Omaohjaaja työttömyysetuudella opiskelevan tukena: ”ihanaa, että on tällaista tukea tarjolla!”
Vola, Outi (2022)
Vola, Outi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125491
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka ammatillisen oppilaitoksen omaohjaajan eli työttömyysetuudella opiskelevien ohjaajan työnkuvaa tulee kehittää ja vahvistaa, jotta hän pystyy tukemaan työttömyysetuudella opiskelevan opintoja parhaalla mahdollisella tavalla. Tilaajana tälle työlle toimii Sasky Koulutuskuntayhtymän Sastamalan oppilaitokset, joissa työttömyysetuudella opis-kelee joitakin kymmeniä opiskelijoita.
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää ammatillisen oppilaitoksen henkilökunnalle ja opiskeli-joille suunnatun tutkimuksen avulla toimenpiteitä opiskelijan opintopolun tukemiseen. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten työttömyysetuudella opiskeleva kiinnitetään opin-toihinsa? Miten opiskelija siirtyy sujuvasti työelämäjaksoille? Miten estetään opintojen keskeytymi-nen? Miten taataan opiskelijan sujuva siirtyminen työelämään opintojen päättyessä? Miten vahvistaa omaohjaajan ammattitaitoa kohdata opiskelija aidosti ja häntä vahvistaen?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatte-lut tehtiin Saskyn Sastamalan oppilaitosten henkilökunnalle ja vastaavan ammatillisen oppilaitoksen edustajalle. Lisäksi omaohjaajan asiakkailta eli työttömyysetuudella opiskelevilta kerättiin kokemuk-sia omaohjaajan palveluista palautekyselyn muodossa, palautekyselyä tarkasteltiin laadullisin mene-telmin.
Tämän opinnäytetyön myötä omaohjaajan ammattitaitoa ja tarjoamia palveluita on kehitetty opiske-lijalähtöisesti. Opinnäytetyön tutkimustulokset toivat selkeästi esille omaohjaajan palveluiden tar-peellisuuden ja jokaisen opiskelijan kohdalla yksilöllisyyden tärkeyden. Kiireettömyys kohtaamisissa nousi esiin myös tärkeänä asiana. Tutkimuksen tulosten perusteella omaohjaajan työnkuvaa avattiin lisää myös oppilaitosten muulle henkilökunnalle tavoitteena saada heidät hyödyntämään omaohjaa-jaa laajemmin opiskelijoiden opintojen aikana. Omaohjaajan oma aktiivisuus opiskelijoiden ja henki-lökunnan suuntaan edistää palvelun kehittymistä ja opintopolkujen sujuvuutta.
Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksista voidaan tehdä yhteenvetona päätelmä, että omaohjaajan palvelut on otettu hyvin vastaan niin opiskelijoiden kuin henkilökunnan parissa. Palvelun kehittämistä kannattaa kuitenkin jatkaa ja tämä nouseekin omaksi tavoitteekseni jatkossa. Omaohjaajan palvelun tulee olla jatkossakin matalan kynnyksen kohtaavaa ohjaustyötä. The subject of this thesis was to examine how the job description of a counselor working with stu-dents on unemployment benefit at a vocational school should be developed and strengthened so that counselor can support the student's studies in the best possible way. The thesis was commis-sioned by Sastamala regions vocational schools of Sasky Koulutuskuntayhtymä.
The purpose of the study has been to find how to support the student's study path through research aimed at the staff and students at the vocational school. The aim was to find answers to these ques-tions: How does a student with unemployment benefit will be attached to their studies? How does the student shift smoothly to working life periods? How to prevent interruption of studies? How to guarantee a smooth transition of students to working life at the end of their studies? How to strengthen the counselor’s professionalism to confront the student genuinely and strengthen him?
The thesis was conducted using qualitative methods and the data was collected through interviews. The study also collected students' feedback on the counsellor’s service in the form of a survey which was analyzed also qualitatively.
With this thesis, the professionalism and services provided by the counsellor have been developed on a student-oriented basis. The results of the thesis clearly highlighted the need for counsellor’s ser-vices and the importance of individuality for each student.
From the research results of this thesis, one can summarize the conclusion that the services of coun-selor working with students on unemployment benefit has been well received by both students and staff. However, it is worth continuing to develop the service and this will be my goal in the future. The service must continue to be easily accessible
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää ammatillisen oppilaitoksen henkilökunnalle ja opiskeli-joille suunnatun tutkimuksen avulla toimenpiteitä opiskelijan opintopolun tukemiseen. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten työttömyysetuudella opiskeleva kiinnitetään opin-toihinsa? Miten opiskelija siirtyy sujuvasti työelämäjaksoille? Miten estetään opintojen keskeytymi-nen? Miten taataan opiskelijan sujuva siirtyminen työelämään opintojen päättyessä? Miten vahvistaa omaohjaajan ammattitaitoa kohdata opiskelija aidosti ja häntä vahvistaen?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatte-lut tehtiin Saskyn Sastamalan oppilaitosten henkilökunnalle ja vastaavan ammatillisen oppilaitoksen edustajalle. Lisäksi omaohjaajan asiakkailta eli työttömyysetuudella opiskelevilta kerättiin kokemuk-sia omaohjaajan palveluista palautekyselyn muodossa, palautekyselyä tarkasteltiin laadullisin mene-telmin.
Tämän opinnäytetyön myötä omaohjaajan ammattitaitoa ja tarjoamia palveluita on kehitetty opiske-lijalähtöisesti. Opinnäytetyön tutkimustulokset toivat selkeästi esille omaohjaajan palveluiden tar-peellisuuden ja jokaisen opiskelijan kohdalla yksilöllisyyden tärkeyden. Kiireettömyys kohtaamisissa nousi esiin myös tärkeänä asiana. Tutkimuksen tulosten perusteella omaohjaajan työnkuvaa avattiin lisää myös oppilaitosten muulle henkilökunnalle tavoitteena saada heidät hyödyntämään omaohjaa-jaa laajemmin opiskelijoiden opintojen aikana. Omaohjaajan oma aktiivisuus opiskelijoiden ja henki-lökunnan suuntaan edistää palvelun kehittymistä ja opintopolkujen sujuvuutta.
Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksista voidaan tehdä yhteenvetona päätelmä, että omaohjaajan palvelut on otettu hyvin vastaan niin opiskelijoiden kuin henkilökunnan parissa. Palvelun kehittämistä kannattaa kuitenkin jatkaa ja tämä nouseekin omaksi tavoitteekseni jatkossa. Omaohjaajan palvelun tulee olla jatkossakin matalan kynnyksen kohtaavaa ohjaustyötä.
The purpose of the study has been to find how to support the student's study path through research aimed at the staff and students at the vocational school. The aim was to find answers to these ques-tions: How does a student with unemployment benefit will be attached to their studies? How does the student shift smoothly to working life periods? How to prevent interruption of studies? How to guarantee a smooth transition of students to working life at the end of their studies? How to strengthen the counselor’s professionalism to confront the student genuinely and strengthen him?
The thesis was conducted using qualitative methods and the data was collected through interviews. The study also collected students' feedback on the counsellor’s service in the form of a survey which was analyzed also qualitatively.
With this thesis, the professionalism and services provided by the counsellor have been developed on a student-oriented basis. The results of the thesis clearly highlighted the need for counsellor’s ser-vices and the importance of individuality for each student.
From the research results of this thesis, one can summarize the conclusion that the services of coun-selor working with students on unemployment benefit has been well received by both students and staff. However, it is worth continuing to develop the service and this will be my goal in the future. The service must continue to be easily accessible