Millainen kävijä, sellainen festivaali? : Kävijätutkimus ja -profiili Urkuyö ja Aaria -festivaalille
Vähänikkilä, Muru (2014)
Vähänikkilä, Muru
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411673
Tiivistelmä
Työn tilaajana toimi Espoolainen Urkuyö ja Aaria ry, mikä järjestää jokakesäistä Urkuyö ja Aaria – mu-siikkifestivaalia Espoon Tuomiokirkossa. Festivaalille on viimeksi tehty kävijätutkimus vuonna 2007, joten tämä tutkimus tuo festivaalille tarpeellisen päivityksen erityisesti muuttuvassa sosiaalisen median maailmassa.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää festivaalin asiakastyytyväisyyttä sekä tutkia markkinointiviestin-nän tavoittavuutta. Lisäksi tulosten perusteella loin festivaalille kävijäprofiilin, jonka avulla on mahdollis-ta kohdentaa markkinointiresursseja entistä yksityiskohtaisemmin.
Kysely toteutettiin kesän 2013 festivaalin aikana sekä jaettavilla lomakkeilla että sähköisenä versiona.
Työni suurin osuus onkin kyselyn vastausten analysointi ja niiden perusteella tehty pohdinta.
Tulokset loivat kuvan tyytyväisestä kävijäkunnasta, mutta herättivät myös runsaasti ajatuksia tulevai-suuden haasteista ja mahdollisuuksista.
Kävijätutkimuksen lisäksi opinnäytetyöni toimii myös infopakettina myös muille kulttuurialan toimijoille, jotka kuten Urkuyö ja Aaria, haluavat uudistaa markkinointiviestintäänsä sekä tutkia kävijäprofiiliaan.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää festivaalin asiakastyytyväisyyttä sekä tutkia markkinointiviestin-nän tavoittavuutta. Lisäksi tulosten perusteella loin festivaalille kävijäprofiilin, jonka avulla on mahdollis-ta kohdentaa markkinointiresursseja entistä yksityiskohtaisemmin.
Kysely toteutettiin kesän 2013 festivaalin aikana sekä jaettavilla lomakkeilla että sähköisenä versiona.
Työni suurin osuus onkin kyselyn vastausten analysointi ja niiden perusteella tehty pohdinta.
Tulokset loivat kuvan tyytyväisestä kävijäkunnasta, mutta herättivät myös runsaasti ajatuksia tulevai-suuden haasteista ja mahdollisuuksista.
Kävijätutkimuksen lisäksi opinnäytetyöni toimii myös infopakettina myös muille kulttuurialan toimijoille, jotka kuten Urkuyö ja Aaria, haluavat uudistaa markkinointiviestintäänsä sekä tutkia kävijäprofiiliaan.