Imagotutkimus Helmareille : Imagotutkimus Suomen naisten jalkapallon A-maajoukkueelle
Pekkarinen, Emmi (2022)
Pekkarinen, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824696
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on imagotutkimus Suomen naisten jalkapallon A-maajoukkueelle, Helmareille. Työn tarkoituksena on kartoittaa millainen mielikuva yleisöllä on Helmareista ja mitkä asiat vaikuttavat näiden mielikuvien muodostumiseen, sekä siihen miten yleisö kokee Helmarit joukkueena.
Tavoitteena on kerätä informaatiota ja tietoa siitä, mikä on Helmareiden tämänhetkinen imago, ja mihin suuntaan se on kehittymässä. Lisäksi pohdin, millaisin toimenpitein Palloliitto voi vaikuttaa Helmareiden imagon kehittymiseen ja miten Palloliiton arvot sekä näkemykset välittyvät yleisölle viestinnän sekä käytännön toiminnan kautta. Palloliitto on kuluneen vuoden aikana toteuttanut projektin Helmareiden imagon kirkastamiseksi, ja opinnäytetyön yhtenä näkökulmana on myös tutkia, miten tämä näkyy Helmareiden seuraajille.
Työtä varten keräsin tutkimusaineistoa kyselyn avulla, joka toteutettiin internetin välityksellä ja jota jaettiin Helmareiden sosiaalisen median kanavissa, Facebookissa, Instagramissa sekä Twitterissä. Kysely koostui 18 eri kysymyksestä, jotka koskivat vastaajien taustoja, Helmareiden viestintää ja sosiaalista mediaa, sekä vastaajien mielikuvia Helmareista. Kysymysten joukossa oli sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 508 henkilöä.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että Helmareiden imago on pääsääntöisesti hyvä. Kehitystä on tapahtunut viimeisen vuoden aikana, ja se on ollut oikeansuuntaista. Palloliiton viestintä Helmareiden sosiaalisessa mediassa on ollut onnistunutta, ja tavoittanut kohdeyleisön.
Tavoitteena on kerätä informaatiota ja tietoa siitä, mikä on Helmareiden tämänhetkinen imago, ja mihin suuntaan se on kehittymässä. Lisäksi pohdin, millaisin toimenpitein Palloliitto voi vaikuttaa Helmareiden imagon kehittymiseen ja miten Palloliiton arvot sekä näkemykset välittyvät yleisölle viestinnän sekä käytännön toiminnan kautta. Palloliitto on kuluneen vuoden aikana toteuttanut projektin Helmareiden imagon kirkastamiseksi, ja opinnäytetyön yhtenä näkökulmana on myös tutkia, miten tämä näkyy Helmareiden seuraajille.
Työtä varten keräsin tutkimusaineistoa kyselyn avulla, joka toteutettiin internetin välityksellä ja jota jaettiin Helmareiden sosiaalisen median kanavissa, Facebookissa, Instagramissa sekä Twitterissä. Kysely koostui 18 eri kysymyksestä, jotka koskivat vastaajien taustoja, Helmareiden viestintää ja sosiaalista mediaa, sekä vastaajien mielikuvia Helmareista. Kysymysten joukossa oli sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 508 henkilöä.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että Helmareiden imago on pääsääntöisesti hyvä. Kehitystä on tapahtunut viimeisen vuoden aikana, ja se on ollut oikeansuuntaista. Palloliiton viestintä Helmareiden sosiaalisessa mediassa on ollut onnistunutta, ja tavoittanut kohdeyleisön.