Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toiminnallisin menetelmin itsetuntoa vahvemmaksi : itsetunnon merkitys erityisammattioppilaitoksen lähihoitajaopiskelijoille

Koivula, Hanna (2022)

 
Avaa tiedosto
Koivula_Hanna.pdf (1.731Mt)
Lataukset: 


Koivula, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922312
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty osana Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia- Saako oppia (ESR) -hanketta. Hankkeen tavoitteena on edistää koulutuksellista tasa-arvoa sekä digitaalisten ohjaus-ja oppimisympäristöjen saavutettavuutta.

Tämän opinnäytetyön tarkoitus on toiminnallisin menetelmin vahvistaa toisen asteen erityisoppilaitos Ammattiopisto Liven lähihoitajaopiskelijoiden itsetuntoa. Opinnäytetyöni tietoperustassa perehdyn itsetuntoon, motivaatioon, itsetunnon ja motivaation merkitykseen opinnoissa sekä ohjaustyöhön ja sen merkitykseen.

Alkukyselyn avulla selvitin mun muassa lähihoitajaopiskelijoiden opiskelumotivaatiota sekä heidän kokemuksia omasta itsetunnostaan sekä sen merkityksestä opintoihin. Opinnäytetyössäni toteutin kolme itsetuntoa vahvistavaa toiminnallista työpajaa Ammattiopisto Liven lähihoitajaopiskelijoille.

Ensimmäisen toiminnallisen työpajan teemana oli tutustuminen ja luottamuksen rakentaminen. Työpajan tavoitteena oli motivoida opiskelijat työskentelyyn, tutustuttaa opiskelijat toisiinsa ja luoda turvallinen ilmapiiri yhdessä toimimiseen. Toisen työpajan teema oli millainen minä olen ja vahvuuteni. Työpajan tavoitteena oli vahvistaa opiskelijoiden itsetuntoa ja oppimismotivaatiota. Kolmannessa ja viimeisessä työpajassa teema olivat unelmat ja tulevaisuus. Tavoitteena oli, että opiskelijat konkreettisesti miettivät omia tulevaisuuden haaveitaan ja unelmiaan.

Tässä opinnäytetyössä loin kolmen itsetuntoa ja oppimismotivaatiota vahvistavan työpajamallin harjoitteineen. Työpajan harjoitteita voi hyödyntää opiskelijoiden kanssa henkilökohtaisessa työskentelyssä, ryhmien ohjaamisessa sekä digitaalisessa ympäristössä.
 
My thesis was carried out as part of the Accessibility in Educational Patways and the Right to Learn – Is Learning Achievable for me? – project of the HUMAK University of Applied Sciences. The ESF-project aims to promote educational equality and improve the accessibility of digital learning and guidance environment.

The objective of my thesis was to use functional methods to strengthen the self-esteem of practical nursing students at the vocational special education insitute Live. For the knowledge base of my thesis, I familiarized myself with self-esteem and motivation, and their significance in learning. I also studied guidance counselling and its importance.

In my initial survey, I examined practical nursing student’s study motivation and their experiences of self-esteem and how self-esteem has affected their studies. I facilitated three functional workshops for the practical nursing students at Live. The theme of the first workshop was “Getting acquainted and building trust.” The goal was to motivate students, get them to know each other, and create a safe environment for teamwork. The theme of my second workshop was “Who am I and what are my strengths.” The goal was to strengthen students self-esteem and their study motivation. The third and last workshop theme was “Dreams and the future”. The goal was for students to think about their specific dreams ans plans for the future.

During the study, I designed a working model of three workshops with practical exercises to strengthen self-esteem and study motivation. All activites can be used when working with students individually, in groups or a digital environment.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste