäsenten vähennyttyä. Tilanteesta on tehnyt vielä sitäkin vaikeamman monimuoto- ja verkko-opiskelijoiden lisääntynyt määrä Humanistisessa ammattikorkeakoulussa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuunnella monimuoto- ja verkko-opiskelijoiden ajatuksia HUMAKOn jäsenpalveluihin liittyen ja tämän aineiston pohjalta luoda kehittämisehdotuksia kokoava tuotos opiskelijakunta HUMAKOlle. Työn tietoperusta koostuu yhteiskehittämisestä, markkinoinnista ja tuotteistamisesta sekä jäsenyydestä. Tässä tietoperustassa käydään läpi yhteiskehittämisen merkitys kehittämisessä, markkinointi organisaation asiakkaiden tavoittamisessa sekä opiskelijakunnan jäsenyyden merkitys. Aineistoa kerättiin monimuoto- ja verkko-opiskelijoille tarkoitettujen kehittämistyöpajojen, monimuototutoreiden haastatteluiden sekä opiskelijakunnille kohdistettujen kyselyiden kautta. Näiden menetelmien aineistoa analysoitiin teemoittelun kautta.
Opinnäytetyön tulokset kertoivat selkeästi HUMAKOn jäsenpalveluiden olevan vaikeasti saavutettavia ja hyödynnettäviä monimuoto- ja verkko-opiskelijoille. Tuloksien kautta rakentui opinnäytetyön tuotoksena kehittämisideoita koostava podcast. Podcastissa esitellään opinnäytetyön kautta tulleita kehittämisideoita. Pääideoina HUMAKOn kehittämiseen opinnäytetyöstä nousivat markkinoinnin kehittämisen tarpeellisuus, HUMAKOn tapahtumien sekä etujen monipuolistaminen ja aktiivirekrytoinnissa monimuoto- ja verkko-opiskelijoihin mainostuksen kohdentaminen. Opiskelijat toivoivat jatkossa HUMAKOlta lisää mainostusta jäsenten eduista sekä HUMAKOn toimijoiden henkilöesittelyitä. Student Union HUMAKO is student union for students from Humak University of Applied Sciences. Student Union HUMAKO operates through employees, representative council, board, student representatives, local divisions, tutors, and members. HUMAKO works towards students’ rights and benefits. Student needs to buy membership to become member of Student Union HUMAKO. Members of HUMAKO have possibility to utilize services of HUMAKO, student benefits and become part of HUMAKO. Student union members have decreased since 2017 as student benefits of Matkahuolto, VR and Kela have become available to any student without need to purchase membership of any student union. Multiform and online students have also increased past years in Humak University of Applied Sciences.
Those changes in Student union memberships and in Humak University of Applied Sciences has risen need to develop Student Union HUMAKO’s membership. In this thesis multiform and online students are heard through developmental workshops, multiform tutors’ interviews, and questionnaire for other student unions. Database of the thesis supports topic and development through marketing, membership, and co-development. Materials collected through this thesis are turned into podcast through analysis. Development proposals are introduced in podcast and podcast is available also in text format.
Outcome of the materials is that multiform and online students don’t feel as included in HUMAKO as they think they should feel. Multiform and online students think HUMAKO membership is hard to utilize and gives members too less benefits to pay for it. Students are expecting to learn more information about HUMAKO and what it offers in future. Multiform and online student hope that in future there will be also more diverse events and benefits. In marketing students hope more real-life stories from members and people in HUMAKO.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuunnella monimuoto- ja verkko-opiskelijoiden ajatuksia HUMAKOn jäsenpalveluihin liittyen ja tämän aineiston pohjalta luoda kehittämisehdotuksia kokoava tuotos opiskelijakunta HUMAKOlle. Työn tietoperusta koostuu yhteiskehittämisestä, markkinoinnista ja tuotteistamisesta sekä jäsenyydestä. Tässä tietoperustassa käydään läpi yhteiskehittämisen merkitys kehittämisessä, markkinointi organisaation asiakkaiden tavoittamisessa sekä opiskelijakunnan jäsenyyden merkitys. Aineistoa kerättiin monimuoto- ja verkko-opiskelijoille tarkoitettujen kehittämistyöpajojen, monimuototutoreiden haastatteluiden sekä opiskelijakunnille kohdistettujen kyselyiden kautta. Näiden menetelmien aineistoa analysoitiin teemoittelun kautta.
Opinnäytetyön tulokset kertoivat selkeästi HUMAKOn jäsenpalveluiden olevan vaikeasti saavutettavia ja hyödynnettäviä monimuoto- ja verkko-opiskelijoille. Tuloksien kautta rakentui opinnäytetyön tuotoksena kehittämisideoita koostava podcast. Podcastissa esitellään opinnäytetyön kautta tulleita kehittämisideoita. Pääideoina HUMAKOn kehittämiseen opinnäytetyöstä nousivat markkinoinnin kehittämisen tarpeellisuus, HUMAKOn tapahtumien sekä etujen monipuolistaminen ja aktiivirekrytoinnissa monimuoto- ja verkko-opiskelijoihin mainostuksen kohdentaminen. Opiskelijat toivoivat jatkossa HUMAKOlta lisää mainostusta jäsenten eduista sekä HUMAKOn toimijoiden henkilöesittelyitä.
Those changes in Student union memberships and in Humak University of Applied Sciences has risen need to develop Student Union HUMAKO’s membership. In this thesis multiform and online students are heard through developmental workshops, multiform tutors’ interviews, and questionnaire for other student unions. Database of the thesis supports topic and development through marketing, membership, and co-development. Materials collected through this thesis are turned into podcast through analysis. Development proposals are introduced in podcast and podcast is available also in text format.
Outcome of the materials is that multiform and online students don’t feel as included in HUMAKO as they think they should feel. Multiform and online students think HUMAKO membership is hard to utilize and gives members too less benefits to pay for it. Students are expecting to learn more information about HUMAKO and what it offers in future. Multiform and online student hope that in future there will be also more diverse events and benefits. In marketing students hope more real-life stories from members and people in HUMAKO.