Kun tiimi pelaa voittaakseen – ei välttääkseen häviön: aikuisten teatteriharrastajien psykologisen turvallisuuden kehittäminen laulutaitoa kehitettäessä ammattimaistumaan pyrkivien harrastaja-teatterien musiikkiteatterituotannoissa
Hoikkala, Sirkku (2022)
Hoikkala, Sirkku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924913
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Suomen harrastajateatteriliitto ry. Työ tutki aikuisten teatteriharrastajien psykologisen turvallisuuden kehittämistä laulutaitoa kehitettäessä ammattimaistumaan pyrkivien harrastajateatterien musiikkiteatterituotannoissa. Tutkimuskysymys oli: miten em. ympäristössä voi kehittää psykologisen turvallisuuden kokemusta? Työ seurasi Amy C. Edmondsonin määritelmää, jota myös Työterveyslaitos käyttää: psykologinen turvallisuus on yhteisössä jaettu käsitys siitä, että virheiden tekeminen on turvallista ja jokainen voi olla oma itsensä. Omien ajatusten ääneen sanomonen on turvallista. Teema on kulttuurialalla tärkeä ja ajankohtainen ja kulttuurituottajalle on hyötyä tuntea psykologisen turvallisuuden merkitys ja dynamiikka.
Tutkimuksen metodologia oli kvalitatiivinen, fenomenologinen, fokusryhmäkeskustelu. Tutkimus sisälsi myös kahden olemassa olevan psykologista turvallisuutta kehittämään luodun turvaohjeen sisällönanalyysin, mikä muodosti oman kokonaisuutensa. Ryhmäkeskusteluilla saadun aineiston analyysi oli pragmaattinen, tekstilähtöinen analyysi. Aineiston rinnalla käytettiin Edmondsonin teoriaa, joten päättely oli abduktiivista. Keskusteluihin ja haastatteluun osallistuneille ei annettu pohjamateriaaliksi Edmondsonin psykologisen turvallisuuden määritelmää, vaan keskustelu käytiin laulutaidon kehittämisen ja teatterin näkökulmasta. Vasta analyysivaiheessa käytettiin Edmondsonin teoriaa. Lopputulos oli, että empiria ja teoria tukivat toisiaan täydellisesti. Virheiden tekemisen pelko nousi vahvasti esiin keskusteluissa ja juuri se on myös psykologisen turvallisuuden määritelmän ytimessä.
Tutkimuskysymyksen vastaus jakautui kolmeen osaan: minätarinaan, tiimiin ja johtajuuteen. Näitä kaikkia tarvitaan, jotta psykologisen turvallisuuden kokemus paranee. Ne kuuluvat holistisesti yhteen. Tutkimuksesta syntynyt konkreettinen kehittämistyökalu oli Suomen harrastajateatteriliiton Repliikki -verkkojulkaisun numeroon 4/22 tehty artikkeli ”Psykologisen turvallisuuden kolmisäikeinen palmikko”. This thesis was commisioned by The Amateur Theatre Association of Finland. It researched the enhancement of psychologial safety when developing singing skills in adult amateur theatres striving towards professional character, in music theatre productions. The research question was: how to enhance psychological safety in previously described surroundings? The research followed the definition given by Amy C. Edmondson, used also by Finnish Institution of Occupational Health: psychological safety is the shared belief, that it is safe to make mistakes and everyone can be him- or herself and speak opinions openly. It is useful for a culture manager to know the importance and dynamics of psychological safety.
The methodology was qualitative, phenomenological, focus group discussion. The research also included content analysis of two excisting instructions for enhancing psychological safety. This formed its own entity. The analysis tool of the material of the group discussions was intrinsic criticism. Edmondson’s theory was used in the analysis with the empirical material, and thus the reasoning was abductive.
Edmondson’s theory was not given to the participants of the discussions in advance. The discussions were carried out based on theatre and singing perspectives. Only at the analysis phase the theory was used. The result was, that the empirical findings and the theory matched seamlessly. The fear of making mistakes in front of the team came up in discussions, and that same element is in the core of the definition of the psycological safety.
The answer to the research question was threefold: the so called me-story, the team and the leadership. All these three are needed in order to enhance the psychological safety. They belong together holistically. The concrete developing tool, that came out of this thesis, was an article in the Repliikki -magazine of The Amateur Theatre Association of Finland, number 4/22. The article was called “The Threefold Braid of the Psycological Safety”.
Tutkimuksen metodologia oli kvalitatiivinen, fenomenologinen, fokusryhmäkeskustelu. Tutkimus sisälsi myös kahden olemassa olevan psykologista turvallisuutta kehittämään luodun turvaohjeen sisällönanalyysin, mikä muodosti oman kokonaisuutensa. Ryhmäkeskusteluilla saadun aineiston analyysi oli pragmaattinen, tekstilähtöinen analyysi. Aineiston rinnalla käytettiin Edmondsonin teoriaa, joten päättely oli abduktiivista. Keskusteluihin ja haastatteluun osallistuneille ei annettu pohjamateriaaliksi Edmondsonin psykologisen turvallisuuden määritelmää, vaan keskustelu käytiin laulutaidon kehittämisen ja teatterin näkökulmasta. Vasta analyysivaiheessa käytettiin Edmondsonin teoriaa. Lopputulos oli, että empiria ja teoria tukivat toisiaan täydellisesti. Virheiden tekemisen pelko nousi vahvasti esiin keskusteluissa ja juuri se on myös psykologisen turvallisuuden määritelmän ytimessä.
Tutkimuskysymyksen vastaus jakautui kolmeen osaan: minätarinaan, tiimiin ja johtajuuteen. Näitä kaikkia tarvitaan, jotta psykologisen turvallisuuden kokemus paranee. Ne kuuluvat holistisesti yhteen. Tutkimuksesta syntynyt konkreettinen kehittämistyökalu oli Suomen harrastajateatteriliiton Repliikki -verkkojulkaisun numeroon 4/22 tehty artikkeli ”Psykologisen turvallisuuden kolmisäikeinen palmikko”.
The methodology was qualitative, phenomenological, focus group discussion. The research also included content analysis of two excisting instructions for enhancing psychological safety. This formed its own entity. The analysis tool of the material of the group discussions was intrinsic criticism. Edmondson’s theory was used in the analysis with the empirical material, and thus the reasoning was abductive.
Edmondson’s theory was not given to the participants of the discussions in advance. The discussions were carried out based on theatre and singing perspectives. Only at the analysis phase the theory was used. The result was, that the empirical findings and the theory matched seamlessly. The fear of making mistakes in front of the team came up in discussions, and that same element is in the core of the definition of the psycological safety.
The answer to the research question was threefold: the so called me-story, the team and the leadership. All these three are needed in order to enhance the psychological safety. They belong together holistically. The concrete developing tool, that came out of this thesis, was an article in the Repliikki -magazine of The Amateur Theatre Association of Finland, number 4/22. The article was called “The Threefold Braid of the Psycological Safety”.