Alueellisen lasten ja nuorten osallisuusryhmätoiminnan kehittäminen Oulussa
Mäkinen, Noora (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125383
Tiivistelmä
Oulun kaupungissa toimii alueellinen lasten ja nuorten osallisuusryhmätoimintamalli, joka on käynnistynyt 2006. Toimintamalli on pääosin pysynyt muuttumattomana sen alkuvuosista lähtien. Ryhmien toiminta ja aktiivisuus vaihtelee eri alueilla. Osallisuusryhmätoiminnassa on paljon hyvää, mutta kokonaisuutena toimintamalli ei toimi niin systemaattisesti, miten se on alunperin suunniteltu toimivan. Kehittämistyön tarve on ollut osallisuusryhmätoiminnan toimintojen kehittämisessä.
Opinnäytetyössäni kuvatun kehittämistyön tavoitteena oli kehittää nykyisestä osallisuusryhmätoiminnan mallista joustava ja päivitetty toimintamalli lasten ja nuorten osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien vahvistamiseksi. Kehittämistyön pohjaksi oli tärkeää tehdä nykytilan kartoitus eli selvittää, miten osallisuusryhmätoiminta toteutuu tällä hetkellä.
Toiminnan kehittämisessä lähestymistavaksi valikoitui toimintatutkimus. Kehittämistyön pohjaksi tehtiin nykytilan kartoitus, jolla selvitettiin senhetkisen osallisuusryhmätoiminnan tila. Kartoituskysely tehtiin sähköisenä kyselynä osallisuusryhmien ohjaajille maaliskuussa 2022. Nykytilan kartoitusta varten tehtiin lisäksi kaksi ryhmähaastattelua, jotka toteutettiin huhti-toukokuun 2022 aikana. Kehittämistyötä varten järjestettiin kaksi työpajaa, toinen oli osallisuusryhmissä mukana oleville nuorille, toinen työntekijöille, jotka liittyvät olennaisesti osallisuusryhmien toimintaan.
Kehittämistyön tuloksena osallisuusryhmien perustehtävää on alettu kirkastaa. Osallisuusryhmien toiminta vaatii suunnitelmallisuutta sekä ymmärrystä siitä, mikä osallisuusryhmien tehtävä on. Suunnitelmallisuuteen vastaa ryhmien omien tavoitteiden asettaminen, toimintasuunnitelmat, itsearviointi, ohjaajien tehtävänkuvan tarkempi laatiminen sekä ajankäytön määrittely. Osallisuustapahtumien tehtävänä on vahvistaa ja tukea osallisuusryhmien omaa tehtävää ja niiden roolia osallisuusmallissa on tarpeen kehittää. Osallisuusryhmätoiminnassa tulee vahvistaa alueellisuutta sekä nuorisopalvelujen ja koulujen kesken tehtävää yhteistyötä, sillä osallisuusmalli on rakennettu toteutettavaksi näiden kahden yhteistyönä. Yli puolet nykytilan kartoituskyselyyn vastanneista kertoi, ettei kouluyhteistyö omalla alueella ole tällä hetkellä toimivaa ja yhtenä syynä on osallisuusryhmätoiminnan tunnettuuden vähentyminen. Kouluyhteistyön osalta toiminta vaatii jatkokehittämistä. Toimintamallia tulee kehittää jatkuvasti. In the city of Oulu, there is a regional participation group model for children and young people, which has started in 2006. The model has mostly remained the same since its early years.The operation and activity of the groups varies in different regions. The operating model does not work as systematically as it was originally designed to work. The need for development work has been in the development of participation group activities.
The goal of the development work described in my thesis was to develop a flexible and updated operating model about the existing model to strengthen the participation and influence of children and young people. As a basis for the development work, a survey of the current situation was made to find out how participation group activities are currently implemented.
Action research was chosen as the approach for the development of operations. The basis of the development work was a survey of the current state. The mapping survey was carried out as an electronic survey for the youth workers in participation groups in March 2022 and two group interviews were also conducted, which were carried out on April and May 2022. Two workshops were organized for the development work, one for young people and the other for employees who were related to the activities of participation groups.
The activities of the participation group require planning to reach the goals and an understanding of reasons why the activities are carried out. The planning of the work is also responsible for the more detailed preparation of the task description of the participation group supervisor and the definition of the use of time. The task of participation events is to strengthen and support the mission of participation groups, and it is necessary to develop events’ role in the participation model. The activities of participation groups must be taken more regionally. Cooperation between youth services and schools has to be strengthened in participation group activities. More than half of the respondents to the survey said that school cooperation in their area is not functional and one main reasons for this is the decrease in awareness of the activity. Regarding cooperation, the operation requires further development. The operating model must be developed continuously.
Opinnäytetyössäni kuvatun kehittämistyön tavoitteena oli kehittää nykyisestä osallisuusryhmätoiminnan mallista joustava ja päivitetty toimintamalli lasten ja nuorten osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien vahvistamiseksi. Kehittämistyön pohjaksi oli tärkeää tehdä nykytilan kartoitus eli selvittää, miten osallisuusryhmätoiminta toteutuu tällä hetkellä.
Toiminnan kehittämisessä lähestymistavaksi valikoitui toimintatutkimus. Kehittämistyön pohjaksi tehtiin nykytilan kartoitus, jolla selvitettiin senhetkisen osallisuusryhmätoiminnan tila. Kartoituskysely tehtiin sähköisenä kyselynä osallisuusryhmien ohjaajille maaliskuussa 2022. Nykytilan kartoitusta varten tehtiin lisäksi kaksi ryhmähaastattelua, jotka toteutettiin huhti-toukokuun 2022 aikana. Kehittämistyötä varten järjestettiin kaksi työpajaa, toinen oli osallisuusryhmissä mukana oleville nuorille, toinen työntekijöille, jotka liittyvät olennaisesti osallisuusryhmien toimintaan.
Kehittämistyön tuloksena osallisuusryhmien perustehtävää on alettu kirkastaa. Osallisuusryhmien toiminta vaatii suunnitelmallisuutta sekä ymmärrystä siitä, mikä osallisuusryhmien tehtävä on. Suunnitelmallisuuteen vastaa ryhmien omien tavoitteiden asettaminen, toimintasuunnitelmat, itsearviointi, ohjaajien tehtävänkuvan tarkempi laatiminen sekä ajankäytön määrittely. Osallisuustapahtumien tehtävänä on vahvistaa ja tukea osallisuusryhmien omaa tehtävää ja niiden roolia osallisuusmallissa on tarpeen kehittää. Osallisuusryhmätoiminnassa tulee vahvistaa alueellisuutta sekä nuorisopalvelujen ja koulujen kesken tehtävää yhteistyötä, sillä osallisuusmalli on rakennettu toteutettavaksi näiden kahden yhteistyönä. Yli puolet nykytilan kartoituskyselyyn vastanneista kertoi, ettei kouluyhteistyö omalla alueella ole tällä hetkellä toimivaa ja yhtenä syynä on osallisuusryhmätoiminnan tunnettuuden vähentyminen. Kouluyhteistyön osalta toiminta vaatii jatkokehittämistä. Toimintamallia tulee kehittää jatkuvasti.
The goal of the development work described in my thesis was to develop a flexible and updated operating model about the existing model to strengthen the participation and influence of children and young people. As a basis for the development work, a survey of the current situation was made to find out how participation group activities are currently implemented.
Action research was chosen as the approach for the development of operations. The basis of the development work was a survey of the current state. The mapping survey was carried out as an electronic survey for the youth workers in participation groups in March 2022 and two group interviews were also conducted, which were carried out on April and May 2022. Two workshops were organized for the development work, one for young people and the other for employees who were related to the activities of participation groups.
The activities of the participation group require planning to reach the goals and an understanding of reasons why the activities are carried out. The planning of the work is also responsible for the more detailed preparation of the task description of the participation group supervisor and the definition of the use of time. The task of participation events is to strengthen and support the mission of participation groups, and it is necessary to develop events’ role in the participation model. The activities of participation groups must be taken more regionally. Cooperation between youth services and schools has to be strengthened in participation group activities. More than half of the respondents to the survey said that school cooperation in their area is not functional and one main reasons for this is the decrease in awareness of the activity. Regarding cooperation, the operation requires further development. The operating model must be developed continuously.