Kolme taktista neuvottelumallia poliisin kohtaamiin uhkatilanteisiin : BCSM, STEPS ja D.I.A.M.O.N.D. -mallit tarkastelussa
Holttinen, Simo (2022)
Holttinen, Simo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524088
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tarkastella kolmea eri taktisen neuvottelun mallia, joita poliisi voi hyödyntää kohdatessaan uhkatilanteita. Opinnäytetyössä lähempään tarkasteluun valitut neuvottelumallit ovat nimeltään Behavioral Change Stairway Model (BCSM), Structured Tactical Engagement Process (STEPS) ja D.I.A.M.O.N.D. Esittelemällä, analysoimalla ja vertailemalla kyseisiä neuvottelumalleja opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, millaisia käsitteitä taktiseen neuvotteluun liittyy, minkälaisia tutkittuja malleja taktiseen neuvotteluun on saatavilla, ja mitä havaintoja ja johtopäätöksiä voidaan tehdä vertailemalla malleja. Opinnäytetyössä tehdään johtopäätöksiä perustuen näiden kolmen neuvottelumallin erityispiirteisiin, ja pohditaan mallien käytännöllisyyttä kriittisesti. Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen perusteella hyödyntämällä yksinomaan julkisia lähteitä. Kirjallisuuskatsauksessa kartoitettiin opinnäytetöitä, tutkielmia, akateemisia julkaisuja ja tietokirjoja valikoidusti vuosilta 1971-2022.
Tutkimuksessa selvisi, että kolmella neuvottelumallilla on useita yhdistäviä tekijöitä, ja niiden pääpiirteissä on myös päällekkäisyyksiä. Lähtökohtaisesti kaikki käsitellyt mallit keskittyvät neuvottelijan ja kohdehenkilön positiiviseen vuorovaikutukseen ilman manipulointia, ja ne ohjaavat neuvottelijan toimintaa viranomaistyön tositilanteissa. Monet samat termit kuten vuorovaikutussuhteen luominen, empatia, ja aktiivinen kuuntelu toistuvat käytännössä kaikissa malleissa jollakin tapaa näiden kolmen päämallin ulkopuolellakin, mutta erityisesti näissä kolmessa mallissa. Kaikki kolme mallia ohjaavat lukijaa luomalla strukturoidun järjestelmän, jonka vaiheita tulisi pyrkiä noudattamaan ohjeistetussa järjestyksessä. Suurimmat eroavaisuudet malleissa löytyivät niiden monimutkaisuudessa. D.I.A.M.O.N.D.-malli on selkeästi kahta muuta käsiteltyä mallia vaikeampi omaksua nopealla aikataululla, ja sen käytettävyyttä ilman pitempiaikaista paneutumista voidaan pitää kyseenalaisena.
Tutkimuksessa selvisi, että kolmella neuvottelumallilla on useita yhdistäviä tekijöitä, ja niiden pääpiirteissä on myös päällekkäisyyksiä. Lähtökohtaisesti kaikki käsitellyt mallit keskittyvät neuvottelijan ja kohdehenkilön positiiviseen vuorovaikutukseen ilman manipulointia, ja ne ohjaavat neuvottelijan toimintaa viranomaistyön tositilanteissa. Monet samat termit kuten vuorovaikutussuhteen luominen, empatia, ja aktiivinen kuuntelu toistuvat käytännössä kaikissa malleissa jollakin tapaa näiden kolmen päämallin ulkopuolellakin, mutta erityisesti näissä kolmessa mallissa. Kaikki kolme mallia ohjaavat lukijaa luomalla strukturoidun järjestelmän, jonka vaiheita tulisi pyrkiä noudattamaan ohjeistetussa järjestyksessä. Suurimmat eroavaisuudet malleissa löytyivät niiden monimutkaisuudessa. D.I.A.M.O.N.D.-malli on selkeästi kahta muuta käsiteltyä mallia vaikeampi omaksua nopealla aikataululla, ja sen käytettävyyttä ilman pitempiaikaista paneutumista voidaan pitää kyseenalaisena.