ESSE -esittävän taiteen kesäjuhlan markkinointistrategia 2023-2025
Arokorpi, Kaarina (2022)
Arokorpi, Kaarina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja, Sirkus -ja musiikkiyhdistys Agit-Cirk, toimii ESSE -esittävän taiteen kesäjuhlan pääjärjestäjänä. ESSE tarjoaa esittävän taiteen huippuesityksiä luonnon helmassa ja harmonisessa museomiljöössä. ESSE on järjestetty kahtena peräkkäisenä kesänä Helsingin Seurasaaressa vuosina 2021 ja 2022. Tapahtumasta on tarkoitus tehdä vuotuinen.
Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui ESSE -esittävän taiteen kesäjuhlan markkinointistrategian luominen vuosille 2023-2025. Aihe nousi selkeästä tarpeesta, joka on tunnistettu jo kahden edellisen vuoden tapahtumatuotannon aikana. ESSE tuotetaan pienen yhdistyksen voimin. Rajalliset resurssit näkyvät tapahtuman markkinoinnissa. Ensimmäisien vuosien aikana tapahtumalle ei ole luotu markkinointistrategiaa. Markkinointistrategian puute ilmenee markkinoinnin tehokkuuden laskuna, aikataulutuksen haasteina, sekä vajaana markkinointina. ESSE:n markkinointistrategia luo markkinoinnille punaisen langan. Markkinointi kehittyy strategian avulla tavoitteellisemmaksi, suunnitelmallisemmaksi ja tehokkaammaksi.
Kehittämistyön menetelmiksi valikoituivat kaksi yhteisöllistä työpajaa tapahtuman tuotantotiimin kesken. Työpajoissa sanallistettiin ESSEn strateginen pohja, markkinoinnin tavoitteet, toimenpiteet, ostajapersoonat ja arvolupaus. Työpajat nojautuivat vahvasti digitaalisen markkinointistrategian teoriaan. Työpajat olivat hedelmällisiä ja selkeyttivät ESSEn markkinoinnin tavoitteet, sekä tuottivat ja jatkokehittivät ESSElle uusia markkinoinnin toimenpiteitä. Ostajapersoonien, arvolupauksen ja ESSEn strategisen taustan pohdinta syvensi tapahtuman luonnetta ja loi tärkeää pohjaa tapahtuman markkinnoinnin näkökulmasta.
Työpajojen tueksi toteutin dokumenttianalyysin, joka kartoitti esittävän taiteen kentän tapahtumien markkinointia. Dokumenttianalyysin tavoitteena oli luoda kuva alan tapahtumien markkinoinnista ja löytää ESSEn paikka tapahtumien markkinointiviidakossa. Dokumenttianalyysi avasi esittävän taiteen tapahtumien suosituimpia markkinointikanavia, viestintätyylejä, kohderyhmiä ja arvolupauksia. Tiedot auttoivat suhteuttamaan ESSEn markkinointia muihin tapahtumiin ja erottautumaan niistä.
Opinnäytetyö tuotti ESSE-esittävän taiteen kesäjuhlille markkinointistrategian vuosille 2023-2025. Markkinointistrategia on tiivis ja visuaalinen, jotta sen käyttöön ottaminen ja hyödyntäminen arkipäiväisessä työskentelyssä olisi mielekästä. Markkinointistrategia selkeyttää ja tehostaa tapahtuman markkinointia. Strategian pohjalta voidaan luoda vuotuisia markkinointisuunnitelmia, jotka kehittävät markkinointia entistä suunnitelmallisemmaksi ja tukevat sen tavoitteita.
Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui ESSE -esittävän taiteen kesäjuhlan markkinointistrategian luominen vuosille 2023-2025. Aihe nousi selkeästä tarpeesta, joka on tunnistettu jo kahden edellisen vuoden tapahtumatuotannon aikana. ESSE tuotetaan pienen yhdistyksen voimin. Rajalliset resurssit näkyvät tapahtuman markkinoinnissa. Ensimmäisien vuosien aikana tapahtumalle ei ole luotu markkinointistrategiaa. Markkinointistrategian puute ilmenee markkinoinnin tehokkuuden laskuna, aikataulutuksen haasteina, sekä vajaana markkinointina. ESSE:n markkinointistrategia luo markkinoinnille punaisen langan. Markkinointi kehittyy strategian avulla tavoitteellisemmaksi, suunnitelmallisemmaksi ja tehokkaammaksi.
Kehittämistyön menetelmiksi valikoituivat kaksi yhteisöllistä työpajaa tapahtuman tuotantotiimin kesken. Työpajoissa sanallistettiin ESSEn strateginen pohja, markkinoinnin tavoitteet, toimenpiteet, ostajapersoonat ja arvolupaus. Työpajat nojautuivat vahvasti digitaalisen markkinointistrategian teoriaan. Työpajat olivat hedelmällisiä ja selkeyttivät ESSEn markkinoinnin tavoitteet, sekä tuottivat ja jatkokehittivät ESSElle uusia markkinoinnin toimenpiteitä. Ostajapersoonien, arvolupauksen ja ESSEn strategisen taustan pohdinta syvensi tapahtuman luonnetta ja loi tärkeää pohjaa tapahtuman markkinnoinnin näkökulmasta.
Työpajojen tueksi toteutin dokumenttianalyysin, joka kartoitti esittävän taiteen kentän tapahtumien markkinointia. Dokumenttianalyysin tavoitteena oli luoda kuva alan tapahtumien markkinoinnista ja löytää ESSEn paikka tapahtumien markkinointiviidakossa. Dokumenttianalyysi avasi esittävän taiteen tapahtumien suosituimpia markkinointikanavia, viestintätyylejä, kohderyhmiä ja arvolupauksia. Tiedot auttoivat suhteuttamaan ESSEn markkinointia muihin tapahtumiin ja erottautumaan niistä.
Opinnäytetyö tuotti ESSE-esittävän taiteen kesäjuhlille markkinointistrategian vuosille 2023-2025. Markkinointistrategia on tiivis ja visuaalinen, jotta sen käyttöön ottaminen ja hyödyntäminen arkipäiväisessä työskentelyssä olisi mielekästä. Markkinointistrategia selkeyttää ja tehostaa tapahtuman markkinointia. Strategian pohjalta voidaan luoda vuotuisia markkinointisuunnitelmia, jotka kehittävät markkinointia entistä suunnitelmallisemmaksi ja tukevat sen tavoitteita.