Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median haasteet asiakaspalvelun näkökulmasta: Case Yle Areena

Mikkola, Oona (2022)

Avaa tiedosto
Mikkola_Oona.pdf (3.484Mt)
Lataukset: 


Mikkola, Oona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824682
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median asiakaspalvelun haasteita ja haastavien asiakastilanteiden tunnistamista sekä kohtaamista. Työn tilaajana toimi Yle Areenan sometiimin tuottaja.

Työllä oli kolme tavoitetta: tarkastella sosiaalisen median asiakaspalvelua, luoda visuaalinen ohjeistus sosiaalisen median päivystäjille ja selvittää kuinka ennakoida, varautua ja kohdata haastavat tilanteet sosiaalisessa mediassa. Visuaalinen ohjeistus on opinnäytetyön lopputuotos ja sen nimi on Näin ennakoit ja kohtaat haastavat tilanteet somessa.

Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Työn aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja sekä toissijaisena menetelmänä havainnointia. Teemahaastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Haastatteluissa oli mukana kolme Yleisradion asiantuntijaa sekä kaksi ulkopuolista asiantuntijaa; Yleisradion viestintäpäällikkö, Yleisradion vuorovaikutuspäällikkö, Yleisradion yhteisömanageri, LM Somecon Social Media & Communications Consultant sekä tietokirjailija. Haastatteluissa kartoitettiin muun muassa asiakaspalvelun merkitystä yrityksen sosiaalisessa mediassa ja sitä, kuinka tunnistaa haastavat tilanteet ja kuinka toimia niissä.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty sosiaalisen median, asiakaspalvelun, brändin ja viestinnän perusteita. Teoriaosuus sisältää neljä valittua esimerkkiä haastavista sosiaalisen median tilanteista, joissa kaivataan apua tunnistamiseen ja kohtaamiseen: vihaiset asiakkaat, maalittaminen & trollaus, hybridivaikuttaminen ja mainehaitta.

Tämän työn loppupäätelmänä voidaan todeta, että esimerkiksi maalittamisen ja mainehaitan vaaranpaikkojen tunnistaminen on haastavaa. Tähän vaikuttavat muun muassa sosiaalisen median keskustelujen kiihtyvyys ja trendien vaihtumisen nopea tahti. Tunnistamista vaikeuttaa myös niin sanottu kuplautuminen, mikä tarkoittaa sitä, että ihmiset näkevät ainoastaan itse valitsemiaan aiheita ja oman ystäväpiirinsä julkaisuja. Kuplautuminen edesauttaa valeuutisten leviämistä. Sosiaalisen median asiakaspalvelun päivystäjät tarvitsevat lisää keinoja haastavien tilanteiden tunnistamiseen ja kohtaamiseen, jonka vuoksi tämän opinnäytetyön lopputuotoksena on visuaalinen ohjeistus sosiaalisen median päivystäjille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste