Strategia ilman voittoa: kulttuuriosuuskunnan strategia ja strategiamalli
Koivisto, Aarni (2022)
Koivisto, Aarni
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025130
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Humanistinen ammattikorkeakoulu
Kulttuurituotannon koulutusohjelma
Tekijät: Aarni Koivisto
Opinnäytetyön nimi: Strategia ilman voittoa – Kulttuuriosuuskunnan strategia ja strategiamalli
Sivumäärä: 41 ja 11 liitesivua
Työn ohjaaja(t): Minna Hautio
Työn tilaaja(t): Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunta
Tämä opinnäytetyö käsittelee voittoa tavoittelemattomien kulttuurialan organisaatioiden strategioita. Tilaajana toimii turkulainen keväällä 2022 perustettu Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunta. Työn tavoitteena oli löytää voittoa tavoittelemattomille kulttuurialan organisaatioille strategiamalli ja toteuttaa se Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunnalle strategiaksi.
Työ on konstruktiivinen tutkimus strategioista ja sen teoriaosuudessa käsitellään liiketalouden strategiakirjallisuutta ja muodostamaan niistä teoreettinen strategiamalli, jota testataan käytännössä Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunnalla. Aineistonkeruumenetelminä työssä käyttetiin kyselyä ja työpajatyöskentelyä. Aineiston analyysiin käytettiin aineistolähtöistä sisältöanalyysia.
Kysely toteutettiin työssä osuuskunnan jäsenille ja se oli muodoltaan vain vapaita kirjallisia vastausvaihtoehtoja sisältävä kysely. Työpajatyöskentelyssä luotiin uutta aineistoa pelkistämällä, ryhmittelemällä ja abstrahoimalla kyselyn tuloksia sekä luotiin tuotos: käsitekartta.
Työn tuloksena syntyi heikon testauksen läpäissyt yhteisön strategiamalli ja mallin testausvaiheessa rakennettu Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunnan strategia 2022-2024.
Asiasanat: strategiat, osuuskunnat, työosuuskunnat, yhteisöt, yleishyödylliset yhteisöt, kulttuuriala ABSTRACT
Humak University of Applied Sciences
Degree Programme in Cultural Management; Bachelor’s Degree
Author: Aarni Koivisto
Title: A strategy without profit – Culture co-op's strategy and model for strategy
Number of Pages: 41 and 11 attachment pages
Supervisor(s): Minna Hautio
Commissioned by: Hilda von Hundan kulttuurisosuuskunta
This thesis discusses the strategies of non-profit organisations from the field of culture. The work is commissioned by a Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunta, a cultural co-op founded in the spring of 2022. The aim of this thesis was to find a strategy model for non-profit cultural organisations and to test it in function for Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunta.
The thesis is a constructive research of strategies and in its theoretical section it discusses the strategymodels that are given in the strategy literature of business economics. The thesis constructs a threoretical model for non-profit organisations of the cultural field and tests its practical usage with the co-op Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunta. The methods for gathering data used in this thesis were an enquiry and working in a workshop.
The enquiry was implemented as an enquiry for the members of the co-op in question and its form was such, that it only had open question that warranted long answers. Working in the workshop formed new data from the enquiry by reducement, by grouping and by abstracting. The workshop also came up with a mindmap formed by the methods used.
This thesis constructed succesfully a strategymodel for communities that has passed weak testing by the ending of the commission. The model was used to build a strategy for the co-op Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunta to see use in 2022-2024.
Keywords: strategy, co-op, communities, non-profit organisations, culture
Humanistinen ammattikorkeakoulu
Kulttuurituotannon koulutusohjelma
Tekijät: Aarni Koivisto
Opinnäytetyön nimi: Strategia ilman voittoa – Kulttuuriosuuskunnan strategia ja strategiamalli
Sivumäärä: 41 ja 11 liitesivua
Työn ohjaaja(t): Minna Hautio
Työn tilaaja(t): Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunta
Tämä opinnäytetyö käsittelee voittoa tavoittelemattomien kulttuurialan organisaatioiden strategioita. Tilaajana toimii turkulainen keväällä 2022 perustettu Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunta. Työn tavoitteena oli löytää voittoa tavoittelemattomille kulttuurialan organisaatioille strategiamalli ja toteuttaa se Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunnalle strategiaksi.
Työ on konstruktiivinen tutkimus strategioista ja sen teoriaosuudessa käsitellään liiketalouden strategiakirjallisuutta ja muodostamaan niistä teoreettinen strategiamalli, jota testataan käytännössä Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunnalla. Aineistonkeruumenetelminä työssä käyttetiin kyselyä ja työpajatyöskentelyä. Aineiston analyysiin käytettiin aineistolähtöistä sisältöanalyysia.
Kysely toteutettiin työssä osuuskunnan jäsenille ja se oli muodoltaan vain vapaita kirjallisia vastausvaihtoehtoja sisältävä kysely. Työpajatyöskentelyssä luotiin uutta aineistoa pelkistämällä, ryhmittelemällä ja abstrahoimalla kyselyn tuloksia sekä luotiin tuotos: käsitekartta.
Työn tuloksena syntyi heikon testauksen läpäissyt yhteisön strategiamalli ja mallin testausvaiheessa rakennettu Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunnan strategia 2022-2024.
Asiasanat: strategiat, osuuskunnat, työosuuskunnat, yhteisöt, yleishyödylliset yhteisöt, kulttuuriala
Humak University of Applied Sciences
Degree Programme in Cultural Management; Bachelor’s Degree
Author: Aarni Koivisto
Title: A strategy without profit – Culture co-op's strategy and model for strategy
Number of Pages: 41 and 11 attachment pages
Supervisor(s): Minna Hautio
Commissioned by: Hilda von Hundan kulttuurisosuuskunta
This thesis discusses the strategies of non-profit organisations from the field of culture. The work is commissioned by a Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunta, a cultural co-op founded in the spring of 2022. The aim of this thesis was to find a strategy model for non-profit cultural organisations and to test it in function for Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunta.
The thesis is a constructive research of strategies and in its theoretical section it discusses the strategymodels that are given in the strategy literature of business economics. The thesis constructs a threoretical model for non-profit organisations of the cultural field and tests its practical usage with the co-op Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunta. The methods for gathering data used in this thesis were an enquiry and working in a workshop.
The enquiry was implemented as an enquiry for the members of the co-op in question and its form was such, that it only had open question that warranted long answers. Working in the workshop formed new data from the enquiry by reducement, by grouping and by abstracting. The workshop also came up with a mindmap formed by the methods used.
This thesis constructed succesfully a strategymodel for communities that has passed weak testing by the ending of the commission. The model was used to build a strategy for the co-op Hilda von Hundan kulttuuriosuuskunta to see use in 2022-2024.
Keywords: strategy, co-op, communities, non-profit organisations, culture