Tulevaisuuden osaamisten tunnistaminen ja kehittäminen: case ABB Motion Services
Rundgren, Salla (2022)
Rundgren, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102421557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102421557
Tiivistelmä
Tässä työyhteisön kehittämisen alaan kuuluvassa opinnäytetyössä selvitettiin, miten tulevaisuuden osaamisia voidaan tunnistaa ja kehittää. Työn tavoitteena oli tutkia erilaisia tapoja hahmottaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita yksittäisen organisaation tasolla.
Opinnäytetyön tietopohjaosuudessa työelämän muutosta kuvattiin erityisesti digitalisaation kautta. Digitalisaatio muuttaa työntekemisen perusteita mullistavalla tavalla. Teoriapohjaa haettiin lisäksi tulevaisuuden osaamisten eri kartoittamismahdollisuuksista sekä osaamisen kehittämisen eri näkökulmista. Osaamisen käsitettä avattiin usealta eri kannalta.
Tutkimus- ja kehittämismenetelminä opinnäytetyössä käytettiin benchmarkingia ja osallistavaa työpajaa. Nykytilan kartoituksessa menetelmänä oli johdon ja HR:n haastattelu. Kyseessä oli laadullinen tutkimus. Benchmarking- vierailut tehtiin kolmeen erilaiseen organisaatioon, joista jokaisesta löytyi hyviä ideoita toimeksiantajan toiminnan kehittämiseen. Tulevaisuustyöpajaan osallistui toimeksiantajan koko johtoryhmä.
Toimeksiantajan osaamisen kehittäminen on tänä päivänä vakaata, pitkäjänteistä ja perinteistä. Heillä on meneillään strateginen osaamisen kehittämisen hanke, jonka tarkoituksena on vastata tulevaisuuden osaamistarpeiden täyttämiseen. Opinnäytetyö on osa tätä hanketta.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että ennakointia kannattaa ja voi tehdä myös yksittäisen organisaation tasolla. Geneerisiä osaamisia on helpompi ennakoida kuin alaspesifejä osaamisia. Tulevaisuustyöpaja osoittautui hyväksi tavaksi nostaa tulevaisuustietoisuutta ja johdon sitoutumista osaamisen kehittämiseen.
Opinnäytetyön lopputulemana syntyi runsaasti kehittämisehdotuksia, jotka jakautuvat tulevaisuuden osaamisten tunnistamistoimiin ja osaamisen kehittämisen toimiin. Vaikka ehdotukset onkin räätälöity toimeksiantajan nykyisiin prosesseihin verraten, toimivat ne ideapankkina mille tahansa organisaatiolle, joka pohtii osaamiseen liittyviä kehittämistoimia. Tämä opinnäytetyö tarjoaa lukijalle teoreettisia ja käytännöllisiä työkaluja tulevaisuuden osaamisten tunnistamiseen ja kehittämiseen. The objective of this workplace development degree thesis was to find out how to identify and develop future competencies. The target was to research various ways to understand and foresee future competence and skill requirements on an organisational level.
The theoretical framework of this thesis was found in worklife changes, especially through the concept of digitalisation. Digitalisation changes the foundations of the working life in a groundbreaking way. Also concepts of identifying future competencies and competence management were contributing to the theoretical framework. The concept of competence was thoroughly elaborated.
This thesis is a qualitative research. Benchmarking and collaborative workshop were used as research and development methods. Interview of the management and HR was used to understand the present state of the commissioner. Benchmarking visits were done to three different organisations and all of them provided good ideas to develop commissioners operations. The entire management team participated in the future workshop.
Competence development at ABB Motion Services today is stable, long-term and traditional. They have a strategic competence development project, which aims at answering the future competence requirements. This thesis is one component of the project.
The results of combined theories and development methods show that also individual organisations benefit from foreseeing the future and that it can be done. Generic competences are easier to foresee than spesific ones. Future workshop turned out to be an effective method to raise future awereness and management commitment for competence management.
