Strategiatyön jalkauttaminen: case: Fida International
Salonen, Marjut (2022)
Salonen, Marjut
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423918
Tiivistelmä
Opinäytetyön aiheena on, miten Suomen helluntaiseurakuntien omistama lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö Fida jalkauttaa lähetysstratgiaprosessin ja lähetysstrategiaoppaan Suomen helluntaiseurakunnille. Strateginen työ edistää, antaa suunnan sekä tuo suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta helluntaiseurakuntien lähetystyöhön. Opinnäytetyön tilaajana Fidan tahtotilana on kehittää ja tukea seurakuntien lähetystyötä.
Työn tarve nousee Suomen helluntaiseurakuntien toiveesta ja tarpeesta, että Fida tekisi materiaaleja ja olisi tukena seurakuntien lähetysstrategiatyössä. Fidan lähetystyön toimintastrategiassa on kirjattu tavoite siitä, että puolella Suomen helluntaiseurakunnista on oma lähetysstrategia vuoteen 2030 mennesä.
Tavoitteena benchmarking-menetelmän avulla oli löytää hyviä käytänteitä kahden
kulttuurialan katto-organisaation strategiatyöstä ja sen jalkauttamisesta alueellisiin järjestöihin. Fidan hallitukselle teetetty kysely puolestaan toi seurakuntakontekstista oleellista tietoa strategian jalkauttamiseen ja prosessiin liittyen.
Taitoliiton ja Suomen Nuorisoseurat ry:n haastatteluissa sekä Fidan hallitukselle tehdyssä kyselyssä nousi esiin strategian jalkauttamiseen ja sitouttamiseen liittyviä käytäntöjä, joita on mahdollista soveltaa myös Fidan ja seurakuntien välillä. Opinnäytetyön tuotoksena, aikaisemmin toteutetun kehittämistyön, benchmarkingin ja kyselyn tuloksien pohjalta syntyi viisisivuinen lähetysstrategian tekemiseen soveltuva käytännönläheinen opas sekä sopivia menetelmiä oppaan jalkauttamiseen seurakuntiin. Opasta voi soveltaa myös muiden järjestöjen strategioihin. The topic of the thesis is how Fida, a mission and development cooperation organisation owned by Finnish Pentecostal churches, is implementing a mission strategy process and a mission strategy guide for Finnish Pentecostal churches. Strategic work promotes, gives direction and brings planning and purposefulness to the mission work of Pentecostal churches. Fida, the commissioner of the thesis, wants to develop and support the mission work of the churches.
The need for the work arises from the wish and need of the Finnish Pentecostal churches that Fida would produce materials and support the mission strategy work of the churches. Fida's mission strategy includes the goal that half of Finland's Pentecostal churches will have their own mission strategy by 2030.
The aim of the benchmarking method was to find good practices in the strategy work of two umbrella organisations in the cultural sector and its implementation in regional organisations. A survey of the Fida board of directors provided relevant information from the congregational context on the strategy implementation and process.
The interviews with Taito ry and Suomen Nuorisoseurat ry and the survey to Fida's board of directors revealed practices related to strategy dissemination and engagement that can also be applied between Fida and the churches. As a result of the previously conducted development work, benchmarking and survey, a five-page practical guide was created for the creation of the mission strategy, and suitable methods were developed for distributing the guide to churches. The guide can also be applied to the strategies of other organisations.
Työn tarve nousee Suomen helluntaiseurakuntien toiveesta ja tarpeesta, että Fida tekisi materiaaleja ja olisi tukena seurakuntien lähetysstrategiatyössä. Fidan lähetystyön toimintastrategiassa on kirjattu tavoite siitä, että puolella Suomen helluntaiseurakunnista on oma lähetysstrategia vuoteen 2030 mennesä.
Tavoitteena benchmarking-menetelmän avulla oli löytää hyviä käytänteitä kahden
kulttuurialan katto-organisaation strategiatyöstä ja sen jalkauttamisesta alueellisiin järjestöihin. Fidan hallitukselle teetetty kysely puolestaan toi seurakuntakontekstista oleellista tietoa strategian jalkauttamiseen ja prosessiin liittyen.
Taitoliiton ja Suomen Nuorisoseurat ry:n haastatteluissa sekä Fidan hallitukselle tehdyssä kyselyssä nousi esiin strategian jalkauttamiseen ja sitouttamiseen liittyviä käytäntöjä, joita on mahdollista soveltaa myös Fidan ja seurakuntien välillä. Opinnäytetyön tuotoksena, aikaisemmin toteutetun kehittämistyön, benchmarkingin ja kyselyn tuloksien pohjalta syntyi viisisivuinen lähetysstrategian tekemiseen soveltuva käytännönläheinen opas sekä sopivia menetelmiä oppaan jalkauttamiseen seurakuntiin. Opasta voi soveltaa myös muiden järjestöjen strategioihin.
The need for the work arises from the wish and need of the Finnish Pentecostal churches that Fida would produce materials and support the mission strategy work of the churches. Fida's mission strategy includes the goal that half of Finland's Pentecostal churches will have their own mission strategy by 2030.
The aim of the benchmarking method was to find good practices in the strategy work of two umbrella organisations in the cultural sector and its implementation in regional organisations. A survey of the Fida board of directors provided relevant information from the congregational context on the strategy implementation and process.
The interviews with Taito ry and Suomen Nuorisoseurat ry and the survey to Fida's board of directors revealed practices related to strategy dissemination and engagement that can also be applied between Fida and the churches. As a result of the previously conducted development work, benchmarking and survey, a five-page practical guide was created for the creation of the mission strategy, and suitable methods were developed for distributing the guide to churches. The guide can also be applied to the strategies of other organisations.