Nuoret aikuiset maaseutua kehittämässä: Leader-toimintaan osallistumisen monet mahdollisuudet
Isoherranen, Anni-Mari (2022)
Isoherranen, Anni-Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123364
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten maaseudulla asuvia nuoria aikuisia tavoitetaan parhaiten ja saadaan heidät kiinnostumaan alueen kehittämisestä. Tavoitteena oli myös löytää nuoria aikuisia kiinnostavia tapoja osallistua Leader-toimintaan ja oman kotiseudun kehittämiseen.
Opinnäytetyön tilaaja oli maaseudun kehittämisyhdistys Keskipiste-Leader ry, joka toimii kahdeksan kunnan alueella Nivala-Haapajärven ja Haapaveden-Siikalatvan seutukunnissa Pohjois-Pohjanmaalla. Toiminnan taustalla on Euroopan Unionin maaseuturahasto, jonka varoja Leader-ryhmät ohjaavat paikallisesti yhteisöille ja yrityksille maaseudun elinvoimaisuuden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat 18-29 -vuotiaat Keskipiste-Leaderin alueella asuvat tai siellä aiemmin asuneet nuoret aikuiset. Opinnäytetyössä toteutettiin sähköinen alkukartoituskysely, jonka pohjalta järjestettiin kaksi ideatyöpajaa verkkoympäristössä yhdessä kohderyhmän kanssa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella sosiaalinen media koettiin parhaimmaksi tavaksi tavoittaa nuoret aikuiset. Tärkeää on ottaa monipuolisesti erilaisia sosiaalisen median kanavia käyttöön sekä valita viesti kohderyhmän mukaan. Sosiaalisen median yhteistyö ja vaikuttajamarkkinointi ovat myös keinoja, joilla pystytään luomaan nuoria aikuisia kiinnostavaa sisältöä. Nuorilla aikuisilla voi olla myös tärkeä rooli positiivisten maaseutukuvien luomisessa sosiaalisen median alustoilla.
Nuorten aikuisten tavoittaminen ja kiinnostuksen herättäminen on olennaista, minkä jälkeen heitä voi lähteä kannustamaan alueen kehittämiseen omaehtoisesti. Kaupunkiaktivismista tutut keinot tai esimerkiksi ilmastoteemaan liittyvä osallistava hanke voivat olla esimerkkejä osallistumisen tavoista. Myös muualla asuvat nuoret aikuiset on tärkeä huomioida Leader-toiminnassa, sillä hekin ovat kiinnostuneita omasta kotiseudustaan ja sen kehittämisestä. Tärkeintä on jatkaa yhteydenpitoa heidän muuttaessa muualle, kuunnella heidän toiveitaan ja ottaa heidät mukaan alueen kehittämistoimiin digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen.
Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä osana Keskipiste-Leaderin toimintaa uuden EU-ohjelmakauden 2023-2027 alkaessa. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut Leader-ryhmät niin Suomessa kuin Euroopassa. The objective of this study was to explore the best methods to reach young adults who live in the countryside and make them interested in the development of the area. Another objective was to search for methods to engage young adults in the Leader approach and development of their own home area.
This study was commissioned by the Local Action Group Keskipiste-Leader, which works in the areas of eight municipalities in Nivala-Haapajärvi and Haapavesi-Siikalatva subregions in Northern Ostrobothnia in Northern Finland. In the background of the activities, there is the European Agricultural Fund for Rural Development, and Local Action Groups distribute the funds at the local level for communities and businesses in order to increase the vitality of rural areas.
The focus group of this study was 18–29-year-old young adults who live or have lived in the area of Keskipiste-Leader. The data were collected through an electronical query and two online workshops together with the focus group.
The results suggest that the best way to reach young adults is social media. It is important to use multiple channels of social media and create the message content by the target audience. Social media co-operation and influencer marketing are also good ways to create content that interests young adults. Young adults may also have a significant role in creating a positive image of rural areas in social media.
The findings indicate that, firstly, it is important to reach young adults and make them interested and, secondly, encourage them to develop the area on the basis of their own needs. Examples of ways of participation can be methods familiar from urban civic activism as well as a participatory climate-themed project. Moreover, it is important to take into consideration young adults that live elsewhere in the Leader approach, because they, too, are interested in their home area and developing it. Most important is to keep in touch with them, listen to their wishes and engage them in developing the area by using digital solutions.
Keskipiste-Leader can use the results of this theses in its future work in the new EU programme period 2023–2027. The results are also useful for other LAGs in Finland and in Europe.
Opinnäytetyön tilaaja oli maaseudun kehittämisyhdistys Keskipiste-Leader ry, joka toimii kahdeksan kunnan alueella Nivala-Haapajärven ja Haapaveden-Siikalatvan seutukunnissa Pohjois-Pohjanmaalla. Toiminnan taustalla on Euroopan Unionin maaseuturahasto, jonka varoja Leader-ryhmät ohjaavat paikallisesti yhteisöille ja yrityksille maaseudun elinvoimaisuuden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat 18-29 -vuotiaat Keskipiste-Leaderin alueella asuvat tai siellä aiemmin asuneet nuoret aikuiset. Opinnäytetyössä toteutettiin sähköinen alkukartoituskysely, jonka pohjalta järjestettiin kaksi ideatyöpajaa verkkoympäristössä yhdessä kohderyhmän kanssa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella sosiaalinen media koettiin parhaimmaksi tavaksi tavoittaa nuoret aikuiset. Tärkeää on ottaa monipuolisesti erilaisia sosiaalisen median kanavia käyttöön sekä valita viesti kohderyhmän mukaan. Sosiaalisen median yhteistyö ja vaikuttajamarkkinointi ovat myös keinoja, joilla pystytään luomaan nuoria aikuisia kiinnostavaa sisältöä. Nuorilla aikuisilla voi olla myös tärkeä rooli positiivisten maaseutukuvien luomisessa sosiaalisen median alustoilla.
Nuorten aikuisten tavoittaminen ja kiinnostuksen herättäminen on olennaista, minkä jälkeen heitä voi lähteä kannustamaan alueen kehittämiseen omaehtoisesti. Kaupunkiaktivismista tutut keinot tai esimerkiksi ilmastoteemaan liittyvä osallistava hanke voivat olla esimerkkejä osallistumisen tavoista. Myös muualla asuvat nuoret aikuiset on tärkeä huomioida Leader-toiminnassa, sillä hekin ovat kiinnostuneita omasta kotiseudustaan ja sen kehittämisestä. Tärkeintä on jatkaa yhteydenpitoa heidän muuttaessa muualle, kuunnella heidän toiveitaan ja ottaa heidät mukaan alueen kehittämistoimiin digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen.
Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä osana Keskipiste-Leaderin toimintaa uuden EU-ohjelmakauden 2023-2027 alkaessa. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut Leader-ryhmät niin Suomessa kuin Euroopassa.
This study was commissioned by the Local Action Group Keskipiste-Leader, which works in the areas of eight municipalities in Nivala-Haapajärvi and Haapavesi-Siikalatva subregions in Northern Ostrobothnia in Northern Finland. In the background of the activities, there is the European Agricultural Fund for Rural Development, and Local Action Groups distribute the funds at the local level for communities and businesses in order to increase the vitality of rural areas.
The focus group of this study was 18–29-year-old young adults who live or have lived in the area of Keskipiste-Leader. The data were collected through an electronical query and two online workshops together with the focus group.
The results suggest that the best way to reach young adults is social media. It is important to use multiple channels of social media and create the message content by the target audience. Social media co-operation and influencer marketing are also good ways to create content that interests young adults. Young adults may also have a significant role in creating a positive image of rural areas in social media.
The findings indicate that, firstly, it is important to reach young adults and make them interested and, secondly, encourage them to develop the area on the basis of their own needs. Examples of ways of participation can be methods familiar from urban civic activism as well as a participatory climate-themed project. Moreover, it is important to take into consideration young adults that live elsewhere in the Leader approach, because they, too, are interested in their home area and developing it. Most important is to keep in touch with them, listen to their wishes and engage them in developing the area by using digital solutions.
Keskipiste-Leader can use the results of this theses in its future work in the new EU programme period 2023–2027. The results are also useful for other LAGs in Finland and in Europe.