Several development proposals were created as an outcome of the thesis. The proposals are divided into future competence identification actions and competence development actions. Even though the proposals are tailormade for the commisioner’s present state they work as an idea bank for any organisation that is considering competence development. This thesis provides theoretical and practical tools for identifying and developing future competences to its reader.
Opinnäytetyön tietopohjaosuudessa työelämän muutosta kuvattiin erityisesti digitalisaation kautta. Digitalisaatio muuttaa työntekemisen perusteita mullistavalla tavalla. Teoriapohjaa haettiin lisäksi tulevaisuuden osaamisten eri kartoittamismahdollisuuksista sekä osaamisen kehittämisen eri näkökulmista. Osaamisen käsitettä avattiin usealta eri kannalta.
Tutkimus- ja kehittämismenetelminä opinnäytetyössä käytettiin benchmarkingia ja osallistavaa työpajaa. Nykytilan kartoituksessa menetelmänä oli johdon ja HR:n haastattelu. Kyseessä oli laadullinen tutkimus. Benchmarking- vierailut tehtiin kolmeen erilaiseen organisaatioon, joista jokaisesta löytyi hyviä ideoita toimeksiantajan toiminnan kehittämiseen. Tulevaisuustyöpajaan osallistui toimeksiantajan koko johtoryhmä.
Toimeksiantajan osaamisen kehittäminen on tänä päivänä vakaata, pitkäjänteistä ja perinteistä. Heillä on meneillään strateginen osaamisen kehittämisen hanke, jonka tarkoituksena on vastata tulevaisuuden osaamistarpeiden täyttämiseen. Opinnäytetyö on osa tätä hanketta.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että ennakointia kannattaa ja voi tehdä myös yksittäisen organisaation tasolla. Geneerisiä osaamisia on helpompi ennakoida kuin alaspesifejä osaamisia. Tulevaisuustyöpaja osoittautui hyväksi tavaksi nostaa tulevaisuustietoisuutta ja johdon sitoutumista osaamisen kehittämiseen.
Opinnäytetyön lopputulemana syntyi runsaasti kehittämisehdotuksia, jotka jakautuvat tulevaisuuden osaamisten tunnistamistoimiin ja osaamisen kehittämisen toimiin. Vaikka ehdotukset onkin räätälöity toimeksiantajan nykyisiin prosesseihin verraten, toimivat ne ideapankkina mille tahansa organisaatiolle, joka pohtii osaamiseen liittyviä kehittämistoimia. Tämä opinnäytetyö tarjoaa lukijalle teoreettisia ja käytännöllisiä työkaluja tulevaisuuden osaamisten tunnistamiseen ja kehittämiseen.
The theoretical framework of this thesis was found in worklife changes, especially through the concept of digitalisation. Digitalisation changes the foundations of the working life in a groundbreaking way. Also concepts of identifying future competencies and competence management were contributing to the theoretical framework. The concept of competence was thoroughly elaborated.
This thesis is a qualitative research. Benchmarking and collaborative workshop were used as research and development methods. Interview of the management and HR was used to understand the present state of the commissioner. Benchmarking visits were done to three different organisations and all of them provided good ideas to develop commissioners operations. The entire management team participated in the future workshop.
Competence development at ABB Motion Services today is stable, long-term and traditional. They have a strategic competence development project, which aims at answering the future competence requirements. This thesis is one component of the project.
The results of combined theories and development methods show that also individual organisations benefit from foreseeing the future and that it can be done. Generic competences are easier to foresee than spesific ones. Future workshop turned out to be an effective method to raise future awereness and management commitment for competence management.
Several development proposals were created as an outcome of the thesis. The proposals are divided into future competence identification actions and competence development actions. Even though the proposals are tailormade for the commisioner’s present state they work as an idea bank for any organisation that is considering competence development. This thesis provides theoretical and practical tools for identifying and developing future competences to its reader